Genel

Perakendecilerin AVM'lere ilgisi yeniden arttı!

Bir dönem AVM’lerde mağaza açmaya temkinli yaklaşan perakendecilerin AVM’lere ilgisi yeniden arttı. Birçok perakendeci sıraya girdi. Yüzde 100 dolulukla hizmet veren AVM’lerin ziyaretçi sayılarında da artış var...

Perakende sektöründeki canlanma firmaları yeniden alışveriş merkezlerinin kapısını çalmaya yöneltti. Bir ara alışveriş merkezlerinde yeni mağaza açmaya temkinli yaklaşan perakendeciler, şimdilerde birçok alışveriş merkezinde mağaza boşalması için sıra bekliyor. İstanbul’un yanı sıra Anadolu’daki AVM’lere de yoğun talep var. Mağaza kiralamak isteyen perakendecilerden son dönemde yoğun talep almaya başladıklarını belirten AVM yöneticileri, kiralama yaparken bir takım kriterleri dikkate aldıklarını söylüyorlar. Bu konuda özellikle mağaza karmasına dikkat ettiklerini ifade eden AVM yöneticileri, franchising sistemiyle mağaza açılması durumunda ise yatırımcının sektörel deneyimine ve mali durumuna baktıklarını vurguluyorlar.

Bu arada AVM’lerin ziyaretçi sayısında da artış gözleniyor. Hemen her AVM yöneticisi bu konuda memnuniyetini dile getiriyor. Özellikle yabancı turistlerin ilgi gösterdiği AVM’lerde ziyaretçi sayısındaki artışın daha fazla olduğu dikkat çekiyor.

"LÜKS MARKALARDAN TALEP FAZLA"

Para Dergisi’nden Özbey Men’in haberine göre, lüks markaların yoğunlukta olduğu İstinyePark AVM’de 280 firmanın mağazası bulunuyor. Yüzde 100 dolulukla hizmet veren AVM’de şu anda boş mağaza yok. AVM’nin Genel Müdürü Uğur Berk, İstinye Park’ta mağaza açmak için hemen her sektörden birçok firmanın mağaza talebinde bulunduğunu belirtiyor. Bu talepleri AVM’deki mağazaların uygunluk durumuna göre değerlendirmeye çalıştıklarını ifade eden Berk, “Her zaman farklı profilleri çatısı altında buluşturan bir AVM olduğumuz için mağaza talebinde düşüş yaşamıyoruz. Aksine turist yoğunluğundan kaynaklı özellikle lüks segmentte ilk mağazalarını İstinye Park’a açmak isteyen farklı markalar mevcut. Firmaları belirlerken ziyaretçi profilimize uygunluğuna bakıyoruz. AVM’mizde yer alacak bir markanın sürdürülebilirliği bizim için en öncelikli konu” diyor.

Berk’in de dikkat çektiği gibi İstinye Park’ın ziyaretçileri ağırlıklı olarak Türkiye’ye gelen yabancılardan oluşuyor. BerkAVM’yi ayda yaklaşık 1.5 milyon kişinin ziyaret ettiğini belirtiyor.

HAZIR GİYİMCİLERİN İLGİSİ YOĞUN

Türkiye’de yönetimini ve kiralamasını Jones Lang Lasalle (JLL) Türkiye’nin yaptığı çok sayıda AVM var. Bunlardan Palladium Ataşehir, Palladium Antakya, Forum Diyarbakır ve Kentpark AVM’de mağaza boşalmasını bekleyen birçok perakendeci var. 190 mağazanın bulunduğu Palladium Ataşehir’de daha çok hazır giyimcilerin sıra bekledikleri görülüyor. AVM yetkilileri, genel karmalarına ve ziyaretçi hedef kitlesine uygun markalarla işbirliği yapmaya özen gösterdiklerini söylüyor. Ziyaretçi sayısını artırmak için satış kampanyaları, interaktif çalışmalar gibi çeşitli etkinlikler organize ettiklerini belirten yetkililer, “Mevcut müşteride aidiyet duygusu oluşturmak için birçok etkinlik düzenleyerek müşteri memnuniyetini arttırmaya çalışıyoruz” diyorlar.

ODACILARDAN TALEP FAZLA

Forum Diyarbakır ise 125 mağaza bulunuyor. Bu AVM’de baharat, kuru kahve ve şekerleme alanında faaliyet gösteren dört firma sıra bekliyor. AVM’de mağaza kiralaması yaparken bazı kriterleri dikkate aldıklarını belirten Forum Diyarbakır AVM yetkilileri, şu bilgileri veriyor:

“ Mağaza kiralamak isteyen firmaların ticari sicilleri, sürdürülebilir bir kiralama yapılıyor olması, mevcut marka karmasında ihtiyaç olup olmadığı ve AVM geneline sağlayacağı olası trafik artışı gibi kriterlere bakıyoruz. AVM’mizi aylık ortalama 720 bin kişi ziyaret ediyor. Çocuk etkinlikleri, ticari kampanya ve ödüllendirme yarışmaları, kurum işbirlikleri ve çevre illerde outdoor faaliyetleri düzenleyerek ziyaretçi sayımızı artırmaya çalışıyoruz.”

