İhale

Rize Ovit Dağı Tüneli'nde sona gelindi, ihale 29 Şubat'ta!

Rize’yi Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine bağlayacak, kış aylarında kar nedeniyle geçit vermeyen Rize-Erzurum karayolu güzergahındaki 2600 rakımlı Ovit Dağı’nda yaklaşık 50 yıldır yapılması istenen tünelin ihalesi, 29 Şubat’ta Ankara’da gerçekleştiril

Rize’yi Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerine bağlayan, kış aylarında kar nedeniyle geçit vermeyen Rize-Erzurum karayolu güzergahındaki 2600 rakımlı Ovit Dağı’nda yaklaşık 50 yıldır yapılması istenen tünelin ihalesi, 29 Şubat’ta Ankara’da gerçekleştirilecek.

Rize’nin İkizdere ilçesi sınırlarında kalan Ovit Dağı geçidi, kar yağışının durumuna göre genellikle kasım ile nisan ayları arasında, bazen de mayıs ayına kadar ulaşıma kapalı tutuluyor. Yolun 12 ay boyunca ulaşıma açık tutulabilmesi amacıyla yaklaşık 250 kilometrelik Rize-Erzurum karayolunun İkizdere-İspir arasındaki Ovit Dağı’nın tünelle geçilmesi planlanıyor.

Ulaştırma Bakanlığınca 2023’e kadar bitirilecek projeler arasına alınan Rize-Erzurum Otoyolu Projesi’nin en önemli bölümünü Ovit Dağı tüneli oluşturuyor. Proje kapsamında büyük bölümü tamamlanan İyidere-İkizdere otoyolunun da kısa sürede bitirilmesi hedefleniyor.

Rize ve bölge ekonomisine önemli kazanımlar sağlayacağı belirtilen otoyolun en önemli bölümü Ovit Dağı tüneli için zemin etüdü, uzunluğu, giriş ve çıkış yerlerinin belirlenmesi ve yaklaşık maliyetinin hesaplanması amacıyla 18 ay boyunca Ovit Dağı’nda çalışmalar yürütüldü. Bu çalışmaların ardından son aşama olan Ovit Dağı tünelinin ihalesi ise 29 Şubat’ta Ankara’da yapılacak.

Tünelin tamamlanmasıyla 68 kilometre olan İkizdere-İspir arasının 4,4 kilometre kısalması planlanıyor. Yüzde 2 civarında meyil olması hedeflenen tünel, gidiş ve geliş ayrı olarak çift şeritli yapılacak. 14,7 kilometre uzunluğundaki tünel, Türkiye’nin en uzun tüneli olacak.

Bölge ekonomisi için büyük önem taşıyor

Rize Valisi Seyfullah Hacımüftüoğlu, yaptığı açıklamada, Ovit tünelinin Rize’de uzun yıllardır konuşulduğunu ancak bu konuda hiçbir çalışma yapılmadığını söyledi.

Ovit tünelinin en fazla önem verdiği konulardan birisi olduğunu vurgulayan Hacımüftüoğlu, "Girişimlerimiz üzerine Ovit Dağı’nda etüt çalışmaları başlatıldı ve sağlıklı bir şekilde sonlandırıldı. Tünelin yapılması konusundaki süreçte sona gelindi. Önümüzdeki günlerde ihalenin yapılması ile Türkiye’nin belki de en uzun süre yapılması beklenen tüneline ilk kazmanın vurulması artık çok yakın" dedi.

Ovit tünelinin Rize ve bölge ekonomisi için büyük önem taşıdığını dile getiren Hacımüftüoğlu, şöyle devam etti:

"Ovit’te son yıllarda yaşanan 2 mahsur kalma olayı, bu tünelin gerekliliğini gösterdi. Ovit Dağı’nda günün şartlarına uygun, kaliteli bir yol ve tünel yapılacak. Yolun Erzurum’da bitmeyip Mardin’e kadar uzaması gerekiyor. Ovit’te tüneli yaptığımızda İspir’e kadar rahatlıkla gideceğiz. Buradan sonra da İspir ile Aşkale arasında bir tünele ihtiyaç olacak. Bunu da gerçekleştirirsek çok kısa mesafeden Erzurum’dan sahile inmek mümkün olabilecek. O zaman Rize’nin yıllardır hayalini kurduğu Ovit tüneli gerçekleşmiş, kuzey güney aksının en önemlilerinden biri olan Rize-Erzurum hattı tamamlanmış olur. 15 kilometreye yakın uzunluğu ile Türkiye’nin en uzun tüneli olacak Ovit Dağı tünelini tamamlayarak Rize’nin rüyasını gerçekleştirmiş olacağız.

Bölgeleri bağlayacak

Rize-Erzurum otoyoluyla Doğu Karadeniz ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin birbirine bağlanması, böylece bölge illeri arasındaki ticari ve kültürel alışverişin canlandırılması hedefleniyor. Bu kapsamda Rize-Mardin otoyolu güzergahı ile çevresinde bulunan 12 ilin ticaret ve sanayi odası yönetim kurulu başkan ve üyeleri, yolun yapımına bir an önce başlanıp öngörülen tarihten önce bitirilmesi amacıyla kamuoyu oluşturmak için ilk olarak Ankara’da, ardından Rize ve Mardin’de toplantılar yapmıştı.

Ovit Dağı, 20 Kasım 1999 ile 12 Nisan 2011 arasında, birinde 18, diğerinde 16 kişinin mahsur kaldığı iki çığ hadisesiyle gündeme gelmişti. Öte yandan, 2012 bütçesinde Ovit Dağı tüneli için 50 milyon lira ödenek ayrıldı. Sadece tünelin maliyetinin 600 milyon lira olduğu, bağlantı yolları, kavşaklar ve diğer yapılması planlanan yollar ile toplam maliyetin 1,5 milyar lirayı bulacağı öğrenildi.
 

AA