28 / 04 / 2024

Tamer Özyurt: Avrupa yakasında tercih dikey yaşam!

Tamer Özyurt: Avrupa yakasında tercih dikey yaşam!

Nazmi Durbakayım, Avrupa yakasında müşterilerin batıya gittikçe daha büyük daireleri tercih ettiğini ama yinede her alternatifteki konutun satıldığını dile getirdi



Son 5 yılda Anadolu yakasında 7 bin, Avrupa yakasında 682 konut ürettiklerini belirten Teknik Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Nazmi Durbakayım, Avrupa yakasında müşterilerin batıya gittikçe daha büyük daireleri tercih ettiğini ama yinede her alternatifteki konutun satıldığını dile getirdi. Anadolu yakasında durumun tersine döndüğüne dikkat çeken Durbakayım, œYeni projeler doğuya kaymasına rağmen küçük konutlar daha çok tercih ediliyor diye konuştu.

Anadolu yakasında ulaşım hatları ve AVM"lere yakın olmanın önem arz ettiğine değinen Durbakayım, ulaşımda alternatif bolluğunun konut satışını kolaylaştıran en önemli etken olduğuna dikkat çekerek, œBu nedenle kentte doğuya gittikçe merkezden uzaklaşılmıyor. Merkezin çapı büyüyor diye konuştu.

Fiyat beklentisinin lokasyona bağlı olarak değiştiğini söyleyen Durbakayım"ın tesbiti Avrupa yakasında merkezi yerlerdeki fiyatlar yüksek olduğu için projelerin batıda yoğunlaşması. Bu nedenle kabul edilebilir fiyat aralığını metrekarede 1.500-3.000 m ²/TL olarak değerlendiren Durbakayım, buna rağmen, batıdaki projelerin ulaşım zorluğunun satışları olumsuz yönde etkilediğini belirtiyor.   Anadolu yakasında ise 2.000-3.500 m ²/TL fiyat aralığındaki tüm projeler kolay talep görüyor.  

Avrupa"da aradığını bulamayan   yönünü Anadolu"ya çeviriyor

İstanbul"da her iki yakada faaliyet gösteren marka konut üreticisi DAP Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Yılmaz, bu zamana kadar 2 bine yakın konut ürettiklerini, bin civarında konut için planlanmalar yaptıklarına dikkat çekerek, İstanbul"da fiziksel mekan ve sosyal profilin sürekli değiştiğine değindi. Yılmaz"a göre insanlar, güvenli ve modern ortamlar istiyor. Merkezi lokasyon çok önemli. Ancak şehir içinde arsa bulmak imkansızlaştığı için mevcut arsalar çok pahalı. Aynı anda merkezi lokasyon ve düşük fiyat isteyenler Avrupa yakasında aradıklarını bulamayınca Anadolu yakasına yöneliyorlar diyor. Yılmaz, œAnadolu yakasının yeni ulaşım seçenekleri ile desteklenen ve ihtiyaçları karşılanan projeleri, bu tür arayışta olanların ilk tercihi diye konuşuyor.
Marka konut üreticisi olarak ulaşım akslarına dikkat ettiklerini vurgulayan Yılmaz, œÖnümüzdeki dönemde Kağıthane ve Kadıköy-Kartal metro hattının hayata geçmesi ile Kartal'a olan talebin yükseleceği öngörülüyor. Kartal-Maltepe bölgesi, ulaşım ve konum açısından çok avantajlı bir noktada bulunuyor diye konuşuyor.

Yılmaz"a göre satın alma tercihlerin yönlendiren bir başka etken ise bu zamana kadarki mekanlardan insanların deprem, soysam donatı ve otopark imkanlarını tercih ederek geçiş yapması. Bunların sağlayacağı yerler ise yeterli altyapı olanakları dolayısıyla Anadolu yakası oluyor. çünkü şehir içi sonradan ekleme, düzeltme ve onarma ile bu imkanları veremiyor.

