Potansiyel konut alıcısı büyüteç altında!
GYODER–Akademetre iş birliği ile hazırlanan ‘Konutun Geleceği, Geleceğin Konutu’ toplantısı bugün Grand Pera'da gerçekleşti. İşte toplantıdan satır başları...
Türkiye’nin Gayrimenkul Platformu GYODER, Akademetre araştırma ve stratejik planlama şirketi işbirliği ile sektöre yeni ve kapsamlı bir rapor kazandırdı. ‘Potansiyel Konut Alıcısı Büyüteç Altında-İstanbul Raporu’nun detayları, medya ve sektör temsilcilerinin katılımıyla bugün Grand Pera'da yapılan toplantıda ilk kez kamuoyuyla paylaşıldı. Raporun sunumunun ardından yapılan panelde ise sektörün önde gelen isimleri, öne çıkan çarpıcı verileri yorumladı.
Gayrimenkulde dünün doğruları bugün geçerli değil!
Gayrimenkulün halen ‘güvenli liman’ olarak görüldüğü rapor, sektöre farklı bir bakış açısı da kazandırıyor. Sektörde bugüne kadar doğru kabul edilen birçok yargının aslında yanılsama olduğu ortaya çıkan sonuçlara göre; konutta oda kullanımı tercihleri değişiyor, tüketici alanların küçülmesine razı ancak projelerde standardın dışında heyecan verici unsurlar da arıyor. Camların yere kadar, evlerin küçük de olsa ferah ve aydınlık olmasını isteyen tüketici, Fransız balkonun normal balkonların yerine sayılmasından da rahatsız. Depremin, önceki yıllara göre alıcının ‘ilk aklına gelen’ unsur olmadığının da belirtildiği raporda, projenin müşteri ile tesadüfi olarak bir araya gelme oranının yüksek olması da dikkat çekiyor.
Oturmak için konut satın almak isteyenlerin yüzde 56,2’si, yatırım için konut satın almak isteyenlerin yüzde 85,5’i ise konut sahibi. Mevcut durumda yüzde 35’i site içerisinde oturan potansiyel müşterilerin yüzde 70’e yakını site tarzı yaşam alanlarında konut satın almayı hedefliyor. Bir başka açıdan; site içerisinde yaşayanların sadece 3’te 2’si yatırımını yine sitede yapıyor. Ayrıca tüketicilerin yüzde 83,6’sı apartman dairesi, yüzde 8,6’sı rezidans, yüzde 7,8’i villa/müstakil ev satın almayı hedefliyor.
Rapor, hatasız hareket etme fikrine hizmet ediyor
Konut alıcısını büyüteç altına alan araştırma ile gayrimenkul sektörünün gelişen ve değişen ihtiyaçlarını tespit ettiklerini ve ezber bozan yaklaşımları ortaya çıkardıklarını dile getiren GYODER Başkan Yardımcısı ve Eğitim, Yayınlar ve Bilgi Üretimi Komitesi Başkanı Neşecan Çekici konuyla ilgili olarak şu şekilde konuştu: “Gayrimenkul sektörünün çatı örgütü GYODER olarak, ülkemize ve sektörümüze katkı sağlamak üzere birçok alanda sürdürdüğümüz çalışmalara bir yenisini daha eklediğimiz için gururluyuz. Potansiyel konut alıcısını mercek altına alan bu rapor; konsept geliştirme aşamasından, projenin doğru çizilmesi, doğru malzemelerle donatılması, projelere heyecan verici unsurların eklenmesi, satış ofisinin başarılı olması, satış ve satış sonrası için başarı sağlanabilmesi için hatasız hareket etme fikrine hizmet ediyor. Ülkemizin gelişen dinamiklerini özellikle konut sektörü özelinde irdelediğimiz bu çalışma, aslında rapor dizisinin ilk parçası. Bu raporun ilki İstanbul için yapıldı, diğer şehirler için de devam etmeyi planlıyoruz” dedi.
Geleceğin konutunu tanımayı hedefliyoruz
GYODER Başkan Yardımcısı Neşecan Çekici sözlerini şu şekilde konuştu: “Başından sonuna bir ekip çalışması olan bu raporla, işin özünde, ‘Konutun Geleceğini İncelemek, Geleceğin Konutunu Tanımak’ hedefiyle hareket ediyoruz. Sektörde sınırlı tüm kaynakların doğru kullanılmasını sağlayacağını düşündüğümüz bu raporun, konut sektörünün önünü açacağına ve nice başarılara destek olacağına inanıyoruz. Raporun titizlikle hazırlanması ve hayat bulmasında başta Akademetre olmak üzere emeği geçen herkese ve bilginin gerekliliği, gücü ve paylaşımına inanan değerli sponsorlarımıza, panelistlerimize, GYODER Araştırma ve Raporlama Komitesi’nin yanı sıra GYODER Gençler Platformu’na teşekkürlerimizi sunarız.”
Müşterileri tanımak başarının anahtarı haline geldi
Gayrimenkul sektörünün, büyüyen ve gelişen Türkiye’nin görünen yüzü olduğunu belirten Akademetre Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Halil İbrahim Zeytin ise: “Günümüz gayrimenkul sektöründe rekabet ortamı artarken; ürün ve hizmet odaklı geliştirmenin yerini, müşteri odaklı geliştirmeler almıştır. Sektörün sürekli bir gelişme trendi çizmesi, projelere yönelik talepleri de değiştirmektedir. Dolayısıyla, yüksek maliyetler sebebi ile ciddi planlama gerektiren konut projelerinin en önemli paydaşları olan müşterileri yakından tanımak; geliştiriciler için rekabette farklılaşma ve başarının anahtarı haline gelmiştir. Bu doğrultuda, konut sektörü müşterilerinin projelere yönelik beklentileri ve satın alma davranışlarını ortaya koymak amacıyla, Akademetre olarak, GYODER için ‘Potansiyel Konut Alıcısı Büyüteç Altında’ araştırmasını gerçekleştirdik” dedi.
Bugüne kadar doğru kabul edilen birçok yargı aslında yanılsama
İki aşamadan oluşan çalışmanın ilk ayağında, müşterilerin içgörüsünü anlamayı hedefleyen 6 fokus grup çalışması gerçekleştirildiğini de dile getiren Dr. Halil İbrahim Zeytin, şu şekilde konuştu: “Araştırmanın ikinci aşamasında ise fokus grup ile ortaya çıkan verilerden hareketle; Akademetre’nin sektörün gelişimini takip amacıyla 2017 yılı içinde 5000 kişi ile gerçekleştirdiği araştırmalar ve güncel verilerinden derlenen sonuçlar detaylıca analiz edildi. Gerek örneklem, gerekse içerik açısından araştırma sonuçları, gayrimenkul sektörü müşterilerinin farklılaşan içgörülerine ve konut sektöründen beklentilerine yönelik çarpıcı sonuçlar sunuyor. Araştırmanın ortaya çıkardığı bulgular, bugüne kadar öznel kanıtlar ile ‘doğru’ kabul edilen birçok yargının aslında yanılsama olduğunu, dolayısıyla veriye dayalı bilginin önemini ortaya koymaktadır.”
Konut reklamında stratejik ve kreatif yönler
‘Potansiyel Konut Alıcısı Büyüteç Altında-İstanbul Raporu’nun sunumunun ardından konuşan 21 Gram’ın CEO’su Onur Yanık ise ‘Konut Reklamları Gerçekleri, Gerçek Konut Reklamları’ başlıklı sunumunda, reklamcı gözüyle gayrimenkul sektörünü masaya yatırdı. Onur Yanık, konut reklamında, gelecekte gidilmesi gereken stratejik ve kreatif yönleri değerlendirdiği konuşmasında, tüketicilerin beklentilerinde nelerin değiştiğini dile getirdi.
Gençlerin yatırım tercihleri
Toplantının, ‘Genç Nesil Kendi Konut Tercihlerini Anlatıyor’ başlıklı bölümünde ise GYODER’in genç üyelerinden oluşan GYODER Gençler Platformu’nun temsilcileri, kendi değerlendirmelerini paylaştı. Kendi tercihleri ile ilgili yaptıkları araştırmayı anlatan gençler; ‘18-38 yaş grubunun yatırım tercihleri ne yönde, ne düşünüyorlar?’ sorularının cevaplarını katılımcılarla paylaştı.
Raporda öne çıkan veriler ve sonuçlar tartışıldı
Toplantının panel bölümünde, 24 Gayrimenkul Yönetim Kurulu Başkanı Aziz Yeniay ve Akademetre Kurucusu Dr. Halil İbrahim Zeytin’in moderatörlüğünde ‘Konutun Geleceği, Geleceğin Konutu’ başlıklı bir oturum yapıldı. Rapordaki verileri ve ortaya koyduğu sonuçları kendi branşları açısından masaya yatıran konuşmacılar Bahçeşehir Üniversitesi Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Nilüfer Narlı, MG Media CSO’su Gönül Birkiye, Evrenol Architects Kurucu Ortağı Yüksek Mimar Mehpare Evrenol ve AND Gayrimenkul Genel Müdürü Ali Baki Usta, sektörün ve konutun geleceğine yönelik görüşlerini paylaştı.