Genel

Remzi Kozal: Anadolu'daki yapılaşma önemli!

İstanbul için açıklanan Kanalistanbul ve İstanbul'a iki yeni şehir kurulması projeleri, İstanbul'a olabilecek göçü de beraberinde getiriyor

Tüm Mühendis ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkanı Remzi Kozal, 'İstanbul'a göçü önlemek önemli bir konu. Göç olacak diye de bu projelerin iptali söz konusu olmamalı. Türkiye büyük bir potansiyele sahip. Bu süre içerisinde İstanbul'u genişletmek yerine, Anadolu'daki yapılaşmaları kuralına uygun düzenlemeliyiz' dedi.

Avrupa'da yapılıyor

Avrupa'da İngiltere, Fransa, Hollanda, Almanya gibi çeşitli ülkelerde nehir taşımacılığı yapıldığı belirten Kozal, şunları söyledi: '1994 yılında Avrupa iç su yollarında 425 milyon ton yük taşındı. 1995 yılında Avrupa'da yüklerin yüzde 351 karayolu, yüzde 24'ü iç su yolu, yüzde 9'u demiryolu ve yüzde 32'si denizyolu ile taşınmış her geçen artan su yolu taşımacılığı günümüzde daha da ağırlık ve önem kazanmış. Türkiye'nin genelinde de bu sistemin oturtulması, İstanbul'u çok rahatlatır.

Karadenize yapılabilir

Remzi Kozal, 'Mevcut nehir yollarıyla Karadeniz, Kuzey Denizi ve Hazar Denizi'ne bağlanmış durumda. Kızılırmak'ın Fırat Nehri'ne bağlanmasıyla da Basra Körfezi Karadeniz'e ve dolayısıyla da Kuzey Denizi ve Hazar Denizi'ne bağlanmış olacak. Aynı şekilde Sakarya Nehri'nin İzmit Körfezi'ne bağlanmasıyla Marmara denizi Karadeniz'e; Sakarya'nın Büyükmenderes Nehri 'ne bağlanmasıyla da Karadeniz ve Marmara Denizi . nehir yoluyla Ege Denizi'ne bağlanmış olacaktır. Kızılırmak'ın Ankara yakınlarında Sakarya Nehri ile bağlanmasıyla da Ankara, Karadeniz, Marmara Denizi ve Ege Deniz ile irtibatlandırılmış bir nehir limanı şehri olabilir' diye konuştu.

İç bölgelere liman hayal değil

Türkiye'de bazı iç bölgelere liman kurmanın hayal olmadığını söyleyen Tüm Mühendis ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkam Remzi Kozal, şunları söyledi: 'Artık, Kayseri'ye, Sivas'a, Tokat'a liman yapmak da hayal olmaktan çıkıp, gerçek olabilir. Ancak bu tarz projeler için biraz sabır ve iyi bir planlama gerekiyor. Bu proje ekonomik ve stratejik açıdan Türkiye'yi dünya da çok yukarılara taşır. Karadeniz kıyı şeridinde çepeçevre inşa edilecek demiryolu ve otoyollarla nehirlerden gelen gemilerin limanlardaki yük trafiği gerekli noktalara ulaştırılmak üzere kara taşımacılığına aktarılabilecek. Doğal alarak Türkiye, nehir ulaşımı, Karadeniz'in ticaret denizine dönüşmesiyle çok önem kazanıp, ülke ekonomisi açısından büyük avantajlar sağlayacaktır.

Göç 2010'da 102 bine ulaştı

SON yularda yavaşlayan İstanbul'a olan göç hızı, geçen yıl dikkat çekici bir artış göstererek, 30 binlerden, 2010 yılında üçe katlanarak 102 bine kadar çıktı. İstanbul'a en fazla göç edenler ise Karadenizliler oldu. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) hesapladığı iç göç verilerine göre, İstanbul'a geçen yıl 439 bin 515 kişi göç etti. Aynı yıl İstanbul'dan gidenlerin sayısı ise 336 bin 932'yi buldu. İç göç verilerinde gelen sayısı ile giden sayısı arasındaki fark ve bu farkın önceki yıllarla kıyaslanması illerin karşı karşıya kaldıkları göç riskinin düzeyini gösteriyor. Uzmanlar açıklanan 2023 projeleri ve sunduğu imkanlar sebebiyle İstanbul'a yoğun bir göçün olacağını öngörüyorlar.

Karadeniz rahatlatacak

2023 yılma yetiştirilmesi planlanan Kanal İstanbul projesinde Karadeniz sahilinin önemli rol oynaması gerektiğini belirten Tüm Mühendis ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkanı Remzi Kozal, şöyle konuştu: 'Ayrıca yapılması planlanan iki yeni şehirle birlikte Karadeniz sahilinde oluşacak limanlar İstanbul'u nefes aldıracak ve nüfusun kaymasını ve merkezin rahatlamasını sağlayacak. İstanbul, Karadeniz'in hemen yanında ancak hiç yararlanamıyor. Bu projeler aynı zamanda Karadeniz'in değerlenmesine de imkan sağlanacak.'
Hürriyet