İhtiyaç neredeyse orada konut yapıyor

Projelerinin yüzde 95"ini Avrupa yakasında gerçekleştirdiklerini belirten İnanlar İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan, bunun gerekçesini ihtiyaç ve konut talebi olarak gösteriyor. Anadolu yakasındaki kemikleşmiş konut alanlarının fazla seçenek sunmadığını belirten İnan"a göre artık dengeler değişti, Anadolu yakasında da yeni konut alanlarında linear bir genişleme söz konusu. Örneğin Kartal"ın kentselleşme planı doğrultusunda değişirken yerini miks projeler alacak.

İstanbul"da merkeziliğinin Avrupa yakasından birkaç merkeze dağıldığını kaydeden İnan satın alma eğilimleri açısından Anadolu yakasının insanının daha konservatif olduğunu iddia ederek œBölgelere bağlı olarak değişiklik gösterse de Anadolu yakasında Bağdat Caddesi"nin geçtiği semtler, daha tutucu ve şehirleşme ihtiyacı hızlı gelişmemiş. Evleri eski ve depreme dayanıksız da olsa büyük alana yayılı. Anadolu yakasının kendine has bir suküneti ve naifliği var diye konuşuyor.

Anadolu yakası eskiden daha çok yaşam alanı, Avrupa yakası ise yaşam alanından fazla iş bölgesi olarak konumlandığını vurgulayan İnan"a göre daha sakin bir yaşam alanı isteyenler yine eskiden Avrupa yakasında çalışıp, Anadolu yakasında oturmayı tercih ediyor. Artık nüfus artışı ve ulaşımın yetersizliği buna pek izin vermiyor. İhtiyaç oranı farklı da olsa, genel olarak her iki yakada da yükselen iki yaşam alanı eğilimi söz konusu. Nüfus artışı yaşayan metropollerde hem ˜şehre yakın ama doğadan da kopmak istemeyen" bir kesim, hem de ˜şehrin merkezinde yaşamını sürdürmek isteyen" kesim söz konusu.

Soyak Ceo'su Emre çamlıbel

Modern yaşam tercihleri değiştirdi

Konutta tüketici tercihleri incelendiğinde şehrin her iki yakasında da, modern yaşamın ihtiyaçlarını karşılayacak projelerin öne çıktığına işaret eden Soyak Yapı CEO"su Emre çamlıbel"e göre modern yaşam tarzının getirdiği değişim, çekirdek aile yapısı, evlilik ve çocuk sahibi olma yaşının ilerlemesi gibi konular konut tercihlerini doğrudan etkiliyor. Buna paralel olarak, stüdyo ve 1+1 dairelere talep artarken bina tasarımları da değişkenlik gösteriyor.

Her 2 yaka da kendine özgü dinamikler barındırdığına dikkat çeken çamlıbel, œEskiden tek merkezli alanlar, şimdilerde kentsel dönüşüm projeleriyle de farklı merkezlerin oluşmasına imkan verir durumda. şžehrin MİA denilen iş alanları da her 2 yakada oluşmaya devam ediyor ve gelişim doğu-batı ekseninde ilerliyor diyor. Bu durumun her 2 yakanın da değerlenmesine katkı sağladığına dikkat çeken Emre çamlıbel, œZaman içerisinde artan nüfus ile birlikte, yeni nesil yaşam standartları daha fazla benimsenir hale gelecek. Yani iş-ev mesafesi olabildiğince azaltılmaya çalışılacak. Bu durum, her 2 yakadaki hem çalışma hem oturma merkezlerinin birlikte gelişmesine neden olacak. Bizim her 2 yakada da projelerimiz oldu, olmaya da devam edecek diyerek gözlemlerini sergiliyor.

