TBM'nin yeni hedefi: Endonezya, Singapur ve Malezya!
ASEAN bölgesini Asya'nın yeni kaplanları olarak gören Türkiye Müteahhitler Birliği, özellikle Endonezya, Singapur ve Malezya'nın potansiyeline önem veriyor ve Malezya'nın, altyapı projelerinde Türk firmalarıyla çalışma arzusuna dikkat çekiyor.
Türk müteahhitler, geleneksel pazarları olan Rusya, Libya ve Irak pazarlarından doğan kaybı dengelemek için yeni pazarlar oluşturmayı sürdürüyor. Müteahhitlerin hedef pazarları arasında Sahra Altı Afrika, Hindistan, Güney Amerika ülkeleri ve ASEAN bölgesi öne çıkıyor. Türkiye Müteahhitler Birliği (TMB) de ASEAN ülkelerinin gerek Türk müteahhitlik firmaları gerek Türk inşaat sektörü açısından büyük bir potansiyele sahip olduğunun altını çiziyor.
TOKİ Dergi'de yer alan habere göre; ASEAN bölgesini Asya'nın yeni kaplanları olarak gören TMB, ASEAN pazarının inşaat sektörü açısından mevcut ekonomik büyüklüğü ve gelişme potansiyeliyle küresel anlamda çekici olduğunun altını çiziyor. Global Construction Perspectives & Oxford Economics'in "Küresel inşaat Sektörü 2030" başlıklı raporu doğrultusunda 2030'da ASEAN inşaat pazarının büyüklüğünün yıllık 1 trilyon dolara ulaşacağı öngörüsünü açıklayan TMB, bugüne kadar ASEAN üyesi ülkelerde 121,5 milyon dolarlık proje üstlendiklerini kaydetti.
İş hacminin düşük olmasında coğrafi uzaklık ve Çin'in pazar hakimiyetinin etkili olduğunu aktaran TMB, bu ülkelerin dünyayla entegrasyon çabalarının artmasının, Türk yurt dışı müteahhitlik hizmetleri açısından yeni imkânlar sunmaya başladığını, örneğin Çin'in öne çıktığı pazarlardan Malezya'nın, altyapı projelerinde Türk firmalarıyla çalışma arzusunu dile getirdiğini açıkladı. ASEAN üyeleri arasından özellikle Endonezya, Singapur ve Malezya'nın, müteahhitlerimiz açısından öne çıkan ülkeler olduğunu bildiren TMB, bu ülkelere ilişkin şu bilgileri verdi:
ENDONEZYA’NIN DÜNYANIN 4'ÜNCÜ İNŞAAT PAZARI OLMASI BEKLENİYOR
"ASEAN bölgesi, ağırlıkla "Çin'in hinterlandı/arka bahçesi" olarak tanımlanmaktadır. ASEAN ülkelerinin önemli kısmı yıllardır Çin firmalarının hâkim olduğu pazarlardır. Ancak bu ülkelerin dünyayla artan entegrasyon çabaları da Türk yurt dışı müteahhitlik hizmetleri açısından yeni imkânlar sunmaya başlamıştır. Son dönemde ASEAN bölgesi hedef pazarlarımızdan biri olarak belirlenmiş, Türk firmalarının bölgeye yönelik ilgi ve çalışmaları artmıştır.
Endonezya son yılların yükselen pazarlarından biri olarak büyük yatırım ve inşaat projeleriyle tüm dünyanın ilgisini çekmektedir. "Küresel inşaat Sektörü 2030 Raporuna göre; ülkenin 2030 yılında Japonya'nın yerine geçerek dünyanın en büyük 4'üncü inşaat pazarı olması beklenmektedir. "Yeni Asya Kaplanları" olarak nitelendirilen ASEAN üyeleri Endonezya, Myanmar ve Vietnam'ın 2030yılına kadar yüzde 6 ve/veya üzerinde ekonomik büyüme performansı göstermesi beklenmektedir.
Malezya, ülkemizle yakın iş birliği arayışları olan bir ASEAN üyesidir. Ağırlıklı olarak Kamu-Özel iş birliği-KÖİ (Public Private Partnership-PPP) modeliyle hayata geçirmek istediği otoyol, hızlı tren, metro, köprü gibi yüksek bedelli altyapı projelerinde
Türk firmalarıyla çalışmak istemektedir. Projelerin bir kısmı da taahhüt işi olacaktır. Bu ihalelere özellikle Çin firmalarının ilgisinin olduğu, Çin ile rekabet için Türk ve Malezya şirketlerinin ortak hareket edebileceği belirtilmektedir. Çin'in öne çıktığı pazarlardan Malezya, altyapı projelerinde Türk firmalarıyla çalışma arzusunu dik getirmektedir. Malezya ayrıca, kendi firmaları ve Türk firmalarının birlikte başta Hindistan olmak üzere 3'üncü ülkelerde proje geliştirmelerine ve yatırım yapmak rina sıcak bakmaktadır.
Büyük sermaye birikimine sahip Singapur da müteahhitlik firmalarımız açısında özellikle 3'üncü ülkelerde iş birliğinde nemli ortaklık avantajına sahiptir. Örr ğin; Malezya ve Singapur iş birliğinde ! diğer hedef pazarımız olan Hindistan1 daha çok sayıda proje üstlenmek, böl; sel hedeflerimiz arasında yer almaktadır”