Genel

TCDD Ulusal Demiryolu Sinyalizasyon Sistemi'ne kavuşuyor!

TCDD, TÜBİTAK-BİLGEM ve İstanbul Teknik Üniversitesi işbirliğiyle geliştirilen Ulusal Demiryolu Sinyalizasyon Sistemi'nde sona gelindi


Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD), TÜBİTAK-BİLGEM ve İstanbul Teknik Üniversitesi işbirliğiyle geliştirilen Ulusal Demiryolu Sinyalizasyon Sistemi'nde sona gelindi. Adapazarı Mithatpaşa İstasyonu'nda devreye alınan ve 1 yıldır sorunsuz bir şekilde uygulanan sistem, TCDD Yönetim Kurulu'nun onayının ardından Afyon-Denizli-Isparta hattında uygulamaya konulacak. 

     Bugüne kadar attığı adımlar ve yaptığı yatırımlarla birçok konuda dışa bağımlılığını sona erdiren Demiryollarında, en az altyapı çalışmaları ve ray döşenmesi kadar önemli olan sinyalizasyon sistemi de bundan sonra milli olacak. 

     AA muhabirinin edindiği bilgiye göre, 2009 yılındaki 10. Ulaştırma Şurası'nda belirlenen ''Yerli demiryolu sanayinin geliştirilmesi'' hedefi doğrultusunda, TCDD, TÜBİTAK-BİLGEM ve İstanbul Teknik Üniversitesi işbirliğiyle geliştirilen Ulusal Demiryolu Sinyalizasyon Sistemi, kısa bir süre içerisinde uygulamaya konulacak. 

     Türk mühendisler tarafından geliştirilen ve 4,6 milyon liraya mal olan sistem, test amaçlı Adapazarı Mithatpaşa İstasyonunda devreye alındı. 1 yıldır başarıyla çalışan sistemi yaygınlaştırmak isteyen TCDD, 341 kilometre uzunluğunda ve 32 istasyonu kapsayan Afyon-Denizli-Isparta hattında yerli sinyalizasyon sistemini uygulamaya koymaya hazırlanıyor. TCDD Yönetim Kurulu'nca onaylandıktan sonra kısa bir süre içerisinde sistemin, Afyon-Denizli-Isparta hattına kurulumuna başlanacak. Söz konusu hattın yerli sinyalizasyon sistemine kavuşması için 85 milyon lira harcanacak. Eğer bu hat yabancı bir firmaya ihale edilseydi, yaklaşık maliyeti 185 milyon lirayı bulacaktı. 

     

     -Dışa bağımlılığı sona erdirecek- 

     

     Türkiye'de mevcut 12 bin kilometrelik demiryolu hattının sadece üçte birinde, başka bir ifadeyle yaklaşık 4 bin kilometrelik hat kesiminde sinyalizasyon sistemi bulunuyor. Bu hatlarda kullanılan sistemlerin tümünde, yabancı firmalar tarafından üretilen 11 farklı sinyalizasyon sistemi kullanılıyor. 

     Bu durum, sistemler arası entegrasyonun gerekli olduğu bölgelerde yüksek maliyetlerin oluşmasına neden oluyor. Ayrıca mevcut sistemlere ilave edilmesi gereken ek bir bileşenin maliyeti de yazılım değişikliği nedeniyle çok yüksek olabiliyor. Sinyalizasyon sistemlerini kuran firmaların yurt dışında yerleşik oluşu, sistemlerin ilk yatırım maliyetleri ile yedek parça ve malzeme fiyatlarının yüksek olmasına yol açıyor. Zaman zaman bu firmalar, kurulum maliyetinin yarısı kadar fatura çıkarabiliyor. 

     Bunun yanı sıra bakım ve ihtiyaçların temininde de zaman kayıpları yaşanıyor. Öte yandan ithal sinyalizasyon sistemlerinin kullanılması, Türkiye'de sinyalizasyon sistemlerine yönelik yan sanayinin gelişmesinin önünde de engel oluşturuyor. 

     Tüm bu sorunları ortadan kaldırmak, demiryolu sinyalizasyonunda dışa bağımlığı ortadan kaldırmak amacıyla geliştirilen sistemin, ilk etapta sinyalizasyon sistemi olmayan 6 bin 100 kilometrelik demiryolu hattına uygulanması planlanıyor. Söz konusu demiryolu hatlarının yerli sinyalizasyon sistemiyle inşa edilmesi halinde ise yaklaşık 2 milyar lira devletin kasasında kalacak. 

     Bölgesinde önemli bir demiryolu üssü olmayı hedefleyen Türkiye, proje kapsamında geliştirdiği Ulusal Demiryolu Sinyalizasyon Sistemi'ni kendi demiryollarında kullanmanın yanı sıra başlangıçta Orta Doğu ülkeleri ve Türk Cumhuriyetler olmak üzere tüm dünyaya ihraç etmeyi planlıyor. 


AA