Otomobil

Sıfır araçta yeni dönem! Fiyatları düşürecek gelişme

Sıfır otomobil satışlarında yeni bir döneme giriliyor. Bir tarafta da ön satışına başlanan otomobillerin saatler içinde tükenmesi de dikkat çekti. Daha ilk saatlerde biten sıfır araçlar karşısında bazı modellerde yaşanan bolluk atılan adımların işe yaraması olarak yorumlandı.

Türkiye’de otomobil sektörü oldukça ilginç bir yıl yaşarken, parası olanın değil şansı olanın sıfır araç alabildiği bir yarı geride kaldı. Sıfır araç almak isteyen tüketiciler, bayiye gittiğinde neredeyse 1 yıllık sıralarla karşılaşıyor. Hatta bazı tüketiciler elden verilen paralarla daha erken teslimat almak için sıfır araçlara sahip olmaya çalışıyor. 

Karar'dan Ali Yıldırım'ın haberine göre, bu sürece dahil olan al-satçılar sıfır otomobili de tam ticarete çevirince işler farklılaştı. İkinci el ilan sitelerinde sıfır fiyatın üzerinde satılan araçlar tam bir yatırım modeli halini aldı. Buna TL’deki değer kaybı da etkili durumda. Kurun 10 lira seviyelerinden 30 liralara kadar çıkması TL’yi tarihinin en kötü seviyelerine düşürdü. 

Bununla birlikte sürekli zamlar gündeme gelince sıfır araç da artık tam bir yatırım modeli oldu. Yaklaşık 3 yıl boyunca devam eden bu süreç sonrasında seçimle birlikte hükümet bir dizi önlem almaya başladı. Sıfır araç almak için bayi bayi dolaşan tüketicilerin telefonları çalmaya başladı. Daha önce yok satan markaların bazılarında artık tam istenen seviyede olmasa da bolluk başladı. Bazı markalarda 6 ay sıra yazılan otomobiller için hemen teslimler başladı. Markaların yaptığı sıfır araç kampanyaları da dikkat çekti. Öte yandan sıfır araçta deyim yerindeyse açlık devam ederken, yeni modellerin ön satışları da kapış kapış bitti. Daha ilk saatlerde satılan otomobiller karşısında başlayan bolluk da dikkati çekti. Uzmanlar durumu şöyle açıkladı:

“Uzun bir süredir devam eden kurdaki yüksek görünüm bir süreliğine de olsa yataya indi. Aynı zamanda vergilerde de bir matrah gerçeği söz konusu. Eğer bir düzenleme olursa ve kur aynı seviyede seyrederse sıfır araç fiyatları bir süre de olsa vergi dilimine göre bazı modellerde buranın altını çiziyorum düşebilir. Yani aracın fiyatı değil de vergisi matrahından dolayı düşebilir. Bir de alınan ikinci el ve sıfır araç kararları piyasalarda çabuk karşılık buldu. En azından al-satçı kesimi yavaşlattı. Yatırımcı taraf da zaten vazgeçmeye başladı. Son çeyrek oldukça ilginç olacak. Yeni rekorlar tabi devam edebilir. Bekleyen talep ve filolar hala büyük bir çoğunlukta.”

LİSTE FİYATINDAN İNDİRİM BİLE YAPILMAYA BAŞLADI
Uzun süredir sıfır araç bulmakta zorluk yaşanıyordu. Pazarlık bile istemeyen tüketiciler sadece ‘otomobil var mı?’ diyerek sıfır araca sahip olmak istiyorlardı. Hatta bu basit satın alma işleminde bile araya tanıdık sokmak isteyen birçok tüketici ‘indirim değil otomobil bulun yeter’ diyordu. Son zamanlarda artan stok eğilimleriyle satışlar eski haline dönmeye başladı. Liste fiyatı neredeyse 2 milyon lira olan bir otomobili 100-150 bin lira indirimle almak mümkün oldu. Daha önce bekletilmeyen birçok model şimdi alıcı için bekletilmeye bile başlandı.

İKİNCİ EL BİR HAFTADA 50-60 BİN LİRA DÜŞTÜ
İkinci elde de fiyatlar düştü. İkinci el araçlara fiyat veren firmalarda da artık fiyat düşüşleri görülmeye başlandı. İnternet üzerinden yüksek fiyat veren birçok kurumsal ikinci el markası, iş satışa dönünce düşürülen etiket dikkatlerden kaçmazken, artık ilk tekliflerin de gerilediği görüldü. 1 hafta arayla ikinci el değerleme şirketi Cardata’dan da sorgulama yaptığımızda 1 milyon 335 bin lira fiyat çıkaran uygulama ikinci sorguda fiyatın 1 milyon 275 bine liraya indiğini gösterdi. Böylece 1 milyon lira üstü SUV modellerde hemen hemen bir haftada 50-60 bin liralık bir fiyat düşüşü oldu.

