Genel

Şükrü Koçoğlu: Kanal İstanbul dünyanın en büyük projesi!

İNTES Başkanı Şükrü Koçoğlu, Başbakan'ın açıkladığı Kanal İstanbul Projesinin dünyanın en büyük inşaat projesi olabileceğini belirterek, "Bu entegre projenin maliyeti 50 milyar doların çok çok üzerinde olur diye tahmin ediyorum" dedi

 Türkiye İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikası (İNTES) Başkanı Şükrü Koçoğlu, Başbakan
 Recep Tayyip Erdoğanın açıkladığı kamuoyunda "Çılgın Proje" olarak
 adlandırılan Kanal İstanbul Projesinin dünyanın en büyük inşaat projesi
 olabileceğini belirterek, "Bu entegre projenin maliyeti 50 milyar doların çok
 çok üzerinde olur diye tahmin ediyorum" dedi.
         İNTES Başkanı Koçoğlu, Başbakan Erdoğan tarafından açıklanan "İstanbul
 Hazır; Hedef 2023" projesine ilişkin AA muhabirinin sorularını yanıtladı.
         "Gerçekten çılgın bir proje" diyen Koçoğlu, bu projeye toplumun her
 kesiminin sahip çıkması, fikirlerin söylenmesi gerektiğini ifade etti.
         İstanbulda bu proje ile bütün dünyanın imrendiği ciddi bir mühendisliğin
 uygulanacağını ifade eden Koçoğlu, "Bütün bu mühendisliği, inşaatı hiç bir
 yabancıya ihtiyaç duymadan Türk firmaları yapabilir. Türkiyede bu yapım ve
 mühendislik gücü var. Yüzde 100 Türk sermayesi, Türk emeği, Türk projesi olacak.
 Bir de bunun bu güzelliği var" diye konuştu.
        
BÜYÜK DEVLET OLMANIN SEMBOLÜ OLACAK BİR PROJE

         Projenin salt kanal projesi olarak değil, entegre bir proje olarak
 değerlendirilmesi gerektiğini anlatan Koçoğlu, "Bu, dünyanın konsept olarak
 gözünü dikebileceği ve büyük devlet olmanın sembolü olacak bir proje. Her devlet
 bunu göze alıp yapamaz, az bir maliyet değil çünkü" dedi.
         Koçoğlu, proje ile birlikte tek endişesinin İstanbula göçün artması
 olduğunu kaydetti.
         Projenin henüz çok yeni olduğunu, detayları belli olduktan sonra daha
 sağlıklı bir değerlendirme yapılabileceğini ifade eden Koçoğlu, şunları
 kaydetti:
         "Dünyanın en büyük projelerinden birisi olacak. Bizim Irak projemiz 11,5
 milyar dolar ve dünyanın en büyük 6ncı büyük projesi. En büyük proje de
 yanılmıyorsam 320 milyar dolarla ABDdeki uzay üssü. İnşaat olarak bakacak
 olursanız bana göre dünyanın en büyük projesi Kanal İstanbul olabilir. Dubaideki
 Palmiye Adası projesi 12,5 milyar dolardı. Yani bu ondan çok daha büyük bir
 proje. Bizim çılgın proje entegre bir proje olduğu için 50 milyar doların çok çok
 üzerinde olur diye tahmin ediyorum."
        
UYAR: "İSTANBULUN ÇOK DAHA ÖNEMLİ SORUNLARI VAR

         TMMOB Şehir Plancıları Odası Başkanı Necati Uyar ise AA muhabirine
 yaptığı değerlendirmede, projenin uygulanabilirliğinin test edilmesi için
 öncelikle yerinin belli olması gerektiğini belirterek, ancak 120-140 metre
 genişliğinde kanal açılmasının uygulanabileceğini söyledi. Öncelikle düşünülmesi
 ve tartışılması gereken konunun yüksek bir maliyete sahip olacak projeden elde
 edileceklere değip değmeyeceği olduğunu ifade eden Uyar, şunları söyledi:
         "Öncelikle proje doğada nelere neden olur, nasıl bir değişime neden
 olur, İstanbula etkisi ne olur bunların tartışılması lazım. Çünkü proje tek
 başına kanal projesi olarak söylenmiyor. Aynı bölgede, muhtemelen Silivri
 yakınlarında bir havaalanı, üstüne yeni bir kentten söz ediliyor. İstanbulun
 nüfusunun çok daha artmasına neden olacak ve İstanbulu yaşanmaz hale getirecek
 spekülatif girişimin adımlarından biri olarak görülüyor.
         Başbakan Süveyş ve Panama kanallarını örnek veriyor. Sorun şu ki oralarda
 denizde doğal bir geçiş olmadığı için yani doğal bir boğaza sahip olmadıkları
 için o kanallar yapılmış. Doğal bir boğazı, deniz geçişi olan bir kentte sadece
 buradaki gemi yükünü  taşımak için açılacak bir kanal ne derece mantıklıdır."
         Böyle bir kanal ihtiyacının İstanbul için olmaz olmaz konumda
 bulunmadığına işaret eden Uyar, "İstanbulun çok daha önemli sorunları var.
 İstanbulun böyle spekülatif gelişmelere neden olacak çılgın projelerden çok daha
 aklı başında projelere ihtiyacı var. 3. Boğaz Köprüsü gibi İstanbulun
 gelişmesinde çok ciddi zararlara  neden olabilecek spekülatif bir adımdır.
 İstanbul için gerekli bir proje değil diye düşünüyorum."
         İki ayrı yerde kent projelerinin gerçekleşeceğini ifade eden Uyar,
 "Projenin diğer kısımları rant amaçlı olduğu için kolaylıkla yapılır ve
 gerçekleşecektir, ancak böyle bir ihtiyaç olmadığı için zaten böyle bir kanal
 yapılmaz. Diğerleri yapılır, kanal kalır" dedi.
        
KANAL İSTANBUL PROJESİ

         Bu proje ile İstanbulun Avrupa yakasında, şehrin batısında, Karadeniz
 ile Marmara Denizinin arasına, yaklaşık 45-50 kilometre uzunluğunda bir kanal
 yapılacak ve İstanbulda iki yarımada ve bir ada oluşacak.
         Projenin, yeri ve maliyeti konusunda açıklama yapılmazken sadece etüt
 çalışmaları tahminen 2 yıl sürecek. Kanalın su derinliği yaklaşık 25 metre, su
 yüzeyinde genişlik yaklaşık 145-150 metre civarında olacak. Kanaldan dünyadaki en
 büyük gemiler geçebilecek. Kanal İstanbuldan günde 150-160 geminin geçmesi
 hedeflenirken, kanal güzergahında ağırlıklı hazine arazileri kullanılacak.
 Projenin etüd çalışmaları 12 Haziran seçimlerinin ardından başlatılacak.
AA