26 / 12 / 2024

Tapu aracılık lisansı nasıl alınır?

Tapu aracılık lisansı nasıl alınır?

Taşınmaza Yönelik Aracılık Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre tapu aracılık lisansı nasıl alınır? Tapu aracılık lisans sınavı nasıl yapılır? İşte yanıtı...



Lisanslı tapu aracısı olmanın şartları nelerdir?

Lisans sahibi olmanın genel şartları şunlardır: Türk vatandaşı olmak; tüzel kişiler için Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş olmak; Medeni hakları kullanma ehliyetine sahip olmak; Kamu haklarından mahrum bulunmamak; Türkiye'de yerleşim yeri sahibi olmak.


Tapu aracılık lisansı nasıl alınır?

Öğrenim ve sınav şartı

(1) Lisans sahibi olmak için;

a) En az iki yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumlarından mezun olmak,


b) Lisans sınavında başarılı olmak,

gerekir.


Tüzel kişilerce aracılık faaliyetlerinin yürütülmesi

MADDE 14 – (1) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre kurulan şirketler de tapu işlemlerine yönelik aracılık faaliyetlerinde bulunabilirler. Ancak, bu şirketlerin temsil ve ilzama yetkili ortaklarından en az birinin lisans sahibi olması ve şirket iştigal konusunun, taşınmaza yönelik aracılık veya danışmanlık faaliyetlerini de kapsaması gerekir.


(2) Tapu işlemlerine yönelik aracılık faaliyetlerini yürütmek üzere kurulan tüzel kişilerin, bu Yönetmelik kapsamında yapacakları faaliyetlerinde gerçek kişi lisans sahibi tarafından temsil edilmeleri zorunludur.


(3) Gerçek kişi lisans sahibi, birden fazla şirketin ortağı veya çalışanı olsa dahi lisans yetkisini ancak bir şirkette kullanabilir. Şirket ortağı veya çalışanı olarak lisans yetkisini kullanan, kendi adına aracılık faaliyetlerini yürütemez. Gerçek kişi lisans sahibi, kişisel cezai sorumluluğu saklı kalmak kaydıyla bağlı bulunduğu şirket ile birlikte iş sahibine karşı ilgili mevzuat çerçevesinde sorumludur.


Lisans sınavı

MADDE 15 – (1) Lisans sınavı, Genel Müdürlük tarafından yapılır veya düzenlenecek protokol esaslarına göre, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına, Millî Eğitim Bakanlığına veya yükseköğretim kurumlarına yaptırılabilir.


Lisans sınavının şekli, konuları ve sınav komisyonu

MADDE 16 – (1) Sınav, yazılı olarak test şeklinde yapılır.


(2) Sınav soruları, meslek alanında yüzde yetmiş oranında ve diğer konularda ise yüzde otuz oranında olmak üzere hazırlanır.


(3) Meslekî alan konuları;


a) Medenî hukukun temel kavramları, kişiler hukuku, aile hukuku, miras hukuku ve eşya hukuku.


b) Borçlar hukuku genel ve özel hükümler.


c) 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu.


ç) 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanunu.


d) 22/12/1934 tarihli ve 2644 sayılı Tapu Kanunu.


e) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu.


f) 25/11/2010 tarihli ve 6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun.


g) 18/5/1994 tarihli ve 94/5623 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Tapu Sicili Tüzüğü ve tapu uygulamaları.


(4) Diğer konular;

a) Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının genel esasları, temel hak ve ödevler, Devletin temel organları.


b) İdare hukuku genel esaslarını ve Devlet teşkilatı ile ilgili mevzuat.


c) Vergi, harç, döner sermaye ücreti ve ilgili diğer malî konular.


ç) Türkçe dil bilgisi ve yazışma ile ilgili konular.


d)  Halkla ilişkiler, etik ve davranış kuralları.


(5) Sınav komisyonu, her sınavdan önce Genel Müdür onayı ile bir Genel Müdür yardımcısının başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı, I. Hukuk Müşaviri, Tapu Dairesi Başkanı ile Genel Müdür tarafından belirlenecek üç üyeden oluşur. Ayrıca her üyenin yerine bir yedek üye belirlenir. Sınav komisyonu, tüm üyelerin katılımı ile toplanır ve çoğunlukla karar verir. Oylamada çekimser oy kullanılamaz. Oylama sonucu kararlar kesin olup, karara katılmayanlar karşı oylarını, gerekçeleri ile birlikte belirtmek zorundadır.


(6) Sınav komisyonunun görevleri şunlardır:


a) Sınav kılavuzu hazırlamak veya hazırlatmak.


b) Sınav sorularını hazırlamak veya hazırlatmak.


c) Sınavların yapılacağı merkezleri belirlemek.


ç) Sınavın düzenli şekilde yürütülmesini sağlamak.


d) Sınav sonuçlarını değerlendirmek ve buna göre bir başarı listesi düzenlemek.


e) Sınavla ilgili tutanakları düzenlemek ve imza etmek.


f) İtirazları inceleyip, sonuca bağlamak.




Taşınmaza Yönelik Aracılık Faaliyetlerinin Düzenlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar!







Geri Dön