22 / 11 / 2024
fuzul

Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki ikinci pist neden tamamlanmadı?

Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki ikinci pist neden tamamlanmadı?

Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki ikinci pist için, iki ayrı etabı içeren iki ayrı ihale yapıldı. İhalelerdeki teslim tarihine göre, ikinci pistin Ağustos 2017'de bitirilmesi gerekiyordu...




Sabiha Gökçen Havalimanı'nda geçtiğimiz akşam yaşanan uçak kazasından sonra gözler ilk ihalesi 2014'te yapılan ve yapımı henüz bitirilmeyen ikinci piste çevrildi. Sabiha Gökçen Havalimanı'na ikinci bir piste ihtiyacı vardı. Bu ihtiyaç İstanbul Yeni Havalimanı hizmete girmeden çok önceki tarihlerde gündeme gelmişti.

Sözcü gazetesinden Çiğdem Toker'in haberine göre, ikinci pist için, iki ayrı etabı içeren iki ayrı ihale gerçekleştirildi.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nin (DHMİ) ilk ihalesi 5 Ağustos 2014 tarihinde yapıldı. “Belli istekliler arasında” usulüyle açılan ihalenin yaklaşık maliyeti 720 milyon lira olarak belirlendi. Bu 1. etap işleri, deplaseler, yollar ve tünellerden oluşacaktı. İhale sözleşmesi, 486 milyon 456 bin 992 lira teklif veren YSE Yapı ile imzalandı. 2014/20125 kayıt nolu ihalenin sözleşme tarihi 20 Mayıs 2015'ti.

Sabiha Gökçen Havalimanı'na ikinci pist için ikinci etap ihale ise 7 Haziran 2016'da açıldı. Bu kez 21/b usulü yani pazarlık usulünün davet tipi usulüyle yapıldı. Yaklaşık maliyet 1 milyar 698 milyon 650 bin lira olarak belirlendi. 2016/194060 kayıt nolu ihaleyi yüzde 17.71 oranında indirimle Makyol İnşaat aldı. 1 milyar 397 milyon 839 bin 963 lira ile sözleşme imzalandı. (Makyol, daha önce de Atatürk Havalimanı PAT sahaları onarım işini yine pazarlık usulüyle almıştı.) İkinci etabın teslim süresi 14 ay olarak belirtildi. Buna göre, ikinci pistin Ağustos 2017'de bitirilmesi gerekiyordu. Daha ilk etap bile tamamlanmamışken fazla iyimser bir takvim olarak görülüyordu. Takvimler sürekli ertelendi.

GENEL MÜDÜR İNCELEME YAPTI

DHMİ Genel Müdürü Hüseyin Keskin, geçen sene Ağustos ayında ikinci pistte inceleme yaptı. Üstyapı hizmet binalarının yüzde 95'inin, saha düzenleme işlerinin ise yüzde 70'inin, hava trafik kontrol kule inşaatının yüzde 50'sinin bitirildiğini duyurdu.

Mevcut piste paralel olarak yapılan 3.5 kilometre uzunluğundaki ikinci pist tamamlandığında, 104 adet C kategori uçağa aynı anda hizmet sunulabilecekti. 1 milyon metrekareden fazla kaplamalı alana sahip 3 adet apron işinin bulunduğu 2. etapta işler yüzde 70 düzeyinde tamamlanmıştı.

2. PİST AÇILDIĞINDA 1. PİST ONARILACAK

Tüm bu ihale süreçleri sürerken, yetkililer ve konunun uzmanları, “2. pist açıldığında 1. pist bakıma, kapsamlı bir onarıma alınacak” diyordu. İşin bu kısmı gerçekten önemliydi.

İlki 2014'te, ikincisi 2016'da açılmış ihaleler sonucu başlanan pist inşaatları sürerken, İstanbul Yeni Havalimanı yapıldı. Sabiha Gökçen'deki ikinci pistin, iş bitirme süreleri dolmasına karşın neden açılamadığına dair hiçbir resmi ya da gayrıresmi soruya cevap alınamadı. Hatta pistte (Melen Barajı'nı hatırlatacak şekilde) çatlak oluştuğu ancak bunun gizlendiği de iddia edildi. Bu konuda da açıklama yapılmadı.

İKİNCİ PİST NEDEN AÇILMADI

“Low cost” yani düşük maliyet prensibiyle çalışan özel bir havayolu şirketine ait uçağın Sabiha Gökçen Havalimanı'nda pistten çıkmasının kesin sebepleri henüz rapora bağlanmadı. Ancak konunun uzmanları, üç vatandaşın ölümü ve onlarcasının yaralanmasıyla sonuçlanan bu faciaya dair pek çok yorum yapıyor ve tahminde bulunuyor. Yorumlarda “Bu tip kazalarda birden çok neden birleşebilir” yaklaşımı dikkat çekiyor.

Etken ne olursa olsun, yıllarca tek ve bir pistin aralıksız kullanılmasının, ihtiyacı 10 sene önce saptanıp büyük ihaleler yapılmasına karşın ikinci pistin bitirilip açılmayışının fazlasıyla problemli bir durum olduğu
görülmektedir.

Yüzü gözü kan içinde, boynu sarsıntılardan etkilenmesin diye ilk yardımda boyunluk takılmış yaralı yolcuların enkaz alanından ring aracıyla taşınması ise parti devletinin, felaketler karşısındaki kurumsal kapasitesinin ne durumda olduğunu ortaya koymaktadır.

DHMİ açıklamalıdır: Sabiha Gökçen Havalimanı için yıllar öncesinin fiyatlarıyla devlet bütçesinden yaklaşık 2 milyar liraya, iki müteahhide, iki etap halinde ihale edilen ikinci pist neden bitirilmedi?

Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki kazanın sebebi ikinci pist mi? 

Sabiha Gökçen Havalimanı'nda ikinci pist çalışmalarının yüzde 70'i tamam!


Geri Dön