Didem AYDIN / Zorlu Gayrimenkul Genel Müdürü

"100’ü aşkın firmanın talebi var"

Zorlu Center'da toplam 200 mağazamız bulunuyor. Bvlgari, Tiffany&Co., Balmain, Brooks Brothers, Cos, Pomellato, Stella McCartney ve Superdry'ın Türkiye’de sadece Zorlu Center’da mağazaları var. Dolce&Gabbana, Elie Saab, Valentino, Saint Laurent, Fendi, Dior, Louis Vuitton, Pradft, Burberry, Roberto Cavalli gibi moda öncülerinin yanı sıra 3 bin metrekare ile Türkiye'deki en büyük H&M de Zorlu’da. Pek çok ilklerin adresiyiz. Apple, New York'taki ikonik küp mağaza konseptini ve Türkiye'deki ilk mağazasını yine Zorlu Center’da açtı. Gurme konseptleriyle Türkiye'ye ilk defa gelen Eataly ve Morini gibi restoranlar da ilgi çeken buluşma noktalarından. Açılması beklenen mağazalarla birlikte, yüzde 100 doluluk oranına sahibiz. Yeni açılacak mağazaların Aralık’ta misafirlerimizle buluşması bekleniyor. Mağaza açmak için hemen her sektörden 100'ü aşkın firmanın talebi var. Her dönemde oldukça yoğun kiralama talepleri alıyoruz. Kiracılarımızın yenilikçi ve vizyoner olmaları bizim için önemli. Misafirlerimizin ihtiyaçlarını karşılamaları, yeni talep ve beklentilere yanıt verebilmeleri ve değişen dünyaya ayak uydurabilmek için hızlı karar alabilmeleri de önemli. Zorlu Center, aylık 1.2 milyon kişi tarafından tercih ediliyor. Burayı erişilebilir bir destinasyon haline getirmek amacıyla misafirlerimize 'Engelsiz Yaşam’ sunuyoruz.

Turkcell’in Young Guru Academy (YGA] işbirliğiyle hayata geçirdiği Hayal Ortağım uygulamasındaki Yol Arkadaşım AVM özelliği ile görme engellilerin sosyal hayata daha aktif ve bağımsız katılmalarına destek sağlandı. "Zorlu'da Engel Yok" projesi kapsamında, yeme içme alanlarındaki çalışanlara işaret dili eğitimi verildi. Eğlenceli aktivitelerimiz de hız kesmiyor. Bu yıl altıncısı düzenlenecek olan geleneksel Yılbaşı Festivali ve sevilen sanatçıların sahne aldığı açık hava konserleri ile misafirlerimizin keyifli vakit geçirmesini sağlıyoruz.

DOKUZ FİRMA SIRADA

130 mağazanın hizmet verdiği Palladium Antakya da perakendecilerin en çok rağbet ettikleri AVM’lerden. Burada mağaza boşalmasını bekleyen kozmetik, ayakkabı, yiyecek içecek sektörlerinden ikişer, erkek giyim sektöründen üç olmak üzere toplam dokuz firma var. AVM yetkilileri, cadde mağazaların kiralarındaki artışın da etkisiyle AVM’lerde mağaza açmak isteyen firmaların sayısında bir artış gözlemlediklerini belirtiyorlar. Mağaza kiralarken daha çok ulusal markaları tercih ettiklerini ifade eden yetkililer, açılacak mağazanın firma tarafından mı, yoksa franchising sistemiyle mi açılacağının dikkate alındığını söylüyorlar. Franchising sistemiyle açılması durumunda yatırımcının eski bir işletmeci olup olmadığını mutlaka göz önünde bulundurduklarını vurguluyorlar.

Palladium Antakya AVM’nin aylık ziyaretçi sayısı yaklaşık 1 milyon. AVM yönetimi bu talebi elde tutmak ve daha da artırmak için ortalama olarak 45 günde bir farklı etkinlikler organize ediyor. Bu etkinlikler arasında çocuk atölyeleri, konserler ve araç çekiliş kampanyaları ile birlikte satış artırıcı puan kampanyaları dikkat çekiyor.

