Sabiha Gökçen Limak'ın oldu
Sabiha Gökçen'in YİD ihalesine 1 milyar 932 milyon avroluk teklif Limak- GMR Infrastructure- Malaysia Airport Holding Berhad Ortak Girişim Grubu'ndan geldi
ANKARA - Yap-işlet-devret yöntemiyle yaptırılacak İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı yeni dış hatlar binası ve ilave tesislerinin 20 yıllığına işletme hakkını, Hintli ve Malezyalı ortaklarıyla ihaleye giren Fenerbahçe Asbaşkanı Nihat Özdemir aldı. İstanbul'un ikinci havalimanına en yüksek teklifi, 37'inci turun sonunda 1 milyar 931 milyon avro ile Limak İnşaat- GMR Infrastructure- Malaysia Airport Holding Berhad Ortak Girişim Grubu verdi. 14 saat süren maraton gibi bir ihalenin sonunda, ihale komisyonu en yüksek teklifi veren Limak İnşaat OGG'den 10 milyon avroluk bir artırım daha istediyse de grup teklifini 1 milyon avro yükselterek 1 milyar 932 milyon avroya çıkardı.
Beş firmanın yarıştığı ve dün sabah saat 10'da başlayan işletme sözleşmesi ihalesi yöntemi ve uzunluğuyla herkesi şaşkına çevirdi. Savunma Sanayi Müşteşarlığı'nda yapılan ihalenin ilk aşamasında, beş ortak girişim grubuna ait dış teklif zarfları açıldı. Daha sonra belgelerin tamam olup olmadığı kontrol edilmeye başlandı. Öğleye kadar bu işlem sürdü.
Teknik inceleme 9.5 saat sürdü
Bu sürecin tamamlanmasının ardından, teknik olarak belgeleri eksiksiz olan gruplarla basına kapalı 'pazarlık görüşmesine' geçilecekti. Fakat ihaleye kabul edilen beş konsorsiyumun teknik yeterlilik incelemesi 9.5 saatte tamamlandı. Bu nedenle pazarlık görüşmeleri gecenin ilerleyen saatlerine kaldı. Çok çetin geçen ihalede son ikiye Fenerbahçe Asbaşkanı Nihat Özdemir'in Limak İnşaat A.Ş., GMR Infrastructure L.T.D, Malaysia Airport Holding Berhad Ortak Girişim Grubu ile Antalya Havalimanı işletmesini kazanan İbrahim Çeçen'in İçtaş İnşaat A.Ş., Fraport AG Frankfurt Airport Services Ortak Girişim Grubu kaldı. 35. turda rakam 1 milyar 921 milyon avroya ulaştı. 36. turda iki grubun yarışı sürdü ancak 37. turda Limak İnşaat OGG 1 milyar 931 milyon avro ile ipi gögüsledi.
15. turda TAV-Esas Holding (1 milyar 540 milyon avro), 22. turda Makyol konsorsiyumu, (1 milyar 750 milyon avro), 32. turda Çukurova Grubu konsorsiyumu (1 milyar 871 milyon avro) ile çekildi.
TAV: Katma değer yaratmaz
Nihai pazarlık aşamasında konsorsiyumlar tekliflerini kapalı zarfların içinde komisyona sundu. Komisyon her turda sadece en yüksek fiyat veren konsorsiyumu açıkladı. İhalede teklifler avro üzerinden ve KDV hariç bir şekilde iletildi. Ali Sabancı'nın Esas Holding'iyle ihaleye katılan TAV'ın İcra Kurulu Başkanı Sani Şener, ''Sabiha Gökçen ihalesinde gelinen fiyat, katma değer yaratacak rakamı aştı. Bu nedenle ihaleye devam etmemizde yarar kalmamıştı. Bu işin bedeli en fazla 1.5 milyar avrodur. Bunun üzerindeki rakam doğru olmazdı'' dedi. Şener, TAV ve Esas Holding, 15. turdaki 1.5 milyar avroyu geçen yatırım tutarıyla birlikte İstanbul Atatürk Havalimanı için ödenecek rakama eşit bir fiyata ulaşıldığını söyledi.
Şener, ''Bu rakamlar içinde çekildiğimiz 1 milyar 540 milyon avro son rakamdı. Bize göre bu rakamlarla Sabiha Gökçen fizibıl olmaktan çıkmıştır'' dedi.
Bedel Petkim'i geçti
Antalya Havalimanı ihalesinde, Alman Fraport-IC Holding ortaklığı, 2 milyar 371 milyon avro bedelle işletme hakkını 17 yıl 3 ay 17 günlüğüne almıştı. Bu bugüne kadarki en yüksek rakamdı. Geçen hafta yapılan ve Kazak ve Rus konsorsiyumun 2 milyar 50 milyon dolarla yani 1.5 milyar avroya yüzde 51'ini kazandığı Petkim ihalesi Sabiha Gökçen'in gerisinde kaldı.
SSM'nin hiç tecrübesi yok
Bugün kadar havalimanı işletme ihalelerini hep Devlet Hava Meydanları İşletmeleri yaptı. Sabiha Gökçen'in sahibi ve işletmecisi olan Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM) tarihinde ilk kez böyle bir ihale tertip etti. 2001'de açılan Sabiha Gökçen'i 20 yıl süreyle işletecek firmanın, yolcu kapasitesini yılda 10 milyon yolcuya çıkarması bekleniyor. İhaleyi kazanan firma 350 milyon dolar yatırım yapacak.
Tuvalet molasına görevli eşlik etti
Nefes kesen ihalede hangi konsorsiyumlar çarpıştı?
Katılımcıların 1 milyon avro geçici teminat gösterdiği ihaleye şu gruplar katıldı: