Talha Görgülü: Arap baharıyla fiyat yükseldi, turist kaçtı!
Kayı Group’un sahibi Talha Görgülü Arap Baharı’nın yarattığı havayla fiyat artıran Türkiye’nin bu yıl hedeflerin gerisinde olduğunu söyledi ve “Tur operatörlerinin yabancılara satılması da turizmi sabote ediyor” dedi
Avrupa'nın en büyük ilk 7 tur operatörü arasında yer alan GTI Travel, havayolu şirketi Sky Airlines ve Adam&Eve oteli gibi turizm alanında pek çok yatırımı bulunan Kayı Group’un Yönetim Kurulu Başkanı Talha Görgülü, geçen yıl rekor artış yaşayan turizm sektörünün bu yıl beklentilerin gerisinde olduğunu söyledi. Geçen yıl Arap Baharı’nın etkisiyle hem Ortadoğu’dan gelen turist sayısının arttığını hem de Mısır, Tunus gibi ülkelere gidecek Avrupalı turistlerin rotayı Türkiye’ye çevirdiğini hatırlatan Görgülü, “Böylece geçen yıl çok bereketli bir sezon geçirdik. Oradan gelen havayla sektör fiyat artırınca bu yıl turistleri kaçırdık. Şu anda Türkiye turizm hedeflerinin gerisinde” dedi.
İspanya’dan pahalıyız
Türkiye’de turizmin 2009 yılında yaşadığı yüzde 2.9’luk düşüşten sonra 2010’da toparlandığını, 2011 yılında ise yüzde 15 rekor büyüme elde ettiğini belirten Görgülü, “Bu artışı doğru okuyamadılar. Son 3-4 yıldır İspanya’dan pahalıyız. Bu yıl hedefleri fiyat kırarak tutturabiliriz. Ruslar, bu yıl çok ucuz olduğu ve iyice fiyat kırdığı için Tayland’a gidiyor. Yunanistan’a gidenler de var” diye konuştu.
Yunanistan’ı kurtarma planı
Talha Görgülü şunları söyledi: “Ekonomik kriz de olsa Avrupalı tatilini yapar. Ama 3 hafta değil de 10 gün yapar. Almanya, Fransa gibi kuzey ülkelerdeki tur operatörleri kriz derinleşmesin diye Yunanistan’ı pazarlıyor. Verdikleri paraları kurtarabilmek için bu ülkeleri krizi atlatması gerektiğine inanıyorlar.”
Tur operatörleri satılmasın
Türkiye’ye turistlerin büyük kısmını, yurtdışında kurulmuş Türk tur operatörlerinin getirdiğini anlatan Görgülü, “Türkiye’ye gelen turistlerin yüzde 50’sini Türk tur operatörleri getiriyor. Rus turistte bu oran yüzde 80. Türk tur operatörlerinin yabancılara satılması Türk turizmini sabote ediyor. Çünkü hangi firma yabancılara satılsa Türkiye’ye getirdiği turist sayısı azalıyor. Avrupa’da pek çok tesis onlara ait. Diskolar bile onların elinde. Şu anda Rusya’da Türk operatörleri Ruslar alıyor. Bu gidiş kötü” diye konuştu. Stratejik öneme sahip bu firmaların yerli kalması gerektiğinin altını çizen Görgülü, “Öger satılınca çok üzülmüştüm. Devlet turizmi koruyup kollamak için bu şirketler için çeşitli teşvikler düşünmeli. Dünya devleriyle rekabet ediyoruz. Operatör turist getirmezse bu tesisler boş kalır” dedi.
Çocuklarına Adem-Havva ismini koyuyorlar
Açıldığı 2006 yılından bu yana tasarımıyla pek çok ödül alan Adam & Eve Hotel’de şu anda yüzde 80 doluluk oranına sahip olduklarını anlatan Talha Görgülü şöyle konuştu: “Şaşırtıcı biçimde en çok Türk misafir ağırlıyoruz. 40 ülkeden misafirlerimiz var. Şili, Japonya, ABD’den bile gelenler var. Avrupa’da en işi ‘çift oteli’ seçildik. Tek başına gelenlerin oranı yüzde 10’u geçmiyor. Başlarda ‘seksi otel’ olarak pazarlıyorduk ama sonra ‘cennet gibi’ye geçtik. Burada hamile kalıp çocuğuna Adam, Eve, Adem, Havva ismini koyanlar var. 5 yıl çocuğu olmayan Romanyalı çiftin kızı oldu, adını Eve koydular. Bir bankacının eşi hamile kaldı. Oğullarına Adem ismini verdiler.”
Bu yıl 1.4 milyon turist getireceğiz
Talha Görgülü, tur operatörlüğü işlerinde bu yıl yüzde 40 artış hedeflediklerini belirterek, “1.4 milyon turist getireceğiz. Eskiden 120 bin turisti geçemiyorduk. Sırf bu yüzden charter uçak şirketi kurduk. Sky Airlines ile yılda 2 milyon turist taşıyoruz”
dedi.
Dünya her şey dahile geçiyor
Kayı Group Yönetim Kurulu Başkanı Talha Görgülü ‘her şey dahil’ sistemi nedeniyle turistlerin otelden çıkmadığı ve gelirin sınırlı kaldığı eleştirilerine de yanıt verdi: “Dominik Cumhuriyetleri’nden çıkan her şey dahil sisteminin dünyadaki en başarılı örneği Türkiye’de. Her şey dahil sistemi olmasa Türk turizmi bu seviyeye gelemezdi. İspanya da bu sisteme geçiyor. Gelen turistin 3-4 gün otelde kaldıktan sonra mutlaka turlara katılıyor.”
Demet Cengiz Bilgin / HÜRRİYET