Varyap Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Varlıbaş

Yaşamak isteyen Anadolu yakasına

İnsanların yaşayacakları alanları seçerken öncelikle rahat bir yaşam alanı olmasını tercih ettiğini gözlemleyen Varyap Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Varlıbaş"a göre tercihleri belirleyen ilk iki kriter iyi bir lokasyon ve rahat bir ulaşım. Bunlara ek olarak projenin fonksiyonel olmasını, manzarasını, kalitesini, sağlamlığını, deprem güvenliğini, ekonomik olmasını, alınabilirlik şartlarını ekleyen Varlıbaş"a göre inşa eden firmaların geçmişi önemli bir ayrıntı.  
Marka konut üreticisi olarak her iki yaka arasında tercihini Anadolu yakasından yana kullanan ve gerçekleştirdiği projeler ile bunu ispatlayan Varlıbaş, genellemenin dışına çıkmıyor. İstanbul'un Anadolu Yakasının yaşam alanıdır, Avrupa yakasının ise iş ve çalışma alanı olduğunu kaydeden Varlıbaş, œAvrupa yakasında iş ile yaşam iç içe olmayacağı için şehir kirliliği, trafik sorunu Avrupa'daki yaşam tercihini azaltmaktadır. Anadolu yakası hem seyrek yapılaşma hem de trafik yönünden daha kolay ulaşılabilirlik hem doğayla daha iç içe olunabildiği için Anadolu yakası daha avantajlıdır. Dünyada da böyledir zaten. İş ile yaşam alanları birbirinden ayrılmıştır diyerek sözlerini bitiriyor.
 
Propa İnşaat İcra Kurulu Başkanı Can Reşit Özçiçek

Alıcılar üç çeşit davranış gösteriyor

Konut müşterisini temel olarak üçe ayıran Propa İnşaat İcra Kurulu Başkanı Can Reşit Özçiçek, yatırım, kullanım ve hem yatırım hemde kullanım amaçlı konut alanların davranışlarının birbiriden farklılık arz ettiğini kaydediyor.

Yatırım için konut satın alanların en uygun fiyata en yüksek getiriye sahip konutu almaya çalıştığına dikkat çeken Özçiçek, bu kesimin projeleri iyi araştırdığını, sıkı pazarlık yaptığını belirtiyor. Kazanç odaklı olan bu kesim yatırımının gelişmesini yakından takip ettiğini belirten Özçiçek, bu grup için belirli bir lokasyondan söz etmenin zor olduğunu söyleyerek, œGenelde yatırım bakış açısıyla satın alan kişiler, küçük metrekareli daireleri tercih ediyorlar diyor.

İkinci kesim ise tamamen kendi ve ailesi için kullanmak amacıyla konut alanlar olarak ayıran Özçiçek"e göre bu kişiler projeleri derinlemesine inceliyor, ayrıntılara önem veriyor. Sitenin sunduğu imkanlara bakıyor. Site yönetimi ve işletmesi söz konusu olduğunda giderlerin tutarına dikkat eden bu kesim de ayrıca daire planları da önemseniyor. Bu grubun tercihi ise genellikle daha geniş ve büyük metrekareli daireler oluyor.

Üçüncü grup ise hem yatırım hem de oturma amaçlı satın alan kişiler. Bunların birikimlerini değerlendirebilecekleri konut projelere baktıklarını belirten Özçiçek, œHer iki yakanın müşteri profilleri arasındaki farklardan ziyade bu 3 temel müşteri profili arasında farklar bulunduğunu söylemek daha doğru olur diyerek sözlerini bitiriyor.

Gençlere Avrupa, olgunlara Anadolu yakası

Projelerin tamamını 7 bin 500 konutta Avrupa yakasında gerçekleştirdiklerini belirten Ukra İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Atila Yavuz iki yakanın müşteri profilini kesin hatlarla ayırmanın çok mümkün olmadığını belirtiyor. Avrupa yakasının temelde iş merkezi yoğun bir karakteri olduğundan hareket eden Yavuz, œAvrupa yakasında merkezi iş lokasyonlarının daha tercih edilir olduğu, ulaşımın çok kritik olduğunu ve konut seçiminde iş, alış veriş ve sosyal olanaklara ulaşımın belirleyici olduğunu söyleyebiliriz. Avrupa yakasında daha sınırlı arazi yaratılabildiği için genelde yüksek katlı yapılaşma daha doğal karşılanıyor diyor.