KULLANILMIŞ ARAÇ SATIŞLARINDA GERİLEME SÜRÜYOR
İkinci el araç pazarı son üç aydır 1 milyon adetlerin üzerinde bir seyir izlerken, şimdi yönünü düşüşe çevirdi. ODMD verilerine göre, 2023 başında motosiklet ve traktör dahil 952 bin adet olan pazar şubat ayında 705 bin adede kadar düşse de sonraki üç aylık süreçte milyondan geri dönerek 892 bin adede kadar geriledi. Haziran ayında ikinci el otomotiv pazarı bir önceki aya göre, yüzde 20 geçen yılın aynı ayına göre ise 13 düştü. Vatandaş şimdilik bekle gör stratejisini uygulamaya başladı

500 MEGANE E-TECH SAATLER İÇİNDE YOK OLDU
Ağustos ayında ön siparişe açılan yüzde 100 elektrikli 500 adet yeni Megane E-Tech, aynı gün tükendi. 1 Ağustos’ta ilk 250 adet araç saatler içinde yok olurken, 8 Ağustos günü ikinci 250 adet de anında satıldı. Elektrikli DNA’sını hem sürüş hem de tasarım öğeleriyle birleştiren Yeni Megane E-Tech %100 Elektrikli Türkiye’de yoğun ilgiyle karşılandı. Ön siparişe sunulan 250 adet Yeni elektrikli model büyük bir hızla tükendi. 250 adedi daha ön siparişe açılan Iconic versiyona sahip Yeni Megane E-Tech %100 Elektrikli’nin ön sipariş kaydı 250 bin TL ön ödeme karşılığında yapıldı. 60 KWh’lik ince tasarıma sahip bataryası ile 450 km menzile sahip Yeni model E-Tech %100 Elektrikli, 160 kW/220 bg elektrikli motor performansıyla elektrikli otomobil sürüşünün tüm zevklerini yaşatıyor ve 0’dan 100 km/s’ye sadece 7,4 saniyede ulaşıyor. Elektrikli otomobiller için özel üretilmiş CMF-EV platformuna sahip model, 42 dakikada %80 şarj kapasitesi, 21 gelişmiş sürüş destek sistemi, 564 cm2 OpenR Link bilgi-eğlence sistemi ve daha birçok yüksek teknolojiyle Ağustos’ta Türkiye yollarında olacak.

100 ADET AMİ BUGGY BİR SAATTE BİTTİ
Citroën Ami’nin mobilite vizyonunu ortaya koyan ve aynı zamanda keyifli bir yol arkadaşı olarak dikkat çeken Citroën My Ami Buggy, yeni bir başarıya daha imzasını attı. Citroën My Ami Buggy’nin, online satışa sunulduğu 8 Ağustos günü, sadece 1 saatlik sürede 100 adetlik Türkiye kotasının tamamı satıldı. 399.000 TL’lik satış fiyatıyla Türkiye pazarına giriş yapan Citroën My Ami Buggy’nin her biri, ortalama 40 saniyelik aralıklarla alıcısıyla buluştu. Citroën, Aralık 2021’de benzer bir başarıyı, markanın online satışa sunduğu ilk araç olan Ami modelinin ilk partisini yalnızca 25 dakikada satarak yakalamıştı. Citroën My Ami Buggy, Fransa, İtalya, İspanya, Belçika, Yunanistan, Portekiz, İngiltere, Fas ve Türkiye olmak üzere sadece 9 farklı ülke için sınırlı olarak 1.000 adet üretildi ve Türkiye için de 100 adet kontenjan ile sunuldu.

MAKYAJLI JAZZ 1.4 MİLYON LİRADAN YOLA ÇIKTI
Honda, B segmentindeki hibrit modeli Jazz’ı daha sportif bir tasarım, daha güçlü motor ve gelişmiş donanım özellikleri ile yeniledi. Tasarımındaki değişimlerle sportif bir havaya sahip olan yeni model e:HEV, güçlendirilen hibrit motor teknolojisi ile de daha akıcı ve keyifli bir sürüş deneyimi sunuyor. Yenilenen Jazz e:HEV; yüksek konfor ve genişlik sunan iç mekanı, sihirli koltuklar sayesinde 1.205 litre bagaj avantajı, ısıtmalı ön koltukları ve ısıtmalı direksiyonunun yanı sıra teknoloji ve güvenlik donanımları ile de sınıfında fark yaratıyor. 10 hava yastığı ve Honda SENSING teknolojisi ile kapsamlı ve gelişmiş güvenlik donanımlarına sahip olan Jazz e:HEV, Kristal Kırmızı ve Gün Işığı Beyazı olmak üzere iki renk seçeneğine sahip Advance donanım paketi ile araç 1 milyon 390 bin TL satış fiyatıyla Honda bayilerinde yerini alacak.

