İhale

Saros Körfezi Yapay Resif Projesi hayata geçiyor!

Saros Körfezi Yapay Resif Projesi kapsamındaki su altı müzesine cumhurbaşkanlarının heykellerinin konulacak

Saros Körfezi'nin doğal zenginliklerinin korunması ve yerel balıkçılığın geliştirilmesi için hazırlanan Saros Körfezi Yapay Resif Projesi kapsamındaki su altı müzesine cumhurbaşkanlarının heykellerinin konulacağı bildirildi. Keşan Belediye Başkanı ve Edirne Saros Turizm Altyapı Hizmet Birliği (ESTAB) Başkanı Mehmet Özcan, Saros Körfezi Yapay Resif Projesi bilgilendirme toplantısında, Çanakkale Savaşları'nın da canlandırılacağı proje üzerinde 3 aydır çalışıldığını söyledi. Özcan, şunları kaydetti: "Projemiz yerel balıkçılığı geliştirmek Saros Körfezi'ni korumak maksadıyla gündeme alındı. Ancak proje çizimi sırasında Çanakkale Savaşları'nı betimleyen bir tarih müzesinin de kapsama alınması ortaya çıktı. Dolayısıyla Çanakkale Savaşları'nı betimleyen bir su altı müzesi projeye ilave edildi. Buradaki amacımız su altı sporlarıyla ilgilenen kişileri buraya çekmek. Gerçekten projeye büyük ilgi var. Gönüllüler çok fazla. 18 Martta projemiz bitti. Şu anda Tarım ve Köyişleri Bakanlığının onayına gitmek üzere. Yakın zamanda projeyi uygulamaya başlayacağız." Proje Koordinatörü Savaş Yapman da projenin ön raporuyla ilgili çalışmaların tamamlandığını bildirdi. Çalışmaların Saros Körfezi'nin canlı dokusuna uygun hazırlandığını ifade eden Yapman, şöyle konuştu: "Projede ahtapot ve orfoz resifleri var. Bunlar 3 bölgede yapılacak. 2 bölgede 200 adet, bir bölgede 400 adet yapay resif kütlesi suya atılacak. Saros Körfezi'ne atacağımız batıklar tarihimizi yansıtacak. Cumhurbaşkanlarımızın heykelleri olacak su altında. Batıracağımız gemilerin her birine Çanakkale Savaşları'nda görev yapan gemilerin isimleri verilecek. Kayseri'den getirilecek uçak, önümüzdeki günlerde Erikli köyü Uzunkum mevkisinde batırılacak."

YAPAY RESİF NEDİR?
ESTAB'ın Saros Körfezi Yapay Resif Projesi resmi internet sayfasındaki bilgilere göre, çeşitli malzemeler kullanılarak, belirli amaçlar doğrultusunda deniz tabanına yerleştirilen yapılara yapay resif denilmektedir. Yapay resifler, basitçe denizde bulunan doğal kayalık ve mercan resiflerinin taklit edilmesinden ibarettir. İlk kayıtlı yapay resif uygulamaları Japonya kıyılarında 100 yıl öncesine dayanmaktadır. Japonya şu anda yapay resiflere ayırdığı bütçe ve inşa teknolojisiyle dünya lideridir. Bu konudaki uygulamaları ile ABD, Japonya'yı takip etmektedir. ABD'deki uygulamalar sportif balıkçılık ve dalış turizmine odaklanmıştır ve bu nedenle "fırsatçı malzeme" denilen, nispeten ucuza mal olan eskimiş veya görevini tamamlamış gemi, uçak ve tank gibi araçlar resif olarak kullanılmaktadır. Bu iki ülkeyi 1970'li yıllarda yapay resif projelerine başlayan kuzey Akdeniz ülkeleri izlemektedir. Türkiye'nin de bulunduğu bu grupta yapay resifler genellikle biyolojik çeşitliliği artırmak, küçük ölçekli balıkçılığı desteklemek ve yasa dışı trolcülüğü engellemek için kullanılmaktadır. Hurda araçların dışında özel imal edilmiş beton bloklar, çeşitli ebatlarda beton künkler yapay resif olarak kullanılmaktadır. Türkiye'deki uygulamalar 1989'da Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesince başlatılmıştır ve Ege Denizi kıyılarında yoğunlaşmıştır. Şu anda 8'i tamamlanmış, 4'ü devam eden 12 yapay resif projesi bulunmaktadır.
AA