Buna karşılık olarak Anadolu yakasında daha geniş yerleşim alanları bulunabildiğine dikkat çeken Yavuz, œBu sayede yeşil ve doğa dostu bir yaşama, denize yakınlık ve sosyal ilişkilere daha çok ağırlık veriliyor diyor.

Bekar ve genç kitlenin daha şehre bağımlı yaşadığı ve iş yerine yakın olmaya daha fazla önem verdiğini söyleyen Yavuz, œBu nedenle Avrupa yakasında daha genç bir kitle yaşıyor. İstanbul eğlence hayatının da büyük kısmı Avrupa yakasında. Buna karşılık aile ve çocuk önem kazanmaya başladığında Anadolu yakası tercih ediliyor diyerek sözlerini bitiriyor.

Fiyapı Fikret İnan

İyi konut için yaka fark etmiyor

İstanbul"da her iki yakada 8 bin 300 konut inşa ettiklerini belirten Fiyapı Yönetim Kurulu Başkanı Fikret İnan"a göre kaliteli bir ürün, uygun fiyata verildiğinde Avrupa yada Anadolu yakasında yapılmış olmasının fark etmeden satıldığına dikkat çekiyor.

İş merkezlerinin, çalışma alanlarının fazla olması ve çok fazla talep almaları nedeniyle Avrupa yakasında daha fazla konut ürettiklerine dikkat çeken İnan, œBizden konut alan müşterilerimiz öncelikle dairenin fiyatına, kalitesine, işçiliğine, lokasyonuna ve sosyal donatılara bakıyor diye konuşuyor.
Oturmak için konut alanların prim beklentisinin yüksek olduğuna dikkat çeken İnan, œAvrupa yakasında iş merkezleri yoğunlukta olduğu için ve buradan talep daha çok geliyor. Dolayısıyla bizim adresimizde Avrupa yakası oluyor. Ama kişisel olarak benim tercihim Anadolu yakası diyerek sözlerini bitiriyor.

Ant Yapı Yönetim Kurulu üyesi Mehmet Okay

'İnsanların her zaman merkezi lokasyonları tercih ettiğini belirten Ant Yapı Yönetim Kurulu üyesi Mehmet Okay, maliyetin en belirleyici unsur olduğunu dile getiriyor.   Bunun merkez ve kenarda yapılacak olan konutların metrekarelerini doğrudan etkilediğine dikkat çeken Okay, œMerkezi bölgelerde apartman-residence tarzı çok katlı dikey büyüme görülürken, merkezden uzaklaştıkça kat sayısı azalır ve konutlar sonunda dubleks veya tek kata kadar düşer diye konuşuyor.

Konut alıcısının hem Avrupa hem Asya yakasında ne istediğini çok iyi bilerek hareket ettiklerini belirten Okay , œSon on yılda İstanbul"da 2 bin konut ürettik. Konut alıcısının hem Avrupa hem Asya yakasında ne istediğini çok iyi bilerek hareket ettik dedi.

 Ucuz konutlara da dikkat çeken Okay, œBu konutlar ileride ulaşım ve yetersiz altyapı sebepleri ile dev yatakhanelere dönüşüp, atıl kalabilir dedi. Konut alıcısının öngörü ve tecrübelerine inandığını vurgulayan Okay, œKonut alıcısı ne istediğini biliyor ve doğru projeler ve doğru yaşam alanları oluşturuluyor, bu da yıllarını konut geliştirme işi yaparak geçirmiş çok az sayıda firma tarafından geçekleştiriliyor diyerek sözlerini bitirdi. '

Müşteri ucuz olan dikey yaşamı tercih ediyor

'Bu zamana kadar Avrupa yakasında 4 bin 400 konut gerçekleştirdiklerini belirten Özyurtlar İnşaat Grup Başkanı Tamer Özyurt, müşterilerin fiyat beklentisinin metrekarede bin ile 1.300 TL aralığında değiştiğini kaydetti.