HER SEKTÖRDEN İLGİ VAR

Ankara’da hizmet veren Kentpark AVM bünyesinde 206 mağaza bulunuyor. Burada da boş mağaza yok. AVM yetkilileri mağaza açmak için hemen her sektörden talep aldıklarını ifade ediyor. “Doluluk oranımızı her zaman yüksekte tutacağımız, alışveriş merkezinin değerini artıracak ve müşterilerimizin beklentilerini karşılayacak markalarla ilerlemeyi tercih ediyoruz” diyen AVM yetkilileri, kiralama taleplerini bu kapsamda değerlendirdiklerini kaydediyorlar. Yetkililer şu açıklamayı yapıyor: 

“Ankara’nın en prestijli alışveriş merkezlerinden biri olan Kentpark, lokasyon ve ziyaretçi trafiği nedeniyle perakendecilerden oldukça talep görüyor. Doluluk oranına, gelecek markanın değerine ve ziyaretçi beklentilerine görkiralama taleplerini değerlendiriyoruz. Eskiye nazaran kira şartları değişkenlik gösteriyor ancak Kentpark her zaman perakendecilerden talep gören alışveriş merkezleri arasında.

Marka karmamıza denk firmaları ve alışveriş merkezinin değerine yakışır markalan tercih etmeye çalışıyoruz. Kiralama değerlendirmeleri yaparken kategorilerdeki eksikliklere ya da fazlalıklara göre, ziyaretçi profilimizin ilgi göstereceği ve alışveriş merkezi içerisinde ticari trafiği sağlayacak markalar üzerinden ilerlemeyi tercih ediyoruz.”

Aylık ortalama 1 milyon 300 bin ziyaretçi ağırladıklarını belirten AVM yetkilileri, ziyaretçi sayısını daha da artırmak için pazarlama planlarında ticari kampanyalara ağırlık verdiklerini söylüyorlar. Yetkililer ayrıca çocuk etkinliklerine de sıkça yer verdiklerinin altını çiziyorlar.

"MAĞAZA BÜYÜTMEK İSTİYORLAR"

Van AVM, 30 bin metrekare kiralanabilir alanıyla farklı sektörlerden 95 perakendeciye ev sahipliği yapıyor. Bu AVM’de kiralamaya açık üç mağaza bulunuyor. AVM Genel Müdürü Bulut Kılıçaslan, kiralama için gelen talepleri değerlendirdiklerini belirterek, kısa süre içinde bu mağazaların da yeni kiracılarla ziyaretçilere hizmet vermeye başlayacağını söylüyor. Bir yandan yerli ve yabancı markalara yönelik perakendecilerden yeni kiralama talepleri aldıklarını, diğer yandan mevcut kiracılardan mağazalarını büyütme talepleri geldiğini ifade eden Kılıçaslan, şöyle devam ediyor:

“Konseptine uygun olan kat ve lokasyonda, doğru büyüklükte mağaza önerisi bekleyen perakendecilerimiz var. Bu taleplerin birçoğu giyim, ayakkabı ve yeme-içme sektörlerinden geliyor. Son aylarda enflasyon ve faiz oranlarının düşmesiyle beraber talepte önemli bir artış gözlemliyoruz. 2018 ortasından sonuna kadar yaşanan dramatik kur artışlarının durağan hale gelmesi ve TL yasası uygulamasının yerleşmesi perakendecinin büyüme iştahını artırdı. Ekonomik şartların tüm sektörleri zorladığı 2019’da 2018’e kıyasla yüzde 50 oranında ciro büyümesi gerçekleştirdik. Özellikle geçtiğimiz yaz aylarında, faaliyet gösteren mağazaların toplam cirosu geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 300 arttı. Kiracılarımızın büyük çoğunluğu metrekare başına ciro (yoğunluk) bakımından İstanbul, Ankara gibi büyük şehirlerin önde gelen AVM’leri ile yarışan düzeylerde ciro üretmeyi başardı. Bu başarımızda AVM’mize gelen kiralama taleplerindeki artış etkili oldu.”

"1 MİLYON İRANLI GEZDİ"

AVM’nin sadece Van’a değil, çevre illere hatta İran’dan gelen turistlere de hizmet verdiğini dile getiren Kılıçaslan, AVM’yi yılda yaklaşık 10 milyon kişinin ziyaret ettiğine dikkat çekiyor. Kılıçaslan, “Van AVM’ye gelen İranlı turist sayısı 2019’un ilk 10 ayında yaklaşık 1 milyonu buldu. 2017’den bu yana İranlıların Van AVM’yi ziyaretlerinin bir alışkanlık olma eğiliminde olduğu gözleniyor. İranlı misafirlerimiz Van’ı yıl boyu düzenli olarak hem ticaret hem de eğlence amaçlı ziyaret etmekte ve şehrin ekonomisine büyük katkıda bulunmaktalar. Ekonomik göstergelerin daha olumlu seyredeceğinin tahmin edildiği 2020’de Van AVM’nin performansının daha da artacağına, Van halkı ve İranlı turistlere yenilikçi yaklaşımıyla daha keyifli bir alışveriş tecrübesi yaşatacağına inanıyoruz” diyor.