AVM

Perakendecilerin outlet AVM'lerdeki mağaza kiralama talepleri katlandı!

Ünlü firmaların stoklarını eritmelerine imkan sunan veya ikinci kalite ürün satışı yapılan outlet AVM'lerde mağaza kiralamalarına olan talep katlandı...Mağaza zinciri sahibi perakendecilerin sezon sonu ya da seri soru ürünlerine bitirmesine imkan sunan ve aynı zamanda ikinci kalite ürün satılan bu AVM'lerde mağaza açmak için pek çok şirket sıraya girmiş durumda

Perakende sektöründe oldukça önem arz eden outlet AVM'ler ünlü markaların tekrar gözdesi oldu. Mağaza zinciri sahibi perakendecilerin sezon sonu ya da seri soru ürünlerine bitirmesine imkan sunan ve aynı zamanda ikinci kalite ürün satılan bu AVM'lerde mağaza açmak için pek çok şirket sıraya girmiş durumda. Sırada olan şirketler arasında hazır giyimcilere ek olarak son süreçte satışlarını yükselten kozmetik, ev dekorasyon ve iç giyim firmaları ön plana çıkıyor. Birçoğu yüzde 100'e yakın doluluk oranıyla hizmette bulunan outlet AVM'lerin bir bölümü mağaza talep eden şirketlere yer açmak amacıyla renovasyon projelerine start verdi. Sektör yetkililerinin aktardıklarına göre; 52 outlet AVM'nin yer aldığı Türkiye genelinde, bu merkezlere özellikle Anadolu kentlerinde daha çok gereksinim duyuluyor.

 

30'A YAKIN FİRMA SIRA BEKLİYOR

Bayraktar Gayrimenkul Geliştirme Genel Müdürü Osman İllez, firma bünyesinde faaliyetlerine devam eden İzmit Outlet Center'da çok uzun zamandır boş mağaza olmadığına dikkat çekti. İllez, bu alışveriş merkezinde mağaza açmak amacıyla 11 gıda firmasının ve 18 tane de hazır giyim perakendecisinin sıraa olduğunu ifade etti. 

İzmit Outlet Center'in yönetiminin Bayraktar Gayrimenkul Geliştirme'de olduğunu belirten İllez, 144 dönüm üzerindeki alışveriş merkezinn 28 bin 777 metrekare kiralanabilir alan sahip olduğunu ve alışveriş merkezinde 67 mağazanın faaliyette bulunduğunu ifade ediyor.

Gerçek Outlet'lerin markalı ürünlerin, üretim fazlası ya da sezonluk mağazalardan kalmış olan geçmiş sezonlara ait stokta olan ürünlerin marka sahibinin kontrolünde tüketiciye satışıldığı noktalar olduğuna vurgu yapan İllez, bu kapsamda değerlendirildiğinde piyasaların daraldığı süreçlerde Outlet alışveriş merkezlerine talebin yükseldiğinin altını çiziyor. İllez, “Biz bunu ilk olarak 2001 yılındaki krizde hissetmiştik. Bunun nedeni ekonomideki durgunluk dönemlerinde marka sahiplerinin elinde normalden çok daha fazla stok kalmasıdır ve bunları bir an evvel eritip nakde çevirdikleri noktalar Outlet mağazalarıdır. Bu anlamda Outlet mağazaları kriz dönemlerinde üreticiler için büyük önem kazanmaktadır” diye konuştu.

"KİRALAMA TALEPLERİ HİC AZALMADI"

10 Mayıs 2018 tarihinde kapılarını açan Westpark Outlet AVM İzmir Bayraklı'da hizmet sunuyor. AVM, şu anda yapı marketlerinden kadın erkek giyimine, ev dekorasyonundan teknolojiye pek çok farklı alandaki 121 mağazasıyla faaliyetlerine devam ediyor. Westpark Outlet Müdürü Nejla Baybaş, şu anda yüzde 90 doluluk oranıyla hizmette bulunduklarının altını çiziyor. Kısa sürede hizmete alınacak mağazaların olduğuna vurgu yapan Baybaş, salgın sürecine karşın kiralama çalışmalarının oldukça yoğun olarak sürdüğünü vurguladı. Baybaş, "Bu süreçte 2 bin 300 metrekare Evidea, 500 metrekare Madame Coco, 340 metrekare Doqu Home, 875 metrekare Paul Mark mağazalarımız ve bin 500 metrekare Playland Çocuk Eğlence Alanımız hizmete açıldı” şeklinde konuştu.

