Genel

TCDD 2023'e kadar 45 milyar dolarlık yatırım yapacak!

TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, bugüne kadar demiryollarına 12 milyar TL yatırım yaptıklarını, 2023'e kadar 45 milyar dolarlık yatırım daha yapmayı planladıklarını söyledi...

    TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, demiryollarının dünyaya açılacağını belirterek, gelişmekte olan ülkelerde müşavirlik ve proje işlerinin üstlenilmesi amacıyla Demiryolu Proje ve Danışmanlık Şirketi kurma kararı aldıklarını bildirdi. 

     Karaman, Konya-Eskişehir hattında incelemelerde bulundu. 

     YHT ile Ankara'dan Eskişehir'e gelen Karaman, Eskişehir Valisi Kadir Koçdemir'i ziyaret etti. Karaman, Eskişehir-Konya hattının geçtiğimiz günlerde Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıldığını hatırlatarak, ''Bu hat bizim için çok önemli çünkü Türkiye'nin ilk YHT ringini oluşturuyor'' dedi. 

     Hattın açılmasının ardından iki şehir arasında YHT ile 5 liraya seyahat edilmesine imkan veren kampanya başlattıklarını hatırlatan Karaman, kampanya bitiminden sonra biletlerin 35 liraya satılacağını söyledi. 

     Karaman, bunun yanı sıra, Konya-Eskişehir arasında seyahatler için 550 liralık kurumsal hat oluşturduklarını da belirterek, bu kart sayesinde iki şehir arasında 9-10 liraya seyahat edilebileceğini bildirdi. 

     Eskişehir'in demiryolları için çok önemli olduğunu ifade eden Karaman, ''Bundan sonraki hedef Eskişehir-İstanbul hattı. İnşallah 29 Ekim'de İstanbul'u Eskişehir'e bağlıyoruz. İstanbul-Eskişehir-Ankara-Konya hattı oluşturulacak sonra Bursa, Sivas hatları eklenecek. 15 il YHT ile birbirine bağlanacak. Böylece Türkiye'nin nüfusunun yarısı YHT ile birbirine bağlanmış olacak'' diye konuştu. 

     Eskişehir Valisi Koçdemir de Eskişehir-Konya hattının açılmasına Eskişehir'e önemli faydaları olduğunu ifade ederek, öncelikle zamanlamanın çok iyi olduğunu, Eskişehir'in bu sene Türk Dünyası Kültür Başkenti seçildiğini söyledi. 

     Hattın Eskişehir'i bir anlamda her yere yakın hale getirdiğini ifade eden Koçdemir, söz konusu hatta bütün biletlerin satılmasının da son derece sevindirici olduğunu söyledi. 

     YHT'nin Eskişehir'in tanıtımına büyük katkı sağladığını dile getiren Koçdemir, Eskişehir'in turizmine de ekonomisine de ciddi katkıları olduğunu söyledi. 

     Ankara'da okuyan öğrencilerin artık ev tutmadıklarını, YHT ile gidip geldiklerini anlatan Koçdemir, ''O yüzden Eskişehir, Eryaman'dan daha yakın Ankara'ya diyoruz'' diye konuştu. 

     Koçdemir, çalışmalarından dolayı Karaman'a teşekkür etti. 

     Daha sonra Eskişehir'in tarihi merkezlerinden Odunpazarı'nı gezen Karaman ve beraberindekiler YHT ile Konya'ya gitti. 

     Karaman, trende gazetecilere yaptığı açıklamada, Eskişehir-Konya YHT hattının mevcut hatlara 10 kilometrelik bir bölümün ilave edilmesiyle hizmete açıldığını belirtti. 

     Bu hattın aslında Konya, Eskişehir ve İstanbul hattı olduğunu ve YHT hatlarının omurgasını oluşturduğunu vurgulayan Karaman, bu nedenle hattın ayrı bir önem taşıdığını söyledi. 

     Göreve geldiklerinde demiryollarının çok değişik sorunlarla mücadele ettiğini hatta kapatılmasına yönelik düşüncelerin dahi ifade edildiğini dile getiren Karaman, hükümetin demiryollarında iyileştirme kararı almasının ardından yoğun bir şekilde çalışmalara başladıklarını anlattı. 

     1950-2002 yılları arasındaki dönemde demiryollarının ihmal edildiğini ve bu dönemin adeta duraklama dönemi olarak adlandırıldığını belirten Karaman, 2002'den sonra bütün ulaşım modlarıyla aynı şekilde ağırlık verilir hale geldiğini kaydetti. 

     Şimdi her yıl 135 kilometre demiryolu yapımının gerçekleştirildiğini anlatan Karaman, yapımı devam eden 3 bin 700 kilometrelik hatlar da dahil edilince yılda yapılan demiryolu uzunluğunun 200 kilometreyi bulduğunu söyledi. 

