Genel

Sani Şener: Filipinler'deki ihale bir ay sonra netleşir!

Turizmde son dakikacıların yine Türkiye’yi tercih edeceğini söyleyen TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener, “Bir sıkıntı olduğu muhakkak. Ancak kriz tellallığı yapamayız” dedi.

TAV Havalimanları İcra Kurulu Başkanı Sani Şener ile yeni yatırımlarını ve Brüksel'deki terör saldırıları sonrasında havalimanlarındaki güvenlik tedbirlerini konuştuk.


Brüksel'deki terör saldırıları sonrasında havalimanlarında X-Ray'lerin önemi bir kez daha ortaya çıktı. Türkiye'de tek x-ray'e geçiliyordu. Bu proje durdu mu?

Dünya Havalimanları Birliği yönetim kurulu üyesiyim. Orada Avrupa'yı temsil ediyorum. Brüksel patlamasından sonra Avrupa Havalimanları Birliği Genel Sekreteri aradı. Avrupa'da hiçbir havalimanı girişinde X-Ray yok. Bizde var. Biz de Avrupa'ya uyum çerçevesinde bunları yavaş yavaş kaldırmak istiyorduk. Hatta İzmir'de kaldırmıştık. Terminal girişlerinde kuyruk olduğu için bunu başlattık ama son olaylardan sonra vazgeçtik. Çünkü sadece yolcuyu değil, onu karşılayan ve uğurlayanı da korumak zorundayız. Ben kapıdaki X-Raylerin olmasından yanayım. Güvenlik Konseyi de bunu istiyor. Avrupa'da da şimdi terminal girişlerine X-Ray konulması tartışılıyor.


Güvenlik tedbirleri artırıldı mı?

Biz TAV olarak sadece terminal girişlerinde kendi özel güvenlik ekibimizle arama yapıyoruz. Havalimanını koruyan güvenlik kuvvetleridir. Onlar da en üst düzeyde koruma yapıyorlar.


Terör saldırıları yolcu sayısını azalttı mı?

2016 yılı için mayıstan sonrasını beklemek gerekir. Son dakikacılar yine Türkiye'yi tercih edecektir. Bir sıkıntı olduğu muhakkak fakat pozitif bakmak gerekiyor. Kriz tellallığı yapamayız. Tunus'ta da çok ciddi terör olayları oldu. Ama orada hükümet bize yardım etti. Bir takım destekler sağladı. Türkiye'de de hükümetimiz şimdi turizmcilere yardım ediyor.


KİRA ERTELEME İSTİYOR

Turizmciler için destek paketleri açıklanıyor…

Torba Yasa'ya bir tek konaklama tesislerini ve tur şirketlerini koydular. Bu, turizmde zincirin bir halkasıdır. Ulaştırma da turizm açısından önemlidir. O nedenle, bizi de bu paketin içine almaları gerektiğine inanıyorum.


Havalimanları için ne yapılabilir?

Devlete kira ödüyoruz. Örneğin, Bodrum ve İzmir gibi turizmde kaybın yaşandığı bölgelerde belki kiralar ertelenebilir.


Parmak izi uygulaması yaygınlaşacak mı?

Hızlı geçişlerde bunun uygulamasını yapıyoruz. Parmak izini yaygınlaştıracağız.


TAV'ı büyütmek için yeni ihalelere girecek misiniz?

Filipinler'de ihaleye girdik. Bir aya kadar belli olur. Güneydoğu Asya'ya sıcak bakıyoruz. Bundan sonraki 20 yılda büyüme orada olacak. Afrika ve Ortadoğu'da radarımızda olan bölgeler.


70 HAVALİMANINDA AYAK İZİMİZ VAR

TAV'ın kaç havalimanında izi var? 

Türkiye'de İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa, İzmir Adnan Menderes, Milas-Bodrum ve Gazipaşa-Alanya Havalimanları'nı işletiyoruz. Yurtdışında ise Tiflis, Batum, Monastır, Enfidha-Hammamet, Üsküp, Ohrid, Medine ve Zagreb Havalimanları'nda hizmet sunuyoruz. 70 havalimanında ise servis şirketleri ile ayak izimiz var.


YENİ HAVALİMANIYLA % 50 GELİR KAYBI OLUR

Atatürk Havalimanı'nın sözleşmesi 2021'de bitiyor. İstanbul'un yeni havalimanının ilk etabı da 2018'de açılacak. Bu sizin işlerinizi yüzde kaç etkiler?

Yeni havalimanı açıldıktan sonra yüzde 50 kaybımız olur. Bunun için hem inorganik hem de organik fırsatlara bakıyoruz. Satın alma ya da özelleştirme projeleri ilgi alanımızda. Uzun dönemde havacılık dışı gelirlerin toplam gelire oranını yüzde 70'e çıkarmayı hedefliyoruz.


Atatürk Havalimanı'na yapılan ilave yatırım ne zaman devreye girecek?

İlave tesisle yolcu sayımızı 70 milyona çıkarıyoruz. Atatürk Havalimanı'nda VIP tarafını uzatıyoruz. Bir aya kadar tamamlarız. 75 milyon euro harcadık, 8 ilave köprü yapıyoruz. Bu bir rahatlama sağlayacak.


YENİ YAZILIMLARLA KÖRÜK OPTİMİZASYONU % 20 ARTTI

IT şirketinin üzerinde çalıştığı teknolojik yenilikler var mı?

IT şirketimizde çözümler üretiyoruz. Mesela havalimanlarında iki tane kulemiz var. Biri hava trafik kontrol kulesi, diğeri apron kulesi. Hava trafik kontrol kulesi, uçak inip, teker yere değdikten sonra görevi apron kuleye devreder. Bunların ikisi telefonla haberleşirdi. Bir program yazdırdık. Hava trafik kulesi, uçağın tekeri yere değdikten sonra numarasını ve tipini giriyor. Apron kule bunu bir körüğe yerleştiriyor. Bu sayede, körüklerde optimizasyon yüzde 20 arttı. Her körüğe günde 8 uçak park edebiliyordu. Şimdi 11 uçak park etmeye başladı. IT şirketine tüm bilgiyi yolcunun avucunun içine indirmemiz gerektiğini söyledik. Dünyada ilk defa havalimanı mobil uygulamasını herkes telefonuna indirdi.


Sabah