Kent Haberleri

Tarihi Afyon Kalesi'ne asansör yapılacak!

Toplam 226 metre uzunluğundaki tarihi Afyonkarahisar Kalesi’ne asansör benzeri sistem kurmak için talipli firma bulamayınca gazetelere ilan verildi. Firmalarla görüşmelere başlayan belediye, yeterli sayıya ulaşılması durumda ihale sürecine geçecek...


Toplam 226 metre uzunluğundaki tarihi Afyonkarahisar Kalesi’ne asansör benzeri sistem kurmak için talipli firma bulamayınca gazetelere ilan verildi. Firmalarla görüşmelere başlayan belediye, yeterli sayıya ulaşılması durumda ihale sürecine geçecek.


Afyonkarahisar Belediyesi, tarihte savunma ve ibadet amaçlı kullanılan ancak çıkış noktasında uzun ve yorucu bir zaman alan tarihi kaleyi daha fazla kişinin ziyaret etmesi amacıyla uzun bir süredir çalışmalarını sürdürüyordu. Teleferik sistemine izin verilmeyince bu sefer farklı alternatifler arayan belediye, en sonunda buraya asansör benzeri bir sistemi kurulabileceği yönünde izin aldı. Çalışmalarını hızlandıran belediyenin projesine talipli firma çıkmayınca belediye de en son çare olarak gazetelere ilan vermeyi denedi. Belediye Başkanı Burhanettin Çoban, 226 metre yüksekte bulunan ve sadece 600 basamaklı merpenle çıkılabilen tarihi kale için daha önce teleferik sistemi düşündüklerini ancak buna izin verilmediğini söyledi.


Kalenin birinci derece arkeolojik ve doğal SİT alanı olarak tescil edildiğini bilgisini veren Çoban, “Tepe noktasının dar olması ve güvenlik nedeniyle de Kültür Varlıkları Koruma Kurulunca bu sisteme izin verilmiyor. Sadece asansör ya da benzeri bir siteme izin veriliyor.” dedi. Çoban, yapılacak olan asansör benzeri proje için ön izinleri aldıklarını ve ardından da çalışmalara başladıklarını belirtti. Başkan Çoban, “Tarihi kaleye bir asansör inşa edebilecek kimler var diye baktık. Araştırdık. Çeşitli firma ve teknik elemanlarla görüştük. Ancak yapabilecek kimseyi bulamadık. Bu girişimlerimizden sonuç alamayınca da ilan verme fikri ortaya çıktı.” diye konuştu. Çoban, gazeteye ilan verdikten sonra bazı firma ve kişilerin telefonla aradığını belirterek, belediyedeki teknik ekibin görüşmelerini sürdürdüğünü, belirli bir noktadan sonra maliyet hesabı yapılarak ihale sürecinin başlatılacağını anlattı.


Çoban, projenin ilin turizmine katkı sağlayacağını inandığını belirterek çıkışların kolaylaşmasıyla kalenin bir cazibe merkezi haline geleceğini anlattı. Çoban, “Şu an ulaşım çok eskiden kalmış dik ve 600 basamaklı bir merpenle sağlanıyor. Her ne kadar basamaklar tamir edilmiş ve betondan yapılmışsa da misafirlerin çıkışını etkiliyor. Yılda kente 300 binin üzerinde turist geliyor. Ancak, sadece belki de 10 bin kişi ancak çıkabiliyor. Kalenin canlanması kentin tanıtımı adına da önemli bir rol oynayacaktır.” diye konuştu.


    SURLARI VE BASAMAKLARI RESTORE EDİLMİŞTİ


    Afyonkarahisar Kalesi, kente gelenlerin öncelikle merak ettiği tari mekânların başında geliyor. 10 yıl önce yapılan restorasyonla surları tamir edilen kaleye çıkışları kolaylaştırmak içinde 600 basamak yapıldı. Ancak, yinede birçok kişinin zirvesine çıkıp görmek istediği kaleye tırmanmak uzun ve yorucu bir iş olduğundan ziyaretçilerin bir çoğu sadece uzaktan seyredip, fotoğrafını çekmekle yetiniyor. Daha önceleri kalenin karşısında bulunan Hıdırlık tepesiyle arasına teleferik sistemi kurularak turizmin canlandırılması amaçlanmış ancak, buna hem güvenlik hem de kalesinin doğal yapısının bozulacağı gerekçesiyle izin verilmemişti. 


    SAVUNMA AMAÇLI KULLANILMIŞ


    Afyonkarahisar şehir merkezinde bulunan kale, volkanik özellikli, yerden yüksekliği 226 metre olan doğal yükseltili bir kaya kütlesi üzerinde bulunuyor. Hitit, Roma, Bizans,ve Selçuklular döneminde savunma amaçlı kullanıldı. Selçuklu vezirlerinden Sahip Ata Fahrettin Ali döneminde kalenin ismi Karahisar-ı Sahip oldu. 1573'te burayı tamir ettiren II. Selim ise yörede yetiştirilen meşhur afyondan ötürü kaleye Afyonkarahisar adını vermiş. Kalenin içinde mescit, su sarnıçları, tapınak, gözetleme kuleleri, erzak ambarları, cephanelikler, sekiz su sarnıcı ve değerli eşyaların saklandığı bir de mahzenler yapılmış.


Afyon Ana Haber