 

Osman İllez, outlet AVM'lere Türkiye genelinde hala gereknimim bulunduğu görüşünü dile getiriyor ve konuyla ilgili olarak şunları söylüyor:

"AVM sayısında bir yoğunluk olduğu ifade ediliyor, ancak bu doğru bir yaklaşım değil. Doğu Avrupa, kita Avrupasi, Orta Doğu gibi diğer bölgelere baktığımızda bin kişi başına düşen AVM metrekaresinde hala bizim gidilecek çok yolumuz var. Ancak şehircilik planlamasında yapılan hatalar ile birbirine yakın o kadar çok AVM yatırımı gerçekleştirildi ki AVM'lerin sayı olarak çok fazla olduğu düşünülüyor. Dikkat ederseniz birbirine yakın AVM'lerde işleri çok iyi olan da var, olmayan da. Bu yapılar muhtemelen ileride farklı bir sektörde gayrimenkul yatırımı olarak değerlendirilecektir diye tahmin ediyorum. Biz her zaman yeni yatırımlara açık bir şirketiz. Bize uygun olacağına inandığımız her yeni projeye olumlu bakabiliriz."

KİRACILARIN TALEBİ DAHA FAZLA YER

Artaş Grup'un 2008'de İstanbul'un Küçükçekmece ilçesinde hizmete sunulan Armonipark Outlet Center, 25 bin metrekare kiralanabilir alana ve 95 mağazaya sahip. Avrupakent Gayrimenkul Geliştirme A.Ş. Genel Müdürü Muhsin Erkoç, AVM'deki doluluk oranının şu anda yüzde 97.3 seviyesinde olduğuna dikkat çekiyor ve Armonipark'ta yoğun bir ziyaretçi trafiğinin odluğuna vurgu yapıyor. Erkoç, "Uygun alan ve metrekarede yer talebine karşılık fırsat bekleyen birçok marka olduğunu ifade edebilirim. Yeni taleplerin yanı sıra AVM içerisinde faaliyetlerini sürdüren mevcut kiracılarımızdan da sıklıkla metrekare anlamında büyüme talepleri almaktayız” ifadelerini kullandı. 

AVM'de son süreçte değişiklik gösteren gereksinimler ve isteklere bağlı şekilde gıda, ev dekorasyon, kozmetik, iç giyim, teknoloji ve hobi içerikli sektörlerin dikkat çektiğinin altını çizen Erkoç, “Pandemi öncesinde AVM'lerin tercih edilmesinin nedenlerinin başında gelen giyim alışverişi ve yemek yeme ihtiyacı, bugün yine önemli iki faktör olsa da ev biraz daha nitelikli bir hal aldı diyebiliriz. Özellikle pandemi döneminde internet satışları ile önemli cirolar çıkaran ev dekorasyon, kozmetik, iç giyim ve teknoloji sektörleri, sokağa çıkma yasaklarının bitmesi ve normalleşme süreçleri ile birlikte talep görmeye, iyi cirolar çıkartarak büyümeye devam etmiştir” açıklamasında bulundu. 

YÜZDE 100 DOLU 

JLL Türkiye tarafından yönetilen alışveriş merkezlerinden Kayseri'deki Meysu Outlet AVM de Nisan 2011'de misafirlerini ağırlamaya başladı. Meysu Outlet AVM'de; aralarında Tekzen Yapı Market, Dip Gross Market, Teknosa'nın da yer aldığı toplam 85 mağaza yer alıyor. Mağazaların tamamının dolu olduğuna dikkat çeken AVM Müdürü Hakan Sel, açıldıkları günden bu güne yüzde 100 douluk oranıyla hizmet sunduklarını aktardı. Koronavirüs pandemisinin etkisinin eskisine göre düşüş göstermesiyle beraber perakende sektöründe hareketliliğin artış gösterdiğini belirten Sel, mağaza açma konusunda pek çok perakende şirketinden talep aldıklarını dile getirdi.

Hakan Sel, "Pandemi sürecinin de etkisi ile çocuk giyim / oyuncak, spor giyim, kişisel bakım- sağlıklı yaşam sektörlerin te faaliyet gösteren firmalardan kiralama talepleri alıyoruz. Pandemi döneminde bu sektörlere olan yoğun ilgi, mağaza açılış taleplerini artırdı” diye konuştu.

Murat izci / KDM AVM Danışmanlık Genel Müdürü

"Türkiye'de outlet sayısı 52"

"Bugün gelinen noktada Türkiye'de 453 AVM var. Toplam kiralanabilir alan 13 milyon 782 bin metrekare. Outlet sayısı ise 52. Yani outlet oranı normal seviyede. Outletlerde sezon sonu, seri sonu, ikinci kalite, ihracat fazlası ve defolu ürünlerin satılması gerekiyor. Perakendecilerin elinde bu tarzda yüzde 15-20 civarında ürün kalıyor. Bu nedenle outlerde sezon ürünleri de satılıyor. Outlet kimlikli bir AVM'de sezon ürünü fırsatını da sunuyoruz, diyoruz. Genel anlamda AVM'lerimizin ortalama doluluk oranları yüzde 85'LET seviyelerinde. Tersten bakarsak, yüzde 15 boş metrekaremiz var da 2 milyon metrekarenin üzerine kiracı bekleyen alanımız var, deren Umarım ve dilerim doğru yaklaşmanis ve maksimum düzeyde empat yaparak verimliliği yakalarız."