     ''Demiryolu hürriyettir'' diyen Karaman, yolcuların trenlerde rahat, konforlu bir şekilde seyahat edebildiğini ifade etti. 

     Çalışmalar sonucunda hem yolcu hem de yük taşımacılığında önemli artışlar yakaladıklarını dile getiren Karaman, ancak her iki rakamda da istenilen seviyede artışı sağlayamadıklarını kaydetti. 

     

     -''150 yıllık hatlar yenilendi''- 

     

     TCDD Genel Müdürü Karaman, yeni hat yapımının yanısıra 7 bin kilometrelik eski hatların da yenilendiğini, bu kapsamda 150 yıldır yenilenmeyen ilk demiryolu hattı İzmir-Aydın hattının da yenilendiğini anlattı. 

     2004'ten bugüne kadar demiryollarında 12 milyar liralık yatırım gerçekleştirdiklerini belirten Karaman, ''Hedefimiz 2023'e kadar 45 milyar dolarlık yatırım daha yapmak'' dedi.

     Karaman, şu anda demiryollarının taşımacılıkta yolcuda yüzde 2,5, yükte yüzde 5 olan payını 2023 yılında yolcuda yüzde 10, yükte yüzde 15'e çıkarmayı hedeflediklerini bildirdi.

     

     -İstanbul-Ankara hattı- 

     

     İstanbul-Ankara YHT hattı hizmete açıldıktan sonra iki şehir arasındaki seyahat süresinin tüm ulaşım modlarıyla ortalama 3 saat olacağını dile getiren Karaman, ancak trenlerle yapılan seyahatin daha avantajlı olacağını söyledi. 

     İlerleyen süreçte Ankara-İstanbul arasında 10-15 dakikalık aralıklarla sefer düzenlemeyi hedeflediklerini, bu hatta günde 50 bin yolcu taşınmasını öngördüklerini kaydeden Karaman, İstanbul-Ankara arasında YHT bilet fiyatlarının uçak biletlerinden daha ucuz ancak karayolundan bir miktar pahalı olabileceğini söyledi. 

     Karaman, söz konusu hatta ticari taşımalara 29 Ekim'de başlayacaklarını hatırlatan Karaman, ''Altyapı çalışmalarının yüzde 95'ini, üst yapının da yüzde 45'ini bitirdik. Temmuz-Ağustos'da deneme seferlerine başlamayı planlıyoruz'' diye konuştu. 

     Demiryollarının serbestleşmesini öngören kanunun da çıkmak üzere olduğunu dile getiren Karaman, kanun yürürlüğe girdikten 5 yıl sonra TCDD'nin kar eden bir kuruluş olmasının hedeflendiğini ifade etti. 

     Serbestleşmenin ardından özel sektörün öncelikle yük taşıma işine gireceğini tahmin ettiklerini dile getiren Karaman, yapımı devam eden hatların 2018'de tamamlanmasının ardından özel sektörün yolcu taşıma işine de gireceğini düşündüklerini söyledi. 

     Tüm bu çalışmaların yanısıra eğitime de çok önem verdiklerini anlatan Karaman, bu amaçla meslek liseleri ve yüksekokullar açıldığını ve bir üniversitenin de demiryolu mühendisliği bölümü kurduğunu kaydetti. 

     Almanya, Japonya ve Çin'e eğitim almaları için mühendisler gönderdiklerini belirten Karaman, bu mühendislerin Türkiye'ye döndükten sonra, cumhuriyetin ilk yıllarında olduğu gibi ülkeye demir ağlarla örmeye devam edeceğini söyledi. 

     TÜBİTAK ile yerli sinyalizasyon sistemi de geliştirdiklerini dile getiren Karaman, 2023'e kadar 10 milyar dolarlık sinyalizasyon yapacaklarını bildirdi. Karaman yerli tren üretimi için de çalışmaların sürdüğünü söyledi. 

     2020 yılına kadar dünyada 1 trilyon dolarlık yatırım yapılmasının öngörüldüğünü ifade eden Karaman, Türkiye'nin de bundan pay alması gerektiğini işaret etti. 

     Karaman, bu amaçla gelişmekte olan ülkelerde müşavirlik ve proje işlerinin üstlenilmesi amacıyla Demiryolu Proje ve Danışmanlık Şirketi kurma kararı alarak, Kalkınma Bakanlığı'nın onayına sunduklarını açıkladı. 

     Trende yolcularla sohbet eden Karaman, yolculara Eskişehir-Konya hattı hakkındaki görüşlerini sordu. Hattın açılmasından dolayı memnuniyetlerini dile getiren yolculardan Abdullah Karapınar,, ''Mevlana ile komşu olduk. Teşekkür ederiz'' dedi. Öte yandan yolcular Karaman'dan sefer sayısının arttırılmasını talep etti. 

     Konya'da da Valiliği ziyaret eden Süleyman Karaman, daha sonra Vali Aydın Doğan ile Mevlana Türbesi'ni ziyaret etti. 


AA