28 / 04 / 2024

Taşyapı Dubai'de 2.5 milyar dolarlık Meydan projesini tamamladı!

Taşyapı Yönetim Kurulu Başkanı Emrullah Turanlı, 2008 yılında küresel krizin başlamasından kısa süre sonra Dubai'de 120 milyon dolara, yüzde 70'i deniz olan bir alanı satın alarak, denizin doldurulması dahil bölgede altyapının tamamlanmasını beklemeye koy

Hedefi, Dubai'de kendine ait alanda dikkat çekecek bir proje gerçekleştirmekti. Ancak, 2008'in ikinci yarısında ABD'den patlayan kriz dünyayı sarınca Dubai de sıkıntılı günlere girdi, birçok büyük projede frene basmak zorunda kaldı.

Emrullah Turanlı, 120 milyon doların 30 milyon dolarını ödemiş, öylece kalakalmıştı. Bunun üzerine Dubai'deki muhataplarıyla pazarlığa başladı:

- Bana aldığımız yere benzer bir bölgede altyapısı hazır arazi verin, projemi gerçekleştireyim. Dubai'deki muhatapları biraz araştırıp Emrullah Turanlıyı çağırdı:

- Buyurun, size yer bulduk...
Turanlı, gösterilen alana baktı,
İstanbul'dan verdiği örnekle itiraz etti:

- Ben Caddebostan'dan yer almıştım. Şimdi bana Kurtköy'den arazi öneriyorsunuz. Bunu kabul edemem.
Palmiye Adası'ndan bir yer verin.

O günlerden itibaren Emrullah Turanlı'nın Dubai macerası ilginç bir şekilde gelişti. Zaman zaman sert mesajlarla ilişkiler gerildi ama hiçbir zaman kopma noktasına gelmedi. Bu dönemde Taşyapı'nın önüne 25 milyar dolarlık Meydan Projesi'nde inşaatı yapan taraf olarak fırsat çıktı:

- Meydan, Taşyapı ve Miran ortaklığında MTM adlı bir şirket kurduk. Yüzde 60'ı bize ait bu şirket, Meydan'da hipodrom, otel ve alışveriş merkezini kapsayan 2.5 milyar dolarlık işte görev aldı.
- Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün Dubai seyahati sırasında gezdiği yer MTM'nin inşaatını gerçekleştirdiği bölümdü değil mi
- Evet...
- Cumhurbaşkanı Meydan'ı gezerken aranızda nasıl bir diyalog geçti
- Cumhurbaşkanımızı Meydan'ın Yönetim Kurulu Başkanı Saeed Al Tayer gezdirdi. Ben de yanlarındaydım. Al Tayer, Cumhurbaşkanımıza birlikte çok iş yapabileceğimizi anlattı. Sayın Gül, yaptığımız işi görünce çok memnun oldu.
- Meydan Projesi'nden inşaat işleri alıp yapmakla, Dubai'deki arsa konusu çözülmüş
oluyor mu

- Hayır... Biz sadece inşaatı üstlenen değil, kendi mülkümüz olan yerlerde projeler yapmak istiyoruz.
0 iş ayrı, Meydan'da üstlendiğimiz ve üstleneceğimiz inşaat işleri ayrı. Arazi konusundaki görüşmelerimiz sürüyor.
- Meydan'da üstleneceğiniz başka ne işler var

- 4 bin villalık bir bölüm var... Onun 1500 villasını MTM olarak üstlenmemiz gündemde.
- Meydan'da kendinize mülk olacak arazi talep etmediniz mi
- Etmez olur muyuz Ancak sonuç alamadık. Şimdi ısrarla Palmiye Adası'ndan otel yapabileceğimiz yer istiyoruz. Yani onlara kısaca, "En azından ödediğimiz paraya karşılık gelecek değerde bir yer verin" diyoruz.

Turanlıya yurtdışında ve Türkiye'de yürüyen projelerin parasal değerini sordum:
- 7 milyar dolarlık proje var elimizde. 1 milyar dolarlık bölümüne bu yıl başladık. Piyasadaki gelişmelere göre hızımızı ayarlayacağız.
Kazakistan, Türkmenistan ve Irak'ta iş yaptıklarını, Libya'daki 1 milyar dolarlık işin beklemede olduğunu vurgulayıp ekledi:
- Şu anda en cazip yer Türkiye...

Taşyapı ve Emrullah Turanlı, zaman zaman İstanbul'daki bazı projelerine dönük tartışmalarla gündeme geldi... Dubai'ye attığı adım, Meydan'da aldığı rol Cumhurbaşkanı Gül'ün gezisiyle öne çıktı...
Taşyapı, Dubai'deki arazi pazarlığını hedeflediği noktada sonuca bağlayabilirse, Meydan'daki inşaat işlerinin yanısıra kendi projesiyle de damga vurma şansını yakalayacak.

Gökdelen yapınca daha çok yeşil alan bırakabiliyoruz
Taşyapı Yönetim Kurulu Başkanı Emrullah Turanlı, hazır buluşmuşken İstanbul Meteoroloji Bölge Müdürlüğü arazisi olarak bilinen alanda yapımı süren Four Wind kulelerine birlikte gitmeyi önerdi. Gittik, inşaatı gezerken, çevredeki 10-20 katlı binaları gösterdi:
- Burada verilen izne göre istesem 10-15 katlı 35 blok yapabilirdim. O zaman burası çevrede gördüğün gibi silme bina olurdu. Yeşil alana yer kalmazdı.
- Şimdi yeşil alan daha mı fazla olacak
- Bodrumları dahil 49 katlı 4 blok yapıyorum. Gerisi yeşil alan.
- Peki hangisi daha çok kazandırıyor size
- Gökdelen daha çok kazandırabiliyor. Ancak, maliyeti de normal 10 - 15 katlı blokları 3’e, 4’e katlar...
Gökdelen yapıp, daha fazla yeşil alan kazanmak acaba doğru bir yöntem mi