Ekonomi

Tekne ve yelkenlilere talep patladı marinalarda yer kalmadı

Küresel ekonomik kriz, tüm dünyada gelir dağılımındaki uçurumu tetiklerken Türkiye'de tekne ve yelkenlilere olan talep artışı, marinalarda bağlı tekne sayısının ikiye katlanması dikkat çekti. Tekne bir yatırım aracı olurken siparişlerin teslim tarihleri 2024'e kadar uzadı. Independent Türkçe'ye konuşan uzmanlar bu durumun öncelikli nedenlerinden birinin pandemi olduğunu belirtirken, bir diğer neden ise bir dönem cipe binme hevesi ya da tablo alma hevesi gibi şimdi de tekne alma modasının yaygınlaştığını belirtiyor

Yatlara ve yelkenlilere talebin iki katına çıktığı ve marinalarda doluluk oranlarının yüzde 100'e ulaştığı bildirildi. Independent Türkçe'ye konuşan uzmanlar bu durumun öncelikli nedenlerinden birinin pandemi olduğunu belirtirken, bir diğer neden ise bir dönem cipe binme hevesi ya da tablo alma hevesi gibi şimdi de tekne alma modasının yaygınlaştığını belirtiyor.

Tekne sayısı 28 binden 40 bine çıktı

Yat üreticisi Azimut Benetti'nin grup şirketlerinden Benetti'nin Ticari Genel Müdürü (CCO) Sebastiano Fanizza'ya göre yatlara ilgi, salgın sonrası psikoloji nedeniyle attı. Fanizza, sıfır ve ikinci el piyasada Türk talebinin iki katına çıktığını söyledi. Tüm Yat İşletmecileri Yatırımcıları Broker ve Acenteleri Derneği (TYBA) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Şeref Sevi ise satılık ve kiralık tekne talebinde pandemiden önceki rakamları üstüne çıkıldığını belirtti.  Klasik Tekneler Platformu Başkanı Işık Aylan ise pandemiden önce Türkiye'deki 83 adet marinada 28 bine yakın kayıtlı tekne bulundunu ve marinalardaki doluluk oranının yüzde 90 olduğunu belirterek şu anda marinaların hepsinin doluluk oranının yüzde 100 olduğunu ve tekne sayısının 40 binlere dayandığını kaydetti.

Tekne yatırım aracı oldu

Uzmanlar teknenin bir yatırım aracı olarak da görülmeye başlandığını normalde ikinci el tekne fiyatlarının düşmesi gerekirken talep artışı nedeniyle fiyatların giderek yükseldiğini belirtiyor. İki yıl önce alınan teknenin fiyatı ile bugünkü fiyat arasında uçurum olduğunu ifade eden uzmanlar,  "Türkiye'de bir dönem cip salgını vardı. Herkes cip almak isterdi. Bir dönem tabloya yatırım yapılırdı. Şimdi de tekne merakı oluştu" diyor. Uzmanlar, Türkiye'de üst gelir grubunun yanı sıra orta gelir grubunun da tekneye yöneldiğini ve her bütçeye göre tekne bulmanın mümkün olduğu belirtilirken, denizler ve çevre açısından ise deniz kültürü olmayan kişilerin denize açılmasının sakıncalarını aktarıyor. Tekne konusunda yaşanan yurt dışı tedarik sorunları nedeniyle sipariş tarihlerinin 2024'e kadar uzadığı belirtilirken, tercih edilen tekne boylarının ise eskiye nazaran çok büyüdüğüne dikkat çekiliyor.