Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki kazanın sebebi ikinci pist mi?
Sabiha Gökçen Havalimanı'nda dün yaşanan Pegasus kazasından sonra, havalimanındaki ikinci pist ve geciken metro inşaatı gündeme geldi. Kazanın etkenlerinden biri olarak, pistin bakımının ve kaplamasının gerektiği gibi yapılmadığı gösterildi...
Sabiha Gökçen Havalimanı’nda bir ay içinde ikinci uçak kazası meydana geldi. Uzmanlar kazaya neden olan etkenler arasında, ikinci pist inşaatı nedeniyle bakımsız kalan pisti de belirtti. Sabiha Gökçen’de ikinci pist 12 yıldır tamamlanmadı, metro açılışı gecikti, yeni uçuş yapılmıyor.
Sözcü gazetesinden Yusuf Demir'in haberine göre, Atatürk Havalimanı'nın kapatılmasıyla geçtiğimiz seneden bu güne büyük bir çıkış yakalayan Sabiha Gökçen Havalimanı'nda 7 Ocak gününden beri rüzgar ters esiyor. Havacılık uzmanları, 3 kişinin ölümüne sebep olan Pegasus kazasının etkenlerinden birinin pistin bakımının ve kaplamasının gerektiği gibi yapılmaması olduğunu belirtti.
PİSTİMİZ ÇOK YORULDU
Ulaştırma Bakanı Mehmet Cahit Turhan, Pegasus kazasından bir gün önce yaptığı açıklamada, "Sabiha Gökçen’de pistimiz çok yoruldu. Hemen hemen her gece piste bakım yapılıyor. Yeni uçuş talepleri var ancak biz bunu yeni pistin yapılmasına kadar şimdilik durduruyoruz. Eski pisti de bakıma alacağız. Onun için şu anda buraya yeni frekans vermeyi durdurduk" şeklinde açıklamada bulunmuştu. Bu durum, pistle ilgili iddiayı dile getirenlere referans haline geldi.
İKİNCİ PİST ÇALIŞMALARI 12 YILDIR GÜNDEMDE
İkinci pist projesi, 12 senedir gündemde ama bir türlü bitirilemedi. 31 Ekim 2009'da, o dönem havalimanını işleten LİMAK'ın Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, "İkinci bir pist gerekliliği var. Savunma Sanayi Müsteşarlığı da aynı fikirde. İkinci pist için start verildi" şeklinde açıklamalarda bulunarak, çalışmaların başladığını belirtmişti.
2017'DE TAMAMLANACAKTI
Pistin ihalesi 5 sene sonra açılabildi. "2. Pist ve Mütemmimleri 1. Etap İşleri (Deplaseler, Yollar, Tüneller)" isimli 5 Ağustos 2014'te yapılan ihalede yaklaşık maliyet 720 milyon TL olarak belirlenmişti. YSE Yapı çarpıcı şekilde, neredeyse yarı oranda indirim uyguladı ve 486 milyon TL'ye ihaleyi aldı. Sözleşmeye göre, inşaat 3 Haziran 2015 tarihinde başlayıp, 21 Haziran 2017'de sona erecekti.
YENİ İHALE YAPILDI
7 Haziran 2016'da yeni bir ihale daha açıldı. İhalenin ismi, "2. Pist ve Mütemmimleri 2. Etap İşleri (Yeni Pist, Apron, Taksi Yolları Yapımı ile Mevcut Pistin Yenilenmesi ve Üstyapı Grubu İşler)" oldu. Bu defa yaklaşık maliyet 1 milyar 698 milyon lira olarak açıklandı. 400 milyon TL indirim yapan MAKYOL, ihaleyi 1 milyar 397 milyon TL'ye aldı.
Sözleşmede 3 sene süre öngörüldü. Ancak bugün itibariyle inşaatın ne zaman tamamlanacağı hakkında kimse açıklama yapmıyor. Bu belirsizliğin temel sebebinin yeni havalimanı olduğu sıkça belirtiliyor.
Tam bir ay önce 7 Ocak'ta ilk Pegasus uçağının pistten çıkması Sabiha Gökçen Havalimanı için bir milat yaşanmasına sebep oldu. Sabiha Gökçen'deki tüm seferler iptal edildi. Uçuşlar yeni İstanbul Havalimanı'na indirildi. Yıllardır yapımı devam eden ikinci pist açılmış olsaydı o gün de hiçbir uçuş iptal olmayacaktı.
