Salgından sonra kendimizi sokağa atıp, 150 milyar TL harcadık!
Türk halkı salgın nedeniyle evde kapalı kaldığı yaklaşık iki yılın ardından kendini sokağa atarak adeta para saçtı. Bu dönemde restoran ve otel gibi ev dışı tüketim sektöründeki işletmelerde harcanan para dudak uçuklattı.Ekonomi Gazetesi’nden Yener Karadeniz’e konuşan Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih Şahinöz, restoran ve yemek hizmeti veren işletmelerde yapılan ev dışı tüketimin kişi başı 765 TL’ye yükseldiğini bildirdi
Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği verilerine göre, restoran, otel vb işletmelerde yapılan harcamalar, pandemi öncesi dönemi üç kat aşarak 150 milyar TL’ye yükseldi.
Ekonomi Gazetesi’nden Yener Karadeniz’e konuşan Ev Dışı Tüketim Tedarikçileri Derneği (ETÜDER) Başkanı Melih Şahinöz, restoran ve yemek hizmeti veren işletmelerde yapılan ev dışı tüketimin kişi başı 765 TL’ye yükseldiğini bildirdi.
ETÜDER Başkanı Şahinöz, ülkemizde sayıları milyonları aşan ev ‘expat’ ların, (kendi ülkesi dışında bir ülkede ikamet edenler) ve turizmdeki yaşanan canlılığın da ivmelemesiyle ev dışı tüketimdeki harcamaların 150 milyar TL gibi rekor rakama ulaştığını bildirdi.
Salgından en fazla darbeyi konaklama ve yeme-içme sektörünün aldığını hatırlatan Şahinöz, bu dönemde toplam işletmelerin yaklaşık yüzde 10’nunun kapandığını bildirdi.
insanların salgından sonra kendilerini dışarı attıklarını söyleyen Şahinöz, bunun dışında enflasyona ve belirsizliğe bağlı olarak vatandaşın birikim yerine, “yarın ne olacağı belli değil” anlayışıyla harcama yapmayı tercih ettiğini savundu.
Şahinöz, ev dışı tüketim sektöründe kurlardaki yükseliş nedeniyle yerlilik oranının da arttığını, bunun yatırımlara da yansıdığını bildirdi.
Sektörde özellikle yabancı markalara private label olarak üretimin artmakta olduğunu da bildiren Şahinöz, bu alanda satış oranının şu an itibarıyla yüzde 30’lara kadar yükseldiğini söyledi.
FİYATLARI ARTIRMAYANLAR, PORSİYONLARI KÜÇÜLTTÜ
Şahönöz’ün verdiği bilgilere göre ev dışı tüketim sektöründe öne çıkan gelişmeler şu şekilde:
-Tüketicinin tercihi artık sosyal medyayı etkin kullanan ve bir hikayesi olan işletmelere yöneldi.
-Bilenin aksine daha önce revaçta olan vegan beslenme tarzında azalma başladı.
-Pandemiyle birlikte yaygınlaşan hibrit çalışma modeli nedeniyle hazır yemek firmalarında küçülme görüldü.
Otel ve restoran gibi işletmelerde sürdürülebilirlik anlayışının artması nedeniyle karbon ayak izini düşürme amaçlı çalışmalar başladı.
-Yine sürdürülebilirlik kapsamında başta şişeler olmak üzere kullanılan ürünlerin geri dönüşümüne yönelik çalışmalar hızlandı.
-Son dönemde artan fiyatlar nedeniyle işletmeler, fiyat artırmak yerine porsiyonlarını küçülttü.
-Vadelerde düşüş yaşandı ve 90 günlük vadeler 45’e, 60 günler 15-30 gün arasına indi.