Emre ŞEN / ENS Danışmanlık Genel Müdürü

"Bölgesel outletler gündeme gelecek”

"Günümüzde yaşanan ani kur değişiklikleri, mali yapılarda yaşanan iniş çıkışların etkisi ve Covid-19 tehdidiyle kapanma riski gibi sebeplerle planlarını sağlıklı yapamayan perakende sektörümüz, ani satış artışı veya satış durmasıyla elindeki az sayıda ürünü en verimli yönetmeye çalışıyor, doğru planlamayla süreci götürmeyi hedefliyor. Bizim yönettiğimiz projelerde doluluğu yükseltmek ve mevcut mağazaların performansını iyileştirmek en önemli gündemimiz oluyor. Tüm projelerimizde bu konuya dikkat çekerek yol alıyoruz. AVM'ler genel anlamda illerde ve nüfusu makul ilçelerde yerlerini aldı. Ticari koşulların ve rekabetin süreçleri zorlaştırmasıyla beraber yatırım hızları düştü, ancak biliyoruz ki AVM yatırımlarına ihtiyaç duyulan pazarın boş olduğu lokasyonlar var, olmaya da devam edecek. Outlet özelinde ise ürün tedariki konusundaki sıkıntılar sebebiyle bu durum daha yavaş gerçekleşecektir. Bölgesel olarak hizmet verecek outlet AVM'ler gündeme gelecek. Ulaşım konusunda sıkıntı yaşatmayacak beş-altı ili birden bağlayacak lokasyonlarda, bölgesel olarak tedarik zinciri ile kolay ulaşılabilecek, ürün tedarikinde güçlü olunacak, merkeze değil de bölgedeki outlet mağazamıza ürünü çekelim diyecek stratejide hamle yapılırsa başarılı olacağına inanıyorum."

RENOVASYON PROJESİ BAŞLATTI

İstanbul'un Güngören ilçesinde yer alan Kale Outlet Center, 2007'de kapılarını açtı. Şu anda 104 mağazasıyla hizmette bulunan alışveriş merkezi, bir süre önce renovasyon projesine start verdi. AVM Müdürü Ali Galip Dedeoğlu, renovasyon projesinin bitirilmesiyle beraber mağaza sayısında artış yaşanacağını, bu şekilde ulusal ve uluslararası birçok yeni markayı bünyelerine katmayı hedeflediklerine dikkat çekti. Dedeoğlu, “Alışveriş merkezimiz şu anda yüzde 90 doluluk oranı ile yerli ve yabancı seçkin markaların outlet konseptleriyle ziyaretçilerine hizmet veriyor. Yönetim olarak çekim gücü ve ciro kabiliyeti yüksek olan markaları da mevcut karmamıza katıp performansımızı en üst seviyeye çekmeyi hedefliyoruz” diye konuştu. 

Para Dergisi'nden Özbey Men'in haberine göre; Kovid-19 salgınıyla beraber başlayan kapanma dönemlerinin sona ermesiyle perakende şirketlerinin kiralama taleplerinin oluşmaya başladığına dikkat çeken Dedeoğlu, şöyle konuştu:

“Geçmiş dönem krizini fırsata çevirmek isteyen markalar var. Sosyalleşme ihtiyacinin artması ile birlikte, yeme içme almalarna olan taleplerde de buna paralel bir artış gözle alıyoruz. Perakendecilerin ilgisinin artması önemli. Bu nedenle bize gelen talepleri titizlikle değerlendiriyor, marka karmasının doğru planlanması açısından daha dikkatli bir kiralama planı üzerinde çalışıyoruz. Son dönemde özellikle ev yaşam ürünleri, gıda, teknoloji, iç giyim, aktif spor giyim ve rahat giyim ürünlerine yönelik ilgi arttı. Rahat giyim ürünleri satan firmaların cirolarında artış var. Evlerimizde artık daha çok vakit geçirmeye başladığımız için ev ihtiyaçları değişti, ev alışverişine ilgi arttı ve artmaya da devam ediyor. Buradan hareketle mağaza açmak için gıda, kişisel bakım, ev gereçleri/tekstili ve aktif spor firmalarından daha fazla talep alıyoruz.”

AVM kiraları için yeni düzenleme çağrısı!

AVM’ler kira zammında yasal sınırı dinlemiyor!