Ertesi sabah uçuşlar yeniden yapıldı. Her şey normale dönerken akşam saatlerinde THY'den KAP açıklaması yapıldı. Anadolujet'in artık Sabiha'dan yurtdışı uçuşlara başlayacağını duyuruldu. Bu THY'nin Sabiha'dan çekileceği anlamını taşıyordu. Bu açıklama tartışılırken, SHGM'nin çarpıcı açıklaması geldi. Yazılı açıklamada “Devam eden yatırımlar ve kapasite sıkıntısı” sebebiyle Sabiha Gökçen'e yeni uçuş izni verilmeyeceği belirtildi.
Yeni uçuş izin yasağı açıkça İstanbul Havalimanı'nın desteklenmesi olarak tahmin edildi. Sabiha Gökçen'le ilgili veriler kapasitenin o kadar kritik durumda olmadığını ortaya koyuyordu. DHMİ verilerine göre, Sabiha'dan uçan uçak sayısı 224 bin 213. Günde ortalama uçuş sayısı 614. Sabiha Gökçen'in saatlik uçuş kapasitesi 42.5 saat bakım sebebiyle kapandığı için günde 19 saat operasyon yapılan havalimanının günlük kapasitesi 798'e ulaşıyor. Yani 184 uçak ve yüzde 23 oranında açık trafik kapasitesi daha mevcut.
Sabiha Gökçen'in toplam yolcu kapasitesi 41 milyon olarak belirtiliyor. Geçen sene 35.5 milyon yolcu taşıdı. Burada da kapasite kullanım oranı yüzde 86.5. Kapasite sorunu yaşadığı iddia edilen Sabiha Gökçen geçen sene yüzde 83.4 zamanında kalkış oranıyla kendi kategorisinde birinci sıraya yerleşti.
YENİ TERMİNAL PROJESİ ERTELENEBİLİR
Sabiha Gökçen Havalimanı yönetiminin Nisan ayında başlayacağı duyurulan yeni terminal binası projesinin, SHGM'nin yeni uçuş izni vermeme kararı sonrasında tekrar masaya yatırılacağı ve ertelenebileceği de gelen bilgiler arasında yer alıyor.
YÖNETİM DEVREDİLEBİLİR
Sabiha Gökçen Havalimanı'nın sahibi HEAŞ'ın yönetiminin DHMİ'ye devri de konuşulanlar arasında. Konuyu yakından takip eden Gazeteci Güntay Şimşek geçtiğimiz günlerde konuyu şu şekilde açıkladı:
“Savunma Sanayi Başkanı İsmail Demir ile Sabiha Gökçen'in yönetim sorununu ve DHMİ'ye devri meselesini konuştuk. DHMİ Genel Müdürü Hüseyin Keskin'le de aynı konuyu ele aldık ve yönetimin devri için hazır olduklarını söyledi.”
Tam da aynı günlerde HEAŞ Genel Müdürü Hasan Naiboğlu'nun emekliye ayrılması da dikkatleri çekti. (Savunma Sanayi Başkanlığı, HEAŞ'ın yüzde 96.4 hissesine sahip.)
METRO İNŞAATI 6'NCI YILINDA
Sabiha Gökçen'e uzanacak metro projesi ihalesi de 2014'te açıldı. 7.4 kilometre uzunluğunda ve 4 istasyondan oluşan proje 169.5 milyon Euro'ya Gülermak-YSE ortaklığı'na verilmişti. Sözleşmeye göre inşaat 16 Mart 2015 tarihinde başlanacak ve 1 Mart 2018'de sona erecekti. Ancak sessiz sedasız durdurulan inşaat, İmamoğlu'nun seçilmesi sonrası alınan uluslararası kredi ile geçtiğimiz hafta yapılantörenle tekrar hareketlendi.
SAYILARLA SABİHA GÖKÇEN:
45 bin Yarattığı istihdam sayısı.(2018)
75 bin 2023 istihdam hedefi
23 milyar TL Ekonomik büyüklük (2018)
44 milyar TL 2023 Ekonomik büyüklük hedefi
%1 GSYİH'ye katkısı
Sabiha Gökçen Havalimanı'nın ikinci pist inşaatını İGA'nın ortakları mı üstlendi?
Sabiha Gökçen Havalimanı'nda ikinci pist çalışmalarının yüzde 70'i tamam!