MG MARVEL R TÜRKİYE’DE
Doğan Trend Otomotiv’in Türkiye distribütörlüğünü üstlendiği köklü İngiliz otomobil markası MG, yeni elektrikli premium SUV modeli Marvel R Electric’in satışlarına başladı. D segmentinde yer alan yeni model, 2.989.000 TL’den başlayan fiyatı, 85.000 TL’den başlayan kiralama seçeneği, çarpıcı tasarımı, yüksek performansı ve ileri teknolojisi ile dikkatleri üzerine topluyor. Luxury ve Performance olmak üzere iki versiyonu ile Türkiye yollarına çıkan Marvel R Electric, aynı zamanda 4x2 - 4x4 çekiş seçenekleri sunuyor. Marvel R Electric, MG Pilot Teknolojik Sürüş Desteği, 19,4 inçlik dokunmatik ekranı, V2L Enerji Paylaşım Özelliği gibi üstün teknolojileriyle kullanıcısına yepyeni bir deneyim vadediyor. Dört tekerlekten çekişli Performance versiyonunda 288 HP güç ve 370 kilometre menzil; arkadan itişli Luxury versiyonunda ise 180 HP güç ve 402 kilometrelik menzil sunan Marvel R Electric’in, her iki versiyonunda da 70 kWsa kapasiteye sahip bataryalar yer alıyor.

AVRUPALI SANTA FE 1.6 MOTORLA GELECEK
Yeni Hyundai Santa Fe modeliyle SUV segmentinde tüm dengeleri değiştirmeye hazırlanıyor. Dünya Prömiyeri filminde radikal bagaj kapağı, iç mekan ferahlığı ve cesur tasarım vurgulanırken tüketicilerin günlük deneyimlerini de farklı bir şekilde işlemiş oluyor. Model, Kore ve Kuzey Amerika’da iki farklı aktarma organı seçeneğiyle satışa sunulacak. Benzinli 2,5 litrelik turbo ünite (Theta III 2,5T GDI – 8DCT), maksimum 281 PS motor gücüne ve maksimum 265 Nm torka sahip. Benzinli 1,6 litrelik Turbo Hibrit seçenek ise (Gamma III 1.6T GDI HEV – 6AT), maksimum 180 PS güç ve yine 265 Nm tork üretiyor. Avrupalı SANTA FE ise 1,6 litrelik Turbo Hibrit (Gamma III 1,6T GDI HEV – 6AT) ve benzinli 1,6 litrelik Turbo Plug-in Hibrit (Gamma III) motorlarla satışa sunulacak. Amerika ve Avrupa dışındaki bazı pazarlarda da 194 PS gücündeki 2,5 litrelik benzinli motorla satışa sunulacak olan Yeni SANTA FE, ilk olarak yılın ikinci yarısında Kore’de satılmaya başlanacak.

YENİ AUSTRAL’E TAM HİBRİT DOPİNGİ
Bugüne kadar üretilen en iyi Renault olarak lanse edilen yeni Austral, 200 beygirlik E-Tech full hybrid motoruna kavuştu. Ağustos ayında Türkiye’de yollara çıkıyor. Techno Esprit Alpine versiyonla satışa çıkacak Austral E-Tech full hybrid, kendi kendini şarj eden ve %40’a varan yakıt tasarrufu sağlayan E-Tech full hybrid motor seçeneğiyle yepyeni bir deneyim sunuyor. Yeni Renault Austral E-Tech full hybrid, şehir içinde %80’e varan elektrikli sürüş, 20 sürüş destek sistemi (ADAS), MULTI-SENSE ayarları ve Renault’nun en yeni dört tekerlekten yönlendirme sistemi “gelişmiş 4Control” ile ileri bir teknoloji seviyesi sağlıyor. Austral E-Tech full hybrid, opsiyonlar hariç 1.926.000 TL fiyatıyla ağustos sonunda Renault yetkili satıcılarında kullanıcılarla buluşacak.

YENİ 2008 EYLÜLÜ BEKLİYOR
Peugeot 2008, yenilenmesinin ardından eylül ayından itibaren 3 farklı motor seçeneğiyle ülkemiz yollarıyla buluşmaya hazırlanıyor. Benzinli 1.2 PureTech 130, dizel 1.5 BlueHDi 130 ve elektrikli 156 HP’lik E-2008 ile Türkiye’ye tüm güç üretim alternatifleriyle giriş yapmaya hazırlanan yeni 2008, müşterilerin ihtiyaçlarına göre seçme özgürlüğü sağlıyor.