Genel

Tapu Sicili Tüzüğü Sicil bölgeleri hakkında duyuru!

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Dairesi Başkanlığı tarafından, Tapu Sicili Tüzüğü " Sicil bölgeleri " başlıklı 6. maddenin uygulamasına yönelik olarak çıkarılan ilgi duyuru yayımlandı...


İlgi : a) İç Denetim Birimi Başkanlığının 18/06/2012 tarihli 139 sayılı yazısı,

b) Teftiş Kurulu Başkanlığının 29/08/2014 tarihli, 56308 sayılı yazısı ve eki 29/08/2014

tarihli, 19 sayılı Genel Durum Raporu,

c) Teftiş Kurulu Başkanlığının 01/08/2014 tarihli, 48880 sayılı yazısı ve eki 23/07/2014

tarihli, 48 sayılı Genel Durum Raporu,

ç) Teftiş Kurulu Başkanlığının 30/06/2014 tarihli, 39821 sayılı yazısı ve eki 27/06/2014

tarihli, 20 sayılı Genel Durum Raporu,

d) 04/09/2014 tarihli, 57305 sayılı yazımız.



İlgi (a, b, c ve ç) sayılı yazılar ile eki raporların incelenmesi neticesinde kadastro çalışmaları tamamlanmak sureti ile tapu sicili oluşturulmuş alanlarda yapılan imar uygulamalarının, aynı tapu sicil bölgesinde açılmış bulunan ilgili köy/mahallenin en son tapu kütüğünün ilk boş sayfasından başlatılarak tescil edilmesi gerekir iken, oluşan yeni parsellerin imar, şuyulandırma vb. adlar ile aynı tapu sicil bölgesi içerisinde ayrık bir tapu kütüğü oluşturularak tescil edildiği,


Afet kadastrosu, kamulaştırma, yenileme vb. yoğun tescil içeren uygulamalarda da benzer yöntemlerin kullanılarak ayrık sicil oluşturulduğu, anılan uygulamaların uzun zamandır devam ettiği, söz konusu kayıtların TAKBİS'de de aynı şekilde yer aldığı anlaşılmıştır.


Tapu Sicili Tüzüğünün "Sicil bölgeleri" başlıklı 6. Maddesinin 2. fıkrası "Tapu sicili, her mahalle veya köy için ayrı ayrı düzenlenir ve taşınmazlara Genel Müdürlük tarafından Türkiye Cumhuriyeti taşınmaz numarası verilir." hükmünde,


 Ana sicillerin sıralandığı "Tapu sicilinin unsurları" başlıklı 7. Maddesinin 2. fıkrası ise, " a) Tapu kütüğü, b) Kat mülkiyeti kütüğü, c) Yevmiye defteri, ç) Resmî belgeler (resmî senet, mahkeme kararı ve diğerleri), d) Plân " hükmündedir.


İlgi (d) yazımız ile, anılan mevzuat hükümlerine aykırı olarak gerek ilgi (a, b, c, ç) raporlarda, gerekse Başkanlığımızca yerinde yapılan incelemelerde tespit edilmiş olan bu tür uygulamaların çözümüne ilişkin yapılacak çalışmalarda değerlendirilmek üzere, bağlı tapu müdürlüklerinde benzer uygulamaların bulunup bulunmadığı, mevcut ise hangi nedenlere dayanılarak ayrık kütük sistemi oluşturulduğu, oluşturulan kütüklerin cilt/sayfa adedi bağlamında envanterlerinin çıkarılması Bölge Müdürlüklerimizden istenilmiştir.


Gerek Başkanlığımızca yapılan incelemelerde, gerekse konuya ilişkin raporlar ile bölge müdürlüklerimizle yapılan yazışmalar neticesinde yukarıda bahsedilen fiili durum ile mevzuat arasındaki farklılığın bazı yasal ve idari düzenlemeler ile tapu müdürlüklerince doğrudan yapılan farklı tescil uygulamaları neticesinde ortaya çıktığı anlaşılmıştır.


Aynı tapu sicil bölgesinde ayrık tapu kütüğü sistemi oluşturulması sonucunu doğuran tapu müdürlüklerimizin yapılanmasına ilişkin idari kararlar gereği örneğin; A ilçesinin birden fazla müdürlüğe ayrılması suretiyle ayrık kütük sistemleri oluşturulmuş, akabinde alınan karar gereği güncel tapu müdürlüğü yapılanmasına dönülmek suretiyle (ayrılmış tapu müdürlüklerimizin ilçe veya il bazında tek müdürlüğe indirgenerek) mevcut ayrık kütük sisteminin oluşturulması artarak sürdürülmüştür.


Bunun yanında yasal düzenlemeler ve ilgili idarelerin almış oldukları kararlar neticesinde, mevcut ilçe/mahalle/köy sınırlarının değiştirilmesi, yeni ilçe/mahalle/köy oluşturulması, ayrılması veya birleştirilmesi gibi birçok yöntemle ayrık kütük sistemi oluşturulmuş ve tedavülleri ile birlikte bu uygulama artırılarak sürdürülmüştür.


Yine müdürlüklerimizde yapılan imar tescili, afet kadastrosu, toplulaştırma, yenileme vb. çalışmalar sonucunda ortaya çıkan büyük tescil yükünün hafifletilmesi veya yüklenici firmaya yönlendirilmesi suretiyle de ayrı kütük basılması uygulaması geliştirilerek ayrık kütük sistemi oluşturulmuştur.


Yukarıda ayrıntılı olarak açıklanan nedenlerle oluşturulan ayrık kütük sisteminin mevcut haliyle muhafaza edilmesi, ancak gerek yeni yapılacak tesciller ve gerekse ek sayfa açılması durumunda, çoklu yapıyı ortadan kaldırmaya yönelik olarak tek tapu kütüğü üzerinden yeni tescillerin yapılması ve ek sayfa açılması sureti ile ayrık tapu kütüğü sisteminin zaman içerisinde teke indirilmesi/ortadan kaldırılması mümkün olabilecektir.



Yukarıda yer alan hüküm ve açıklamalar kapsamında;


1- İmar, yenileme, afet kadastrosu vb. uygulamalar nedeniyle oluşturulan ayrık tapu kütükleri, halen aktif kullanımda bulunan en son kütük ilk boş sayfasından itibaren işbu duyuru ile kapatılarak ayrık tapu kütüklerinin sayısal olarak artması engellenecek, ayrık tapu kütüklerinde tescilli aktif parsellerin tedavülleri ise yürürlükteki mevzuat uyarınca sürdürülecektir.


2-Aynı sicil bölgesi içerisinde (mahalle/köy) bulunan tapu kütüklerinden her ne suretle olursa olsun alt isimlerle ayrık tapu kütüğü oluşturulmayacak, imar, yenileme vb. yoğun tescil içeren uygulamaların yapılması halinde ise ilgili köy/mahallenin tapu sicil bölgesi için oluşturulan ana kütüklerinden en son tapu kütüğünün ilk boş sayfasından başlatılarak yeni oluşan parsellerin tescilleri sağlanacaktır.


 3- Sicil bölgesinde yapılacak olan yeni tesciller ile bunlara ek olarak açılacak sayfalara yapılacak tescillerin, ilgili tapu sicil bölgesi için oluşturulan ana kütüklerinden en son tapu kütüğünün ilk boş sayfasından başlatılarak Tapu Sicili Tüzüğüne uygun biçimde tescillere yön verilecektir. Uygulamaya ilişkin açıklama aşağıdaki şemada gösterilmiştir.


tıklayın