Tayyip Erdoğan, Kanalİstanbul'u Rus ve İtalyanlarla görüşmüş!
İngilizce yayımlanan Today s Zaman gazetesinde, 8 Ekim 2010 tarihinde yayımlanan bir habere göre Erdoğan projeyi İstanbul Üniversitesi nden uzmanlarla görüştükten sonra Rus ve İtalyan firmalarıyla da değerlendirdi...
Kanal İstanbul projesi açıklanmadan aylar önce Başbakan Tayyip Erdoğan 'ın bazı yabancı firmalarla konuyu görüştüğü belirtiliyor.
İngilizce yayımlanan Today 's Zaman gazetesinde, 8 Ekim 2010 tarihinde yayımlanan bir habere göre Erdoğan projeyi İstanbul Üniversitesi 'nden uzmanlarla görüştükten sonra Rus ve İtalyan firmalarıyla da değerlendirdi. Hatta Rus firmanın yöneticileri Erdoğan 'a kanal inşaatını üstlenebileceğini bile söyledi.
2023 'e kadar bitebilir '
İstanbul Kanal projesi Montrö Anlaşması konusunda tartışma çıkaracak başlığıyla yayımlanan haberde, Adının açıklanmasını istemeyen kaynaklar Erdoğan 'ın Rus ve İtalyan şirketleriyle derinlemesine görüşmeler yapıldığını söyledi. Aynı kaynaklar bunlar arasından Rus bir şirketin, Türk yetkililere projenin inşaatını üstlenebileceklerini ilettiğini de belirtti. şirketle yapılan ön anlaşmaya göre projenin 8-10 milyar dolara mal olması öngörülüyor denildi. Erdoğan 'a bilgi veren isimlerin söz konusu projenin 2023 'e kadar bitirilebileceğini belirttiği de aktarıldı.
Haberde ayrıca, Eğer her şey yolunda giderse projenin kamu/özel ortaklığı olması öngörülüyor. Rus firmanın tüm maliyeti üstlenmesi ancak bunun karşılığında kanal trafiğinden sağlanacak gelir üzerinde hakkı olması düşünülüyor ifadesi de yer aldı. Haberde, projenin gizli tutulmasının nedeni de Erdoğan 'ın kanalın inşa edileceği bölgede üçüncü tarafların arazi alıp daha sonra çok daha yüksek fiyattan satarak spekülasyon yapmasını önlemek istemesi olarak gösterildi.
Kanal İstanbul 'da yap-işlet-devret modeli uygulanacak
Ulaştırma Eski Bakanı Binali Yıldırım, çılgın proje olarak nitelendirilen, Kanal İstanbul 'un maliyetinin genel bütçeden karşılanmayacağını, yap-işlet-devret modeli ile gerçekleştirileceğini söyledi
Turistik Otelciler İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği 'nin (TUROB) nisan ayı Geleneksel Öğle Yemeği 'ne Ulaştırma eski Bakanı Binali Yıldırım ile Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay katıldı. Gazetecilerin çılgın proje ye ilişkin sorularını yanıtlayan Binali Yıldırım, Kanal İstanbul 'un, İstanbul 'un batısında yeni bir yaşam alanı oluşturma projesi olduğunu söyledi. Maliyete ilişkin sorular üzerine Yıldırım, şüphesiz ki yapılacak etütler, sondajlar ve uygulama projeleri ile maliyeti net olarak ortaya çıkacak. Bu çalışmaları yapmadan bir bedel tahmini yapmak yanlış olur dedi.
Kamu - özel sektör ortaklığı
Proje maliyeti için tahminler yapıldığını belirten Yıldırım, 10 milyar dolar diyen var. 15 milyar dolar diyen var. Fakat proje, bugüne kadar tek bir proje olarak yapılmış en büyük projedir. Parasal bedel olarak. Tabii, proje genel bütçeden karşılanmayacağı için maliyet noktasının da bu anlamda çok büyük bir esprisi yok. Bu bir kamu - özel sektör ortaklığı projesidir. Yap-işlet-devret modeli ile gerçekleştirilecek bir projedir. Tıpkı, Boğaz 'ın ikinci tüp geçişi gibi, tıpkı İstanbul-İzmit Körfezi, İzmir Otoyol projesi gibi diye konuştu.
Montrö anlaşması ile İstanbul Boğazı 'ndan geçiş yapan tankerlerin, Kanal 'a nasıl yönlendirileceği ve nasıl ikna edileceği konusunda da konuşan Yıldırım, Bu ülkenin hükümranlık haklarını kullanmak yine bu ülkeye aittir. Montrö, sadece Boğaz 'dan masum geçiş hakkı verir. Onun dışında başka bir yaptırımı yok. Bizim, geçişi engellemek gibi bir niyetimiz asla olamaz. Fakat ticari kaygılarla bu kendiliğinden tercih edilecek bir yoldur dedi.
Milliyet