Genel

Tapu müdürlükleri tarafından yapılan ipotek işlemlerinde yeni dönem!

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, resmi senet düzenlenmeden yapılacak ipotek işlemlerinde düzenleme yaptı.

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından yapılan resmi senetlere yönelik usul ve esaslar hakkında değişiklik yapıldı.

Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; "Tapu Sicil Müdürlüklerince Düzenlenen Resmi Senetlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" bugünkü Resmi Gazete'de yayımlandı. 

Yönetmeliğe göre, resmi senet düzenlenmeden yapılacak ipotek işlemlerinde bir takım değişiklikler yapıldı.Buna göre, satış işlemi ile onay sureti ile ipotek işlem taleplerinin beraberinde gerçekleştiği durumlarda, tarafların imza attığı banka ve kurum tarafından online ortamda veya fiziki şekilde gönderilen kredi veya borç sözleşmesi, tasarruf finansman sözleşmesi ile sözleşmeye ekli onama ipoteği, tesis ve tescil istem belgesi gereğince satış işlemi ile resmi senet hazırlanacak. 

İpotek, tapu müdürlüğünde banka ve kurum temsilcilerinin imzaları olmadan satıcı veya temsilcileri ile ipotek borçlusu olan alıcı veya temsilcileri tarafından imzalanan resmi senet, kredi veya borç sözleşmesi veya tasarruf finansman sözleşmesi ile sözleşme metnine eklenen ve sözleşmeye ekli onay ipoteği tesis ve tescil istem belgesine göre tescili yapılacak. Resmi senet yapılmadan tescil edilecek olan ipoteklerde, işleme dayanak olan kredi veya borç sözleşmeleri veya tasarruf finansman sözleşmeleri, onama ipoteği tesis ve tescil istem belgesi ile diğer belgeler, banka ve kurum tarafından fiziki olarak veya elektronik ortamda müdürlüğe iletilecek.

Uyumsuzluklarda iade yapılacak 

Online ortamda istenen işlemlerde düzenlenen tescil onama belgesi ile ipotek belgesi, banka ve kurum ile elektronik ortama aktarılacak banka ve kurum tarafından onaylı suretleri her zaman talep edilecek.

Banka ve kurum tarafından hazırlanan onama ipoteği tesis ve tescil istem belgesinde yer alan ipotek edilecek gayrimenkullerin tanımlayıcı bilgileri, taşınmazların nitelikleri, yüzölçümleri, ayni ve kişisel haklar ile diğer kısıtlamalar, tapu siciliyle karşılaştırılarak gerçekleşecek. Elektronik ortama iletilen ipotek talep bilgi ve belgeleriyle uyumsuzluk tespit edilmesi durumunda işlemin iadesi yapılacak. 

Banka ve kurum tarafından kredi veya borç sözleşmesine veya tasarruf finansman sözleşmesine ekli onama ipoteği tesis ve tescil istem belgesi uyumlu hale getirerek online ortamda yeniden iletilmesinin ardında müdürlük tarafından yapılacak tescil onama belgesine gayrimenkul maliki veya temsilcilerinin imzaları alınacak. Resmi senet yerine geçecek

Fiziki olarak iletilen ipotek talep belgelerinde uyumsuzluk tespit edilmesi halinde taraflara bildirim yapılacak. Kredi veya borç sözleşmesi veya tasarruf finansman sözleşmesine ekli onama ipoteği tesis ve tescil istem belgesi uyumlu hale getirilerek, banka ve kurum temsilcileri ile gayrimenkul maliki veya temsilcilerinin imzaları istenecek. Kredi veya borç sözleşmesi veya tasarruf finansman sözleşmesi ile tescil onay ve tescil istem belgeleri, resmi senet (ipotek akit tablosu) olarak kabul edilecek. 

Merkezi başvuru havale sisteminin oluşturulması da düzenlendi

Yönetmeliğe, merkezi başvuru havale sisteminin yapılması ve sistemden gelen başvuruların düzenlemsine yönelik maddeler de dahil edildi. 

Buna göre, tapu işlemlerine yönelik resmi senedin ve tescil istem belgesinin, başvurunun alındığı tapu müdürlüğü dışında tapu işlemi yapmaya yetkili personel tarafından hazırlanması için merkezi başvuru havale sistemi yapılacak. 

Tapu müdürlüklerine gerçekleşen başvurular, başvuru birimi tarafından incelenecek. Başvuru birimi tarafından söz konusu taşınmaz bilgileri ile işleme esas belgeler incelemeye alınacak eksiklikler tamamlanarak, talebe konu işlem başlama şekli, Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi (TAKBİS) üzerinden seçilecek.

Talep konusu işlemde diğer kurum ve kuruluşlarla TAKBİS dışında yazışma gerçekleşmesi istenen durumlarda işlem merkezi, başvuru havale sistemine iletilmeyecek Merkezi başvuru havale sistemine iletilen başvurular, otomatik olarak merkezi başvuru havale sisteminde görevlendirilen personelin başvuru ekranında bulunacak. Merkezi başvuru havale sisteminde görev alan personel tarafından başvuru ekranında bulunan başvurular, başvuru istem belgesi ve ekleri ile e-arşiv belgelerine göre tescil istem belgesi ve resmi senet düzenlenecek. 

Personel belgeleri eksiksiz bir şekilde hazırlayacak 

Merkezi başvuru havale sistemi tarafından yetki alan personel, başvuru istem belgesi ve ekleri ile e-arşiv belgelerine göre resmi senedin ve tescil istem belgesinin doğru ve eksiksiz düzenlenmesinde sorumlu tutulacak.

Başvuru yapılan müdürlük görecli resmi senedin ve tescil istem belgesinin imzalanması öncesinde belgenin kontrolü ile imzaların alınarak işlemin tamamlanmasında yetkili olacak.

30 Nisan 2011 tarihli ve 27920 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Tapu Müdürlükleri tarafından Yetki Alanı Dışında Kayıtlı Bulunan Taşınmazlarla İlgili Tapu İşlemlerinin Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik dahilinde gerçekleşen başvurularda bu madde hükümleri yer almayacak.

Tapu Sicil Müdürlüklerince Düzenlenen Resmi Senetlere İlişkin Yönetmelikte Değişiklik!