Kent Haberleri

Sabiha Gökçen Havalimanı'nın ikinci pisti yıl sonunda tamamlanacak!

Pandemiden en çok etkilenen sektörlerin başında havacılık geliyor. Sektörde gerekli tüm tedbirler alındı. Yurtiçi ve dışı uçuşlar aksaksız yapılıyor. İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı yeni düzene göre misafirlerini ağırlıyor...

Artık koronavirüsün etkilerini konuşmadığımız bir gün yok. Ekonomi, iş dünyası, sosyal hayat derken, her şey kökten değişti. Para'da yer alan habere göre, salgının hızlı bir şekilde tüm dünya ülkelerine yayılmasıyla birlikte çok hızlı ve acil önlemler alındı. Ülkeler sınırlarını kapattı, yurtiçi ve yurtdışı uçuşlarının uzun süre yapılamaması nedeniyle havacılık sektöründe ciddi sıkıntılar yaşandı. Kontrollü normalleşme adımlarının atılması ve seyahat yasaklarının kalkmasıyla birlikte sektör hareketlendi. 1 Haziran itibariyle uçuşların başlaması ile birlikte Türkiye’nin ikinci, Avrupa’nın ise 12’nci büyük havalimanı olan İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı da (ÎSG) tüm tedbirleriyle misafirlerini ağırlamaya başladı. Pandemi döneminde havacılık sektöründe neler yaşandı, misafirleri yeni dönemde neler bekliyor? Tüm bu soruları İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı CEO’su Ersel Göral yanıtladı...

"TÜM TEDBİRLERİ ALDIK"

İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı, Türkiye genelinde Co-vid-19 salgını nedeniyle alman tedbirler kapsamında 28 Mart tarihi itibariyle uçuşları durdurdu ve hizmete ara verdi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Türkiye’deki tüm havalimanı işletmeleri ve diğer sivil havacılık kuruluşları için bir Pandemi Sertifika Programı hazırladı. Programın belirlenmesi ile birlikte hazırlıklarım hızlandırdıklarını ifade eden ISG CEO’su Ersel Göral, “Tüm süreçlerimizi bu programa ve yeni döneme uygun hale getirecek şekilde planladık. Ayrıca havalimanımızdan uçuş gerçekleştiren tüm yerli ve yabancı havayolları ile sürekli temasta olduk. Havalimanımızın yeniden hizmete açıldığı 1 Haziran öncesinde tesisimizin havalandırması, temizlik ve hijyen kontrolleri, ilaçlama ve dezenfeksiyon işlemlerini tamamladık. 1 Haziran itibariyle iç hat, 11 Haziran itibariyle de dış hat uçuşlarımıza başladık” diyor.

20 Mayıs itibariyle kademeli olarak ofislere dönmeye başladıklarını söyleyen Göral, bu süreçte istihdamı koruduklarını belirtiyor. Çalışanlara koronavirüsten korunma ve hijyen konularında bilgilendirme eğitimleri verdiklerini ifade eden Göral, “işe başlayan tüm ekip arkadaşlarımıza işyeri hekimimizin kontrolünde hem Covid-19 testi yaptırıyoruz, hem de ofiste ve sahada çalışmaya başlamadan sağlık kontrolü ve ateş ölçümü yapıyoruz. Operasyon için sahada olan ve yolcularımızla birebir iletişim içinde olan tüm personelimiz maskenin yanı sıra yüz siperliği de takıyor” açıklamasını yapıyor. Personel servislerinde ve ofislerde sosyal mesafe ve hijyen kurallarını da hassasiyetle uyguladıklarını belirten Göral, “Personel servisleri ve ofisler düzenli olarak dezenfekte ediliyor. Servislerdeki ve ofislerdeki yoğunluğu azaltmak için tüm çalışanlarımız haftada üç gün çalışma sistemine geçtik. Tüm servis araçlarında kapasiteyi yüzde 50 azalttık” diyor.

YENİ DÖNEMİN KURALLARI

Pandemi ile birlikte havacılık sektöründe de birçok yenilik ve değişikliğin yaşandığını belirten Göral, “Yeni kurallara göre, terminal binası içine maskesiz hiçbir yolcu alınmıyor. Ayrıca yolcu yakınları terminale kesinlikle giriş yapamıyor. Uçak içine el bagajı kabul edilmiyor. Sadece bebek bakım malzemeleri, laptop ve kadın el çantaları alınabiliyor. Ayrıca 100 mİ sıvı kısıtlaması devam ederken alkol
oranı yüksek olan kolonya, dezenfektan gibi sıvıların 100 ml altında olması kaydıyla uçağa alınmasına izin veriliyor. Terminal girişinde tüm yolcularımızın ve havalimanı personelinin termal kamera vasıtasıyla ateş ölçümleri yapılıyor” şeklinde konuşuyor.

Terminal girişlerinde ve arındırılmış salon geçişlerinde oluşabilecek yoğunlukları engellemek için görsel ve işitsel uyarılar ile çözümleri kullandıklarını aktaran Göral, sensörlü kameralar vasıtasıyla alanlardaki yolcu sayılarını sürekli olarak kontrol ettiklerini belirtiyor.

"TEST MERKEZİ KURULDU"

Tüm bu tedbirlerle birlikte dış hatlardan yolculuk yapacak misafirlere yönelik hizmet verecek olan ve Sağlık Bakanlığı tarafından oluşturulan Covid-19 Test Merkezi’nin faaliyete geçtiğini söyleyen Göral, yolcuların yurt dışına çıkmadan önce burada test yaptırabileceklerini ve aldıkları sonuçlarla yurtdışına çıkabileceklerini aktarıyor.

