Genel

Tapu ve Kadastro döner sermaye işletmesine yeni düzenleme!

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'da Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, TBMM Başkanlığı'na sunuldu. Tasarıyla, döner sermaye işletmelerinin hizmet ve faaliyetlerinden hizmet bedeli yeniden düzenleniyor...


Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü döner sermaye işletmelerinin hizmet ve faaliyetlerinden hizmet bedeli olarak elde edilecek gelirler yeniden düzenleniyor.  


Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri  Hakkında Kanun'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, TBMM Başkanlığı'na sunuldu. Tasarıyla, Anayasa Mahkemesi'nin iptal kararı göz önünde bulundurularak yasada değişiklik yapılıyor. Tasarıyla,  döner sermaye işletmesinin faaliyetleri ve gelirleri, hizmet bedeli olarak belirlenen tarife, döner sermaye ücretinin belirlenmesine yarayan yöresel katsayıların alt ve üst limiti ve kriterleri ile döner sermaye ücretinin ödeme esasları, artış oranları ve muafiyetler Anayasa Mahkemesi'nin iptal gerekçeleri gözetilerek düzenleniyor. Buna göre, yasanın "döner sermaye işletmesi"ni düzenleyen maddelerine yeni fıkralar ekleniyor. 


Tasarıyla, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü döner sermaye işletmelerinin hizmet ve faaliyetlerinden hizmet bedeli olarak elde edilecek gelirler yeniden düzenlenirken, ücretleri gösteren tarife cetveli de tasarıya eklendi.


Tarife cetvelindeki yöresel katsayılar; il ve ilçelerin coğrafi ve ekonomik durumu, nüfusu, gelişmişlik seviyesi, işlem hacmi ve taşınmazların değeri dikkate alınmak suretiyle Bakanlıkça 0,30-3,00 arasında belirlenecek. Tarife cetvelinde belirlenen döner sermaye hizmet bedeli tutarlarını veya oranları yarısına kadar indirmeye veya en fazla üç katına kadar artırmaya Bakanlar Kurulu yetkili olacak. Döner sermaye hizmet bedelleri, her takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için Vergi Usul Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanacak.


Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri, köy tüzel kişileri ve kalkınma ajanslarının kanunlarla sayılan görevleriyle ilgili yapılacak tapu işlemlerinden ve veri paylaşımından döner sermaye hizmet bedeli tahsil edilmeyecek. Ayrıca, tapu müdürlüklerince gerçekleştirilen her türlü terkin ve bedelsiz yol ve yeşil alan gibi yerlere terk işlemlerinden, Genel Müdürlük birimlerince sebebiyet verilmiş hataların düzeltilmesi işlemlerinden, tapu müdürlüklerince re'sen yapılan işlemlerden, aile konutu şerhi işlemlerinden ve kat irtifakından re'sen kat mülkiyetine geçiş işlemlerinden döner sermaye hizmet bedeli tahsil edilmeyecek. Veri paylaşımına ilişkin protokol veya sözleşmelerde, döner sermaye hizmet bedellerinin ödenmesine ilişkin usul ve esaslar düzenlenebilecek. 


Tasarı'nın gerekçesinde; Anayasa Mahkemesi'nin kararında, döner sermaye ücretinin "harç benzeri mali yükümlülük" olarak nitelendirildiği, harç benzeri mali yükümlülük taşıyan döner sermaye gelirlerinin kanunla düzenlenmesi gerektiği, iptale konu kuralda döner sermaye gelirlerinin miktar ve oranına ilişkin düzenleme yapma yetkisinin yürütmeye bırakıldığı, miktar ve oranı kanunla belirlenmeyen harç benzeri mali yükümlülüğün her an değiştirilebilir nitelikte bulunmasının hukuk güvenliği ve hukuk devleti anlayışıyla bağdaşmayacağı belirtilerek, dava konusu kuralın Anayasa'ya aykırı bulunarak iptal edildiği kaydedildi. 


Tasarıyla, döner sermaye işletmesinin faaliyetleri ve gelirleri, hizmet bedeli olarak belirlenen tarife, döner sermaye ücretinin belirlenmesine yarayan yöresel katsayılarının alt ve üst limiti ve kriterleri ile döner sermaye ücretinin ödeme esasları, artış oranları ve muafiyetler Anayasa Mahkemesi'nin iptal gerekçeleri gözetilerek düzenlendiği ifade edildi.



AA