29 / 04 / 2024

Rize'de yerleşim yerleri içindeki derelerin üstü açılsın!

Rize'de yerleşim yerleri içindeki derelerin üstü açılsın!

Rize Ziraat Mühendisleri Odası Başkanı Muammer Pertek, kentte yerleşim yerleri içinde kalan tüm derelerin üstünün açılması gerektiğini vurguladı. Pertek, "Derelerin üstü açılmalı ve modern şehircilik anlayışına uygun olarak yapılandırılmalıdır" dedi



 

Pertek, Rize Gazeteciler ve Muhabirler Derneğinde, TMMOBa bağlı odaların şube başkanlarıyla düzenlediği basın toplantısında, Rizede şiddetli yağışın ardından yaşanan sel felaketine, şehir merkezinden geçen derelerin üzerlerinin kapatılması, Doğu Karadeniz Sahil Yolu inşaatı sırasında yapılan hatalar ve dere yataklarında yapılaşmaya izin verilmesinin neden olduğunu avundu.

Rize kent merkezinden geçen birçok derenin üzerinin kapatılarak dere yataklarının yüksek yoğunluklu yapı alanları olarak kullanıldığını belirten Pertek, şöyle devam etti:

"Bu, ülkemizin en çok yağış alan ili olmamız nedeniyle akılcı bir uygulama değildir. Aynı uygulamalar devam ettirilmesi şiddetli yağışlar sonrası benzer olayların yaşanmasını doğuracak ve daha çok can ve mal kaybının meydana gelmesine neden olacaktır. Bu nedenle dere ve çay yatakları kesinlikle yerleşime kapatılmalı ve bu alanlarda imar izni verilmemelidir. Yağışlı dönemlerde yüzey sularının drenajını sağlayan kuru dere yatakları başta olmak üzere, tüm dere yataklarının sel taşkın seviyeleri belirlenmelidir. Yerleşim yerleri içinde kalan tüm derelerin üstü açılmalı ve modern şehircilik anlayışına uygun olarak yapılandırılmalıdır."

Geçen yıl 26 Ağustos tarihinde Rize merkeze bağlı Gündoğdu Beldesinde yaşanan sel felaketinde de Karadeniz Sahil Yolunda yapılan hataların öne çıktığını ileri süren Pertek, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Samsundan başlayıp Sarp sınır kapısına kadar 6 il, 63 ilçe, 9 liman, 2 havaalanı ve birçok yerleşim biriminden geçen ve yaklaşık 550 kilometre uzunluğundaki bu yol ekonomiye, ulaşıma, turizme ve bölgenin gelişmesine önemli katkı sağlamasına rağmen maalesef iklim şartlarına ve bölgenin jeolojik yapısına uygun olarak inşa edilememiştir. Yolun şehir merkezlerinden yer yer 70-100 santimetre yüksekte inşa edilmesi ve yerleşim merkezlerinden geçen derelerin denize ulaşmasını sağlayan menfezlerin gereğinden daha dar ve alçak yapılması nedeniyle aşırı yağışlar sonucu oluşan sel sularının önünde bir bent gibi durarak kolayca denize ulaşmasını engellemektedir. Bundan sonra benzer olaylarda aynı acıların tekrar yaşanmaması için en azından derelerin denize ulaşmasını sağlayan Doğu Karadeniz Otoyolu üzerindeki menfezler ihtiyaca cevap verecek şekilde ıslah edilmelidir."

AA

 


Geri Dön