23 / 12 / 2024

Şanghaydaki metro kazasının şüphelisi sinyalizasyon!

Şanghaydaki metro kazasının şüphelisi sinyalizasyon!

Çinin en büyük kentlerinden olan Şanghayda meydana gelen metro kazasının ardından dünyanın ikinci büyük ekonomisi hızlı gelişimine rağmen yeni endişeleri tartışıyor



Ülkenin ekonomi başkenti Şanghayda 271 kişinin yaralanmasıyla sonuçlanan
metro kazasının ardından soruşturma halen sürerken, gözler ülkenin büyük
şehirlerinde metroların sinyalizasyon hizmetini sağlayan şirket Cascoya
çevrilmiş durumda.

Ulusal basında ülkenin resmi ajansı Şinhuayı kaynak olarak gösteren
birçok haberde, kazanın temel nedeni olarak sinyalizasyon hatası gösterilirken,
yerli ve yabancı basın da yıldırım düşmesi sonucu yine sinyalizasyon hatası
nedeniyle temmuz ayında meydana gelen ve 40 kişinin ölümüyle sonuçlanan hızlı
tren kazasını hatırlatıyor.

Yüksek hızlı tren kazasının ardından ülkede yeni demiryolu projeleri ve
mevcut hatlarının tekrar güvenlik kontrolleri yapılırken, devletin yayın
organlarından Global Times gazetesi, şehirlerdeki yetkililere trenlerde sürat
artırımının kamu güvenliğine mal olmaması gerektiği çağrısında bulundu.

Vıncouda yaşanan hızlı tren kazası ve Şanghaydaki metro kazasını
"trajedi" olarak niteleyen gazete, başyazısında, Şanghayın hali hazırda gelişmiş
bir şehir görünümünde olduğunu ancak metro kazasının ve geçen yıl 53 kişinin de
ölümüyle sonuçlanan gökdelen yangınının Şanghayın "özünde gelişmekte olan bir
şehir olduğunu ortaya çıkardığını" yazdı.

Öte yandan Çinin twitterı olarak da bilinen "weibo.com" adlı sosyal
paylaşım sitesinde, birçok kullanıcı konuyla ilgili olarak eleştirilerde
bulunarak tepki gösteriyor. Ayrıca bu konunun yanında temmuz da yaşanan hızlı
tren kazasıyla ilgili de birçok eleştiri yapılıyor.

Yetkililer konuyla ilgili ayrıntılı bir soruşturma yürütüleceği yönünde
söz verirken, yerel yetkililerin yanı sıra bağımsız uzmanların da soruşturmaya
katılacağı duyuruldu.

SİNYALİZASYON HATASI KRONİK

Bu kazanın ülkenin hızla gelişen demiryolu ağına benzer olarak şehirlerde
hızla genişletilen ve büyüyen metro ağlarına gölge düşürdüğü yorumu yapılan
ulusal basında, sinyal sisteminin devreden çıkmasının ardından operatörlerin
telefon ile yönlendirildiği kaydediliyor.

Ülkedeki bu metro kazası aslında ilk kaza değil. Zira Şinhua ajansı son
iki ayda Şanghay metrosunda iki tane sistem hatası olduğunu, hatta bir trenin zıt
yöne girdiğini yazmıştı.

China Daily gazetesi de 2009 yılında 1. hatta iki trenin çarpışması
sonucu onbinlerce kişinin 4 saat boyunca metroda mahsur kaldığını, milyonlarca
kişinin de geciktiğini yazdı.

Kazadan sonra Casco şirketinin soruşturulduğunu yazan gazete, hiçbir
sonucun açıklanmadığını kaydetti.

5 milyon kişinin metroyla seyahat ettiği Şanghayda şu anda toplam 420
kilometre uzunluğunda 11 hat bulunuyor. Şanghay metrosu ilk olarak 1995 yılında
ilk hattını hizmete açmıştı.

Çin hızla gelişen ekonomisine paralel olarak kentsel yeraltı projelerine
de büyük paralar harcıyor. Ülkede iki düzineden fazla büyük kentte 2009 yılından
bu yana birçok büyük proje başladı ve 2016ya kadar büyük şehirlerinde 89 metro
hattının devreye girmesi planlanıyor. Çin bu konu için de tahmini bütçe olarak
880 milyar yüen (yaklaşık 256,3 milyar TL) ayırmıştı.

ÇİNDEKİ METRO KAZALARI

Çinde metro hizmetinin başlaması 42 yıl öncesine dayanıyor.
Ülkenin başkenti Pekinde 1969 yılında kısa bir hatta hizmete giren
metroda aynı yıl çıkan bir yangında 6 kişi ölmüş, 200 kişi yaralanmıştı.
Bu kazanın ardından 2003 yılına kadar belirgin bir kaza görülmezken, 2003
yılında Şanghay metrosunda elektrik kesintisi olmuş, onbinlerce kişi
etkilenmişti. Pekinde 2005 yılında bir vagonda yangın çıkmış ancak ölü ya da
yaralı bildirilmemişti.

2008 yılında Pekin metrosunda trenlerden gelen bir ses paniğe neden olmuş
ve izdiham nedeniyle 13 kişi yaralanmıştı.

Ülkede yine aynı yıl Guangcou kent metrosunda elektrik kesintisi
nedeniyle onbinlerce kişi etkilenmişti.

Çinin doğusundaki Hangcou şehrinde inşa halindeki bir metro inşaatının
çökmesi sonucu 21 kişi ölmüş, 24 kişi yaralanmıştı.
2009 yılında Guangcou metrosunda bilinmeyen bir gaz sızıntısı 3 işçinin
ölümüne neden olmuştu. Yine aynı yıl içerisinde Şanghayda iki tren çarpışmış
ancak ölü ya da yaralı bildirilmemişti.

2010 yılında Pekinde bir inşa halindeki bir metro durağının çökmesi
sonucu iki işçi ölmüş, 8 kişi yaralanmıştı.

Bu yıl da son olarak Şanghay metrosu temmuz ve ağustos aylarında tünel
yangını, tren kapılarında arıza ve sinyal hatalarının olduğu bir dizi kazaya
şahit olmuş, hatta birinde tren zıt istikamete girmişti.
AA


Geri Dön