Genel

Seba Gacemer: Eskiden 15 kriterle müşteriyi tanımaya çalışırdık!

Tüketiciyle ilgili toplanan verilerde artış dikkat çekiyor. Büyük grup ve şirketler ulaştıkları veri büyüklüğü ve kişi sayısını hızla artırıyor. Sinpaş GYO CEO’su Seba Gacemer, “Eskiden 15 kriterle müşteriyi tanımaya çalışırken bugün ekranlar yetmiyor” eliyor." diyor..

Tüketiciyle ilgili toplanan verilerde artış dikkat çekiyor. Büyük grup ve şirketler ulaştıkları veri büyüklüğü ve kişi sayısını hızla artırıyor. Sabancı Holding elindeki veriyle 30 milyon müşteriye ulaşırken Limak 24, Migros 10 milyon tüketiciyi yakından izliyor. Ulaştıkları birey ve hane sayılarını hızla artıran şirketler, bu sayede müşterilerine özel ürün ve teklif sunup iletişim, ürün ve lojistik maliyetlerini azaltıyor.

Capital'de yer alan habere göre; Nesnelerin internete bağlanarak akıl kazanmasıyla veriler çok çeşitli kaynaklardan şaşırtıcı hızla toplanıyor. IDC’nin son araştırmalarına göre global verinin toplam hacmi 2012’de 2,5 zetabay t iken 2017’de 25 zetabayta ulaştı. IDC Data Age 2025 araştırması, 2025 yılında dünyada yaklaşık 163 zetabayt verinin üretileceğini öngörüyor.

Bu veriler yeni teknolojilerin sunduğu olanaklar ile işlendiğinde ortaya altın değerinde sonuçlar çıkıyor. “Büyük veri kullanmayan sonunda batar” diyen veri analisti Madassar Manzoor’a göre, büyük veriyi kullanan ile kullanmayan arasındaki makas hızla açılıyor. Türkiye’deki CEO ve şirketler de bu durumun farkında ve her geçen gün topladıkları verilerle daha fazla birey ve haneye ulaşmayı hedefliyorlar. Amaçlan, tüketim alışkanlıklarını iyi analiz edip en doğru ürünü, doğru yerde, doğru fiyata sunabilmek.

İşlenmiş verinin sunduğu imkanlar sınırsız olduğundan son 2 yıldır pek çok şirket veri ambarı oluşturma ve veri analitiği yazılımlarını kullanmak konusunda hızla yatırım yapıyor.

VERİ ZENGİNİ ŞİRKETLER

Elektrik dağıtımı, perakende, bankacılık, sağlık, ulaşım, konut ve sigorta hizmetleriyle son tüketiciye ulaşan gruplar, verinin toplanması ve işlenmesi konusunda daha büyük avantaja sahip. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir grupta en büyük verinin enerji şirketlerinde toplandığını belirterek Çanakkale, Bursa, Balıkesir ve Yalova illerine yaptıkları elektrik dağıtımı sayesinde 8 milyon haneye ulaşma güçlerinin olduğunu belirtiyor.

Elektrik dağıtımı ve perakendesinde Türkiye’nin büyümesinin üzerinde olan bir bölgede hizmet verdiklerini dile getiren Özdemir, “Bölgemizdeki müşterilerimizin yüzde 98’ine dijital ortamda ulaşıyoruz. Bu sayede müşteri verilerinin hepsi takip edilip depolanıyor” diyor.

Müşterilere dijital ortamda ulaşmaları sayesinde ellerinde çok büyük veri depolama imkanı oluştuğunu anlatan Özdemir, toplayıp analiz ettikleri veri sayesinde elektrik dağıtımı yaptıkları Balıkesir, Çanakkale, Bursa ve Yalova illerindeki altyapı ve yeni yatırım kararlarını veriye bakarak aldıklarını söylüyor.

Alarko Holding Genel Koordinatörü Ayhan Yavrucu da elektrik dağıtımı ve perakendesi yaptıkları bölgedeki 1,5 milyon hanenin tüketim tercihlerini yakından takip ettiklerini ifade ediyor ve ekliyor: “Elimizdeki veriyi ileride başka sektörlerde de kullanmayı düşünebiliriz.”

Konut sektöründe faaliyet gösteren Fuzul Grup da elindeki veriyle 2 milyon bireye, 400 bin de haneye ulaşıyor. Data sayısını sürekli artırmak istediklerini belirten grubun başkan yardımcısı Eyüp Akbal, ayda 10 bin veriyi işleyip analiz ettiklerini söylüyor.

EN GÖZDE VERİLER!

Şirketler eskiye göre daha çok bireye ulaşıp farklı kanallardan veri toplamak için çalışıyor. Tav Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener yılda 60 milyon yolcunun 24 milyonunun davranışlarını takip edip analiz ettiklerini belirtirken Yıldız Holding Başkan Yardımcısı Ali Ülker, yeni bir ürünü pazara sunmadan minimum 600 tüketiciyle birebir görüştüklerini söylüyor.

5 yıl önceki verilerin artık geçerli olmadığını belirten Ülker, “Şirketlerin inovasyon başarısı çok düştü. Artık yüzeysel araştırmalar yetmiyor. Tüketiciyle ürünü, fikri doğrulamanız gerekiyor” diyor. Ülker, eskiye göre topladıkları veri sayısının ise 10 kat arttığını belirtiyor.

Sinpaş GYO CEO’su Seba Gacemer, “Eskiden 15 kriterle müşteriyi tanımaya çalışırken bugün ekranlar yetmiyor” eliyor. Ellerindeki veriyle 1 milyondan fazla bireye ulaşma imkanı bulduklarım anlatan Gacemer, “Elimizde müşterilerimizin sevdiği renkten, tuttuğu takıma ve çocuklarıyla ilgili ihtiyaçlarına kadar milyonlarca veri bulunuyor. Yazılımımızla bu verileri toplayıp analiz edebiliyoruz” diyor.