Bu yıl içinde temelini atmayı planladıkları ikinci terminal binası yatırımının yaşanan salgın sebebiyle ertelendiğini söyleyen Göral, “Yatırımımızın temel atma adımını en erken 2021 yılına erteledik. İnşaatın başlamasının ardından ikinci terminal binasının açılışını ise iki yıllık bir inşaat dönemi sonunda yapmayı planlıyoruz” diyor.

Yapılan yeni teknolojik yatırımlar hakkında da bilgi veren Ersel Göral, “Havaalanı yönetim çözümünün (AMS) yeni versiyonunu kurduk.

Bu güncelleme sayesinde havalimanımızın kaynak yönetimi sisteminin otomasyona geçirilmesi önemli değişikliklerden biri olacak. Bu sayede donanım ve personel gibi kaynakların doğru olarak otomatik belirlenmesi, bir uçağın kapıya yanaşması gibi önceden kurgulanmış senaryolara göre doğru zamanda doğru yerlere sevk edilmesini sağlayacağız” açıklamalarım yapıyor. Göral ayrıca “Terminalimiz genelindeki 436 adet ekranla çalışan uçuş bilgi görüntüleme sistemini son versiyona yükselterek yolcularımızın her adımda bilgilenmesine imkân tanıyoruz. Check-in ve boarding altyapılarını paylaşabildiğimiz 200’den fazla ortak kullanımlı terminal donanımı da yeniledik. Bagaj yönetim sistemi çözümü ile her bagajı yolculuk boyunca takip etmeyi kolaylaştırıyoruz” diyor.

"ÜLKEMİZİN POTANSİYELİNE İNANIYORUZ"

Yatırımlarının devam ettiğini belirten Göral, “Bu noktada benzeri yatırımlarımızı sürdürüyor, akıllı havalimanı projelerini hayata geçirmeye devam ediyoruz” diyor. Türkiye’nin bu süreci dünyaya örnek olacak bir şekilde yönettiğini ifade eden Göral sözlerini şu şekilde tamamlıyor:

“Türkiye salgınla mücadelede aldığı proaktif önlemlerle ve güçlü ekonomisi ile bu süreçlere ne kadar dayanıklı olabileceğini gösterdi. Bundan sonra da doğabilecek ekonomik zorlukların en az hasarla aşılabilmesi için alman tedbirlerin başarıya ulaşacağına inancımız tam. İş dünyasının temsilcileri olarak bizlere düşense işimize odaklanmak, ekonomiye katkı sağlayacak yatırımları ve yeni fırsatları her daim gündemimizde tutmak, istihdamı koruyacak ve hatta artıracak imkanları değerlendirmek olacaktır. Biz de ISG olarak üzerimize düşen görevi en iyi şekilde yapmaya, ülkemize faydalı olmaya gayret ediyoruz. İstanbul’un ve ülkemizin potansiyeline inanıyor ve İstanbullulara ve bu güzide şehri her ne sebeple olursa olsun ziyaret edecek yabancı misafirlerimize en iyi hizmeti vermek için çabalıyor, tüm gelecek planlamalarımızı bu hedef çerçevesinde yapılandırıyoruz.”

“İkinci pist inşaatı yıl sonunda bitecek”

Pandemiyle birlikte havayollarının yaşadığı kayıplar ve daralma havalimanı işletmecilerini de çok olumsuz etkiliyor. İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı'nın terminallerini ve bağlı tesislerini 2034’e kadar işletme hakkına sahibiz. 2009’dan bugüne yaklaşık 250 milyon kişiye ev sahipliği yaptık. Geçen seneyi 35.5 milyon toplam yolcu ile kapatmıştık ki bu Sabiha Gökçen Havalimanı'nın tarihinde ulaştığı en yüksek yolcu rakamıydı. 2019 ciromuz 1.6 milyar TL olarak gerçekleşti. Bu yıla da oldukça iddialı başladık. İlk iki ayda sadece dış hat trafiğimiz 2019'un aynı dönemine göre yüzde 21 arttı. Ancak öyle görünüyor ki pandemi nedeniyle bu sene trafiğimiz yüzde 45’ler seviyesinde azalacak ve yılı 20 milyon yolcu seviyesinde tamamlayacağız. Bu yıl için gelirdeki düşüş beklentimiz yüzde 50'ler seviyesinde. Bunu en az hasarla atlatabilmek ya da bu geliri en kısa dönemde geri çevirebilmek için neler yapabileceğimizle ilgili birçok senaryo üzerinde çalışıyoruz. İkinci pist inşaatımız bu yıl sonunda bitecek. Bu sayede hava tarafı kapasitemiz yüzde 60 oranında artacak. 400 milyon Euro yatırımla gerçekleştireceğimiz ikinci terminalimizin inşaatı büyük ihtimalle 2021 Haziran’da başlayacak. 2023'te ikinci terminali de hizmete aldığımızda Sabiha Gökçen Havalimanı yüzde 60'lık bir artışla toplamda 65 milyon yolcu/yıl kapasitesine ulaşmış olacak. Mevcut pistin bakım çalışmaları da kapalı kalınan dönemde neredeyse tamamlandı. İkinci pistin açılışı ile birlikte havalimanımız tam kapasite çalışacak. Bu da bizim için kriz dönemindeki önemli fırsatlardan biri oldu.

 

Sabiha Gökçen Havalimanı'nın ikinci pist inşaatında son durum!