Ekonomi

Piyasalarda 8.500 TL'nin etkisi sürüyor! Asgari ücreti bahane edip fiyatı yükselttiler

Her ürüne zam geliyorken Sütte zamdan nasibini aldı.  Ambalajlı Süt ve Süt Ürünleri Sanayicileri Derneği (ASÜD) Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Kazancıgil, Maliyet  zamlarında asgari ücret ve diğer kalemlere gelen yükselişler etkili oldu. dedi.İlk gelen zamlar arz-talepten kaynaklıydı ama şimdi maliyet de etkili oldu

MARKET RAFLARINA YANSIDI

Kazancıgil, “Evvelki haftalarda yem ücretlerine gelen 10-15 TL'lik zam, bunun yanı sıra kaba yem, silaj, yonca ve samanda ücret yükselişleri bir miktar sütün maliyetini de yükseltti. İlk gelen zamlar arz-talepten kaynaklıydı ama şimdi maliyet de etkili oldu. En son evvelki hafta ortaya çıkan rakamlar ve marketlerin de tesadüfen zamları bu zamanda rafa yansıtması dikkat çekti. Bu fiyatlara arz-talep etkisi ve son olarak maliyet yükselişi yansıdı. Maliyet zamlarında asgari ücret ve diğer kalemlere gelen yükselişler etkili oldu” dedi.

Kazancıgil, maliyet yükselişinin kabaca yüzde 10 civarında olduğunu söyledi. USK’nın 8,5 TL'lik ücreti baz alındığında, zammın yüzde 10-12‘nin yukarısında olduğunu dile getiren Kazancıgil, “Geçtiğimiz hafta zam geldiğinden ötürü piyasalara yansıması daha çok yeni. Marketler yavaş yavaş ücretleri geçiyorlar. Satışta ilk anda düşüş görebiliriz ama zamlı maaşlar daha halkın cebine girmedi. Tüketimde arz talepteki değişkenliği görmemiz için hem zammın tam oturması hem de zamlı maaşları beklememiz gerek. Bundan dolayı tüketim için şimdiki durumlar çok hassas” şeklinde konuştu.

e-Ticaret siteleri ve online marketlerde Ocak ayı başında litresi 22 TL'den satılan sütün ücreti kampanyalarla ay orasında 15 TK bandına inmişti. Son hafta gelen zam sonrası 1 LT sütün fiyatı 18,90 TL'ye kadar çıktı. 

 

LİTESİ 5 TL BİRDEN YÜKSELDİ

Diğer yandan perakende çiğ süt satıcıları da geçtiğimiz hafta ücreti arttırdı. Ocak ayı başında 3 litre çiğ sütün ücreti 90 TL'den insanlara satılırken Ocak ortasında bu  rakam 105 TL'ye çoğaldı. Satıcılar süte yapılan zamla alakalı yükselen üretim maliyetlerini gerekçe gösterdi. 

 ZAM BEKLENTİSİ TOPTANCI SATIŞINI YÜKSELTTİ

 Devamlı zam beklentisinin toptancı tarafında satışları yükselttiğine de dikkat çeken Kazancıgil, “Elimde 10 teneke fazla peynir olsun, haftaya daha zamlı olur’  mantığıyla hareket edildiğini vurguladı. Kazancıgil, “Enflasyon ortamında maldan gelir elde etme denkleminden dolayı ilginç derecede satışları destekledi. Satışlarda
 yükselen bir grafik oldu, çok düşen bir satış grafiğe rastlamadık. İşletmeler ellerindekini sattılar, zannedilen bir düşüş de yaşanmadı. Mega Center’da ürününü satamayan ve elinde kalanı hiç duymadık. İşler kötü değil ama ücret yükselişinden dolayı finansmana ulaşım ve operasyon zorlaşıyor. Fiyatlar yükselirken talebin azalmamasının nedeni ise fiyatın daha da artacağı beklentisi” dedi.

KAYNAK: Ekonomim