Satın alma tercihleri açısından dikey yada yatay yaşam tercihinin fiyatlara göre değiştiğini vurgulayan Özyurt"a göre dikey yaşam alanlarının daha ekonomik olduğu için yatay yaşamın sorgulanmadığını belirtiyor. Manzara beklentisinin pek sorun olmadığını kaydeden Özyurt, œçalışan insan kitlesi öncelikle barınma ihtiyacını ve kiradan kurtulmayı hedefliyor. Konutun ilk etapta sadece ikamet ve barınma ihtiyaçlarına cevap vermesini bekliyor, o yönden farklı fonksiyon çok da önemli olmuyor. Bu kesim için sadece olmazsa olmaz olarak güvenlik ve otopark.'

Fiyatta Avrupa yakası Anadolu yakasına göre yüzde 30 daha pahalı. Avrupa yakasında lokasyonda merkezilik ve kaliteli konut ihtiyacını karşılayamayanlar rotayı Anadolu yakasına çeviriyor.

Anadolu:
Burada istenen merkezilikte ve lokasyondaki konutlar daha uygun fiyatlara bulunabiliyor. Projenin iyi olması yakalar arasıda fark taşımaksızın satışı olumlu etkiliyor.

Avrupa yakasında merkezi iş alanlarına yakınlık, özellikle hayatın içinde olmak isteyen genç kesim tarafından tercih ediliyor. Yaş ilerleyince ve daha sakin bir hayat isteyenlerin tercihleri Anadolu yakası oluyor.

Anadolu
Kent merkezi anlayışı dağıldığı için Anadolu yakası yerleşim açısından yükselen değer halinde. Ulaşımın akslarının çoğalması ve kolaylaşması tercihleri genişletiyor. Yaşam merkezlerine yakınlık bu yakada ilk tercih.

Avrupa
Merkezi, küçük, dikey ve iş alanlarına yakın konutlar kolay satılıyor. Arsa pahalı olduğu ve merkezi noktalarda yenileşme yapılamadığı için küçük konutların satışı kolay gerçekleşiyor.

Anadolu
Genel beklenti daha geniş alanlarda daha geniş konutların satılması yönünde. Fakat yakanın doğusunu gidildikçe beklentinin tersine küçük konutlar daha kolay satılıyor. Özellikle yeni gelişen ve Sabiha Gökçen Havalimanı"na yakın konutlar için geçerli bir kural bu.

Avrupa
İnsanlar burada çalışmaya endeksli oldukları için manzara tercih sıralamasında oldukça gerilerde kalıyor. Ancak çok katlı binalarda ve üst gelir grubundaki konutların Boğaz manzarası tercihi hesaba katılması gereken bir başka gerçek.
Anadolu
Geniş bir sahil bandında yükselen konutların tercihi tabiÜ® ki Prens Adaları ve Marmara Denizi. Bu olmazsa geniş ve pencereden bakıldığında insanı üstüne gelmeyen bir görüntü konutun satışında etken oluyor.

Avrupa
Merkezi iş alanlarına yakınlık, her iki yaka arasında geçişi hızlandıran tüneller, Marmaray, ve metrobüs hatlarına yakınlık konutların satışında etken oluyor.

Anadolu
Burada oturanlar ulaşımın tüm olanakları rağmen işlerini de buraya taşıdıkları takdirde Anadolu yakası tartışılmaz olarak yaşam imkanları açısından öne çıkıyor. Burada da  Marmaray  ve metro hatları gidilecek bölgelere genişlik katıyor.


Geri Dön