Emlak Terimleri

Tapuda lisanslı aracılık sınavı nasıl yapılır?

27 Temmuz 2012 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan Taşınmazlara Yönelik Aracılık Faaliyetlerinin Düzenlenmesi Yönetmeliği ile lisanslı aracılık dönemi başlamıştı. Peki, tapuda lisanslı aracılık sınavı nasıl yapılır?

Tapuda lisanslı aracılık sınavı nasıl yapılır?

27 Temmuz 2012 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan Taşınmazlara Yönelik Aracılık Faaliyetlerinin Düzenlenmesi Yönetmeliği, Tapu Müdürlüklerinde taşınmaza yönelik aracılık faaliyetlerini düzenlemek, usul ve esaslarını belirlemek, bu faaliyetleri yürütecek tapu işlerine aracılık edenlere lisans vermek, görev, yetki, sorumluluk ve denetimleri ile lisans sınavına ilişkin usul ve esasları düzenliyor.


Aracılık faaliyeti: Genel Müdürlük merkez ve taşra birimlerinin tapu sicilini ilgilendiren iş ve işlemlerine yönelik aracılık faaliyetlerinini kapsıyor.


Lisans sahiplerinin görevi, yetkisi ve kapsamı


MADDE 5 – (1) Lisans sahipleri, talep halinde gerçek ve tüzel kişilere ait taşınmazlara ilişkin olarak bu kişiler veya temsilcileri ile yazılı hizmet sözleşmesi düzenleyerek aşağıdaki işlemleri yapmaya yetkilidir.


a) Taşınmazlar ile ilgili mülkiyeti devir borcu doğuran sözleşmelerin düzenlenmesi ve taşınmazlar üzerinde sınırlı aynî ve şahsî hakların tesisi, terkini ve düzeltme işlemlerinin hazırlık işlerini yürütmek ve bu işlemlere aracılık etmek.


b) Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tapu işlemlerine aracılık edenler, kimlik belgesini ve hizmet sözleşmesini ibraz etmek ve harç, döner sermaye ücreti ve benzeri giderleri ödemek kaydı ile (a) bendi gereği yürüteceği işler için gerekli olan bilgi ve belgeleri temin etmeye yetkilidir. Bu belgelerin temininde güvenli elektronik yöntemler de kullanılabilir.


(2) Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tapu işlemlerine aracılık edenler, Tapu Müdürlüklerine ibraz ettikleri her türlü belgenin gerçeğe uygun olmasından ve istemde bulunanların hak sahibi olduğunun tespitinden sorumludurlar.


(3) Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tapu işlemlerine aracılık edenler, Tapu Müdürlüklerinde aracılık ettiği işlemlere yönelik düzenlenecek resmî senet veya tescil/terkin istem belgesini “aracılık eden” sıfatıyla imzalarlar.


Lisans sınavı


MADDE 15 – (1) Lisans sınavı, Genel Müdürlük tarafından yapılır veya düzenlenecek protokol esaslarına göre, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına, Millî Eğitim Bakanlığına veya yükseköğretim kurumlarına yaptırılabilir.


Lisans sınavının şekli, konuları ve sınav komisyonu


MADDE 16 – (1) Sınav, yazılı olarak test şeklinde yapılır.


(2) Sınav soruları, meslek alanında yüzde yetmiş oranında ve diğer konularda ise yüzde otuz oranında olmak üzere hazırlanır.


(3) Meslekî alan konuları;


a) Medenî hukukun temel kavramları, kişiler hukuku, aile hukuku, miras hukuku ve eşya hukuku.


b) Borçlar hukuku genel ve özel hükümler.


c) 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu.


ç) 21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanunu.


d) 22/12/1934 tarihli ve 2644 sayılı Tapu Kanunu.


e) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu.


f) 25/11/2010 tarihli ve 6083 sayılı Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun.


g) 18/5/1994 tarihli ve 94/5623 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Tapu Sicili Tüzüğü ve tapu uygulamaları.


(4) Diğer konular;


a) Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının genel esasları, temel hak ve ödevler, Devletin temel organları.


b) İdare hukuku genel esaslarını ve Devlet teşkilatı ile ilgili mevzuat.


c) Vergi, harç, döner sermaye ücreti ve ilgili diğer malî konular.


ç) Türkçe dil bilgisi ve yazışma ile ilgili konular.


d)  Halkla ilişkiler, etik ve davranış kuralları.


(5) Sınav komisyonu, her sınavdan önce Genel Müdür onayı ile bir Genel Müdür yardımcısının başkanlığında, Teftiş Kurulu Başkanı, I. Hukuk Müşaviri, Tapu Dairesi Başkanı ile Genel Müdür tarafından belirlenecek üç üyeden oluşur. Ayrıca her üyenin yerine bir yedek üye belirlenir. Sınav komisyonu, tüm üyelerin katılımı ile toplanır ve çoğunlukla karar verir. Oylamada çekimser oy kullanılamaz. Oylama sonucu kararlar kesin olup, karara katılmayanlar karşı oylarını, gerekçeleri ile birlikte belirtmek zorundadır.


(6) Sınav komisyonunun görevleri şunlardır:


a) Sınav kılavuzu hazırlamak veya hazırlatmak.


b) Sınav sorularını hazırlamak veya hazırlatmak.


c) Sınavların yapılacağı merkezleri belirlemek.


ç) Sınavın düzenli şekilde yürütülmesini sağlamak.


d) Sınav sonuçlarını değerlendirmek ve buna göre bir başarı listesi düzenlemek.


e) Sınavla ilgili tutanakları düzenlemek ve imza etmek.


f) İtirazları inceleyip, sonuca bağlamak.


Lisans sınavı duyurusu


MADDE 17 – (1) Sınav duyurusunda:


a) Başvurunun başlangıç ve bitiş tarihleri,


b) Başvuru şekli,


c) Sınavın yapılacağı yer,


ç) Sınavın tarihi ve saati,


d) Başvuruda bulunacak adaylarda aranılacak genel ve özel şartlar,


e) Sınav ücreti ve yatırılacağı banka ile hesap numarası,


belirtilir.


(2) Sınav duyurusu, sınav tarihinden en az iki ay öncesinden baskı sayısı en yüksek ulusal beş gazetenin ikisinde ve Genel Müdürlüğün elektronik sayfasında ilân edilir.


27 Eylül 2013 tarihli Tapu ve Kadastro Müdürlüğü Genelgesi gereğince; 2014 yılından itibaren tapuda lisanslı aracılık sınavı, tapu dairesi başkanlığının talebi doğrultusunda yapılıyor. Bölge Müdürlüklerinden gelen talepler neticesinde eğitim veriliyor.


Taşınmazlara Yönelik Aracılık Faaliyetlerinin Düzenlenmesi Yönetmeliği!




Işıl Seren KESKİN/Emlakkulisi.com