Sektörel

STFA, Melen Suyu'nu Boğaz'ın 135 metre altından getirecek!

İstanbul’un 2060 yılına kadar içme suyu ihtiyacını karşılayacak olan Melen Projesi’nin, Boğaz’ın altından 135 metre derinlikte Asya ve Avrupa’yı birleştiren tüneli tamamlandı

Beykoz’dan Sarıyer’e 5.5 kilometre boyunca uzanan Boğaziçi Tüneli, temmuz ayında açılacak, tam kapasiteye ulaştığında 3 milyon metreküp su taşıyacak.


Melen suyunu 2060 yılına kadar İstanbul’a taşıyacak olan projenin Boğaz’ın altında inşa edilen tüneli tamamlandı. Derinliği 135 metre olan ve Asya ve Avrupa’yı birbirine bağlayan Boğaziçi Tüneli, Beykoz’dan Sarıyer’e 5.5 kilometre boyunca uzanıyor. Boğaziçi Tüneli, temmuz ayından itibaren Melen suyunu İstanbul’a taşımaya başlayacak. Toplam 120 milyon dolar maliyetle STFA, Alke ve Rus OJSC Mosmetrostroy ortak girişim grubunun inşa ettiği tünel, toplamda 1734 günde tamamlandı. Boğaziçi Tüneli, tam kapasiteye ulaştığında günde 3 milyon metreküp su taşıyacak.


5 ton dinamit kullanıldı


İstanbul Boğazı’nın 75 metre su ve 60 metre zemini altında, toplam 135 metre derinlikte inşa edilen Boğaziçi Tüneli’ni STFA Yatırım Holding CEO’su Mehmet Ali Neyzi ve STFA İnşaat Grubu Başkanı Mustafa Karakuş ile gezdik. 2007 Mayıs ayında inşaatına başlanan ve delme patlatma ve TBM ileüç ayrı koldan kazıları yürütülen Boğaziçi Tüneli’nin Beykoz tarafından dinamit patlatma yöntemi, İstinye tarafından ise tünel delme makinesi (TBM) kullanıldı. Tünelin açılabilmesi için yaklaşık 5 ton dinamit kullanıldı. TBM kısmı 3 bin 145 metre olmak üzere günde ortalama 8 metre ilerlemeyle yaklaşık 406 günde tamamlandı. Tünelin inşasında 350 kişi çalıştı.


Bir kilometre uzadı


STFA İnşaat Grubu Başkanı Mustafa Karakuş, hesapladıkları inşaat süresinden sapma olmadığını belirterek, şunları söyledi: “Başlangıçta düz planlanan geçiş, bir alüvyon tabakasına denk gelmesi nedeniyle ortada bir ortada bir kıvrım gerçekleştirilerek tamamlandı. Bu tünelin yaklaşık 1 kilometre uzamasına neden oldu. Karşılaştığımız zemin zorlukları nedeniyle güzergahta bir miktar değişiklik yaptık ancak bu durum maliyet açısından değişikliğe neden olmadı, projeyi de zorlamadı. Artık teknoloji çok gelişti, bu tür inşaatlarda da hata payları da azalıyor. Bizim tünelin birleşmesinde de tünelin şaşma payı 5 milimetre oldu.”


60 yıl ömrü var


Melen Projesi kapsamında arıtılan suyu Asya kıtasından Avrupa kıtasına geçirmek için tasarlanan tünelin ilk kez İstanbul Boğazı’nın 145 m altından geçerek iki yakayı birleştirdiğini ifade eden Karakuş, “Tünel yaklaşık günde 3 milyon metreküp suyu Anadolu’dan Avrupa yakasına taşıyabilecek kapasitede. 2040 yılına kadar bu suyun aktarılması planı var. Tünelin ömrünü ise en az 60 yıl olarak hesaplıyoruz” diye konuştu.


Boğaz’ı üçüncü kez birleştirdi


STFA Yatırım Holding CEO’su Mehmet Ali Neyzi, Türkiye’de inşaat alanında birçok ilki gerçekleştirmiş olan STFA’nın, bu projede de boğazın iki yakasını denizin altından birleştiren ilk tünelin inşaatında görev aldığını belirterek, “STFA İnşaat Grubu Şirketleri, 2006 yılından bu yana ortakları ALKE ve OJSC Mosmetrostroy ile birlikte Boğaziçi Tüneli’nin inşası için çalışıyordu. STFA bu projeyle boğaz geçişi enerji nakil hattı, 2. boğaz köprüsünden sonra İstanbul Boğazı’nın altından geçen tünel ile Asya ile Avrupa’yı üçüncü kez birleştirdi” dedi.


Kazısı 406 günde bitti


Toplam 5 bin 550 metre uzunluğunda ve 6.15 metre kazı çapındaki Boğaziçi Tüneli’nin kazısı, günde ortalama 8 metre ilerlemeyle yaklaşık 406 günde tamamlandı. 

Dış çapı 5.81 metre ve iç çapı 5.11 metre olan 35 santimetre kalınlığındaki segmentler kazıya parelel olarak yerleştirildi.

Zemin ve segment arasındaki 17 santimetrelik boşluk, kazıya paralel olarak çeper enjeksiyonu ile dolduruldu.

Kalınlığı 12-20 milimetre arasında değişen 4 metre çapındaki borular tünel içerisine yerleştirildi.

Tünelin en derin yeri, yaklaşık 60 metre kaya ve balçık zemin, 75 metre de suyun altında olmak üzere 135 metreye kadar iniyor.


Meltem Kara / HÜRRİYET