TAISEI, Marmaray ile İstanbul'un 150 yıllık hayalini gerçeğe dönüştürüyor!
Marmaray'ın tünel inşaatını gerçekleştiren Japon TAISEI firmasının Başkan Yardımcısı Satoru Ogata, Türk halkının 150 yıllık hayalini gerçeğe dönüştürmekten ve bölge ülkelerine örnek olacak bir işe imza atmaktan gurur duyduklarını söyledi...
Açılışına sayılı günler kalan Marmaray'ın tünel inşaatını gerçekleştiren Japon TAISEI firmasının Başkan Yardımcısı Satoru Ogata, projeyle hem Türk halkının 150 yıllık hayalini gerçeğe dönüştürmekten hem de bölge ülkelerine örnek olacak bir işe imza atmaktan gurur duyduklarını söyledi.
İlk kez Osmanlı Dönemi'nde Sultan Abdülmecid ile 2. Abdülhamit Han zamanında planlan hazırlanan, İstanbul Boğazı'nm iki yakasını denizin altından birleştirecek "tüp geçit projesi", çok yalan bir gelecekte hayal olmaktan çıkıyor. Türk-Japon işbirliğiyle temelleri 2004'te atılan "Marmaray Demiryolu Tüp Tüneli", Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 90. yıl dönümünün kutlanacağı 29 Ekim'de hizmete girecek.
"Batırma tüp tünel tekniğinin" kullanıldığı ve 60 metre derinliğiyle dünyanın raylı sistemler tarafından kullanılan en derin batırma tüp tüneli olma özelliğini taşıyan Marmaray'm yapımı, inşaat sürecinde yürütülen arkeolojik çalışmalar nedeniyle hedeflenenden uzun sürdü.
İstanbul'un kronik hale gelen trafik sorununu çözmek için yola çıkılan proje kapsamında Japon TAISEI firması, Anadolu yakası, İstanbul Boğazı'nın altı ve Avrupa yakasında yaklaşık 14 km uzunluğunda bir demiryolu tünelinin yanı sıra Yenikapı, Sirkeci, Üsküdar ve Kazlıçeşme'deki istasyonların inşaatım gerçekleştirdi.
Bu sene 140. yıl dönümünü kutlayan ve 8 bine yakın'çalışanı bulunan TAISEI, Japonya'nın ilk metro hattı olan Tokyo'daki "Ginza Hattı"nı da inşa eden şirket olarak tanınıyor, özellikle Güneydoğu Asya ülkelerinde altyapı ve inşaat projelerinde rol alan firmanın, havaalanı inşaatı konusundaki uzmanlığı da biliniyor.
"Bölgedeki ülkelere örnek olacak"
Firmanın Tokyo'daki merkezinde AA muhabirinin sorularım yanıtlayan TAISEI Corporation Başkan Yardımcısı Ogata, İstanbul'un en büyük'sıkıntılarından biri olan trafik sorununun çözümüne katkı sağlayacak olan Marmaray'in, Türk halkının günlük yaşamını da kolaylaştıracağını belirtti.
Ogata, "Marmaray, Türk hallanın gururu açısından bakıldığında da büyük öneme sahip. Bu proje, Osmanlı Dönemi'nden bu yana var olan, Asya ile Avrupa'yı birbirine bağlama hayalinin gerçekleşmesi anlamına geliyor" dedi: Projenin Türk ekonomisine yapacağı katkın .Yanında, Türkiye'de inşaat mühendisliği alanının ve inşaat sektörünün ilerlemesi anlamında da faydalı olacağım vurgulayan Ogata, şöyle konuştu:
"Marmaray, bölgedeki ülkelere de mükemmel bir iş yapabileceğimizi kanıtladı. Japon ve Türk inşaat sektörleri, yapımı son derece zor bir tüneli birlikte ve başarılı bir şekilde inşa etmeyi başardı. Bu iş, Japonya'nın yerel sanayilerle başarılı bir ortaklık yapabileceğini gösteren bir örnek olacak."
Marmaray'ın açılışı için İstanbul'da düzenlenecek törene katılmayı dört gözle beklediğini ifade eden Ogata, "Bu proje, Türk halkını hayallerinin gerçekleşmesi demek. O nedenle, yalnızca TAISEI değil, tüm Japon halkı, böyle tarihi ve önemli bir işte yer alabilmenin gururunu yaşıyor" ifadesini kullandı.
Türkiye ve Japonya'nın üçüncü ülkelerdeki işbirliğinin sürdüğüne de dikkati çeken Ogata, Doha Havalimanı'nın terminal inşaatının TAISEI-TAV ortaklığı tarafından yapıldığını hatırlatarak, "Bu da tamamlanmak üzere olan çok büyük bir proje. Başka Türk şirketlerinden de teklifler alıyoruz ve bunları değerlendireceğiz" diye konuştu.
"7.5 büyüklüğünde depreme dayanır"
TAISEI Tasarım Bölümü Genel Müdür Vekili Masahiko Tsuchiya da Marmaray'm inşaat sürecinin İstanbul'un kültür varlıklarına etkisini ve tünelin depreme dayanıklılığım değerlendirdi.
Proje kapsamında İstanbul'un kültür hazinesinin korunmasına önem gösterildiğinin altını çizen Tsuchiya, inşaat sürecinde uzmanlar tarafından yürütülen arkeolojik kazılar nedeniyle kimi zaman çalışmayı durduklarını, bazen de tasarımda değişiklikler yapmak zorunda kaldıklarını anlattı. Tsuchiya, bu süreçte bazı arkeolojik eserlerin yeni yerlere taşındığını, korumaya alınması gereken eserlerle karşılaştıkları durumlarda ise inşaat planında değişikliğe gittiklerini ifade etti.
Projenin depreme, dayanıklılığının çok yüksek seviyede olduğunu da vurgulayan Tsuchiya, Marmaray'm 7.5 büyüklüğünde bir depreme dayanacak şekilde tasarlandığım, öte yandan, yaptıkları testlerle tünelin daha şiddetli sarsıntılara da dayanabileceğini gördüklerini kaydetti.
Ankara Son Söz