Teknoloji ve mobilya ihracatı arasındaki dolar farkı dudak uçuklattı! Duyanların ağzı açık kaldı! Yok böyle bir fark!
Dünya gazetesi yazarı Fikret Çengel, “Teknolojiyi 70 dolar mobilyayı 1 dolara ihraç ediyoruz” başlıklı yazısında ihraç edilen ürünler arasındaki dolar farkını paylaştı. İşte detaylar... Son yıllarda Türkiye’nin büyümesini ihracat sırtlıyor
İhracatın Türkiye’nin sürdürülebilir döviz kaynağı açısından ülkenin en önemli gelir kalemi olduğunu söyleyen Çengel, “İhracat bunun yanında istihdam ve büyüme için de en önemli kaldıraç. Son yıllarda Türkiye’nin büyümesini ihracat sırtlıyor. 2022 yılı için konulan hedefler tuttu. Ancak 2023 için işler pek de kolay olmayacak. Küresel resesyon riski her ne kadar yumuşuyor gibi gözükse de risk hala mevcut. Bunun yanı sıra pandeminin etkileri sebebiyle Çin varlığını soğuttu.
2023’te navlun fiyatlarında düşüşün devam etmesi Çin’in yeniden eski gücüne dönmesini sağlar. Bu sebeple pandemi döneminde önemli bir tedarik merkezi olma gücünü yakalayan Türkiye’nin bu gücü koruması gerekiyor. 2021 ve 2022 yıllarında son 30 ayın 28’inde aylık bazda rekor açıklayan ihracatçılarımızın bu yükselişini devam ettirmesi için daha çok çalışması gerekiyor. Kuşkusuz bu konuda en önemli kaldıraç ihracat kilo değerimiz” dedi.
İşte detaylar...
İŞTE ÇENGEL’İN YAZISININ TAMAMI:
1,5 DOLAR SINIRINA TAKILDIK
Yıllık ihracatını 254 milyar dolara yükselten Türkiye’nin ihracat kilogram değeri 1.5 dolar sınırına geldi. Ortalama birim fiyat değeri, savunma sanayii ve havacılıkta 70 doları, gemi ve yat sektörü ile hazır giyim ve konfeksiyon sektörlerinde 15 doları aşmış bulunuyor.
2021 yılı sonu itibariyle 1,2 dolar olan ihracatın kilogram değeri, 2022’de 1,5 dolara yükseldi. 2010’da 1,2 dolar, 2012 yılında 1,4 dolar olan ihracatın ortalama birim değeri 2014 yılında 1,59 doları gördükten sonra düşüş trendine girmiş ve 2016’da 1,35 dolara, 2018’de 1,39 dolara 2020 yılında ise 1,09 dolara kadar gerilemişti.
Artış bazı sektörlerde yüzde 50’yi aştı. İhracatın ortalama birim fiyatı, savunma sanayi ve havacılıkta 70 doları aştı. 2021 yılında 46 dolar olan savunma ve havacılık sanayi sektöründeki birim fiyatı, bu 2022 yılında 70 dolara yükseldi. Hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün ihracat birim değeri yüzde 18,5 artışla 13 dolardan 15 dolara kadar yükselmiş oldu.
SAVUNMA VE HAVACILIK LİDER
İhracat birim değeri 15 doları aşan başka bir sektör ise gemi ve yat hizmetleri olarak dikkat çekiyor. Elektrik-elektronik, kimya, çelik, deri, hububat ve su ürünleri sektörleri de birim değeri ciddi oranda artan diğer sektörler oldu. Savunma sanayi, gemi ve yat hizmetleri ve özellikle son dönemlerde marka değeri ile öne çıkan hazır giyim ortalama kilo değerine ciddi bir katkı veriyor. Dizi, film ve yazılım ihracatı gibi son yıllarda yıldızı parlayan sektörler de gelecek açısından umut verici görünüyor. Değer listesinin en altında ise 0.14 dolar ile cam seramik, toprak ve çimento 0.18 dolar ile de madencilik bulunuyor. Yaş meyve ve sebzenin kilo değeri de 0.6 dolar seviyesinde bulunuyor. Mobilya kâğıt ve orman ürünleri 1 dolar seviyesinde kalan önemli bir ihracat sektörümüz olarak göze çarpıyor. Yazılarımda sıkça söz ediyorum, gidilecek ülke kalmadı, ihracat menzilinde problemimiz yok. İhracatçılarımız 3500 km menzile ulaştı. Uzak ülkeler stratejisi ile bu menzil 4 bin km’lere kadar uzayacak. Ürün çeşitliliği açısından da rekabet gücü oldukça yüksek bir ülkeyiz. 4 binden fazla ürünü dünyanın dört bir yanına satıyoruz. Bunun yaklaşık olarak yüzde 25’ni stratejik ürünler oluşturuyor.
HEDEF EN AZ 2 DOLAR OLMALI
Geriye iki önemli başlık kalıyor. Pazar payımızı ve ihracat kilo değerini artırmak. Uzun zamandır kilo değerimiz 1 ile 1.5 dolar bandında geziyor. Kolay değil ama yeni yatırımlar, AR-GE ve markalaşma süreci ile birlikte kilo ihracat değerimizi birkaç yıl içinde 2 dolara çıkarmamız mümkün görünüyor. 2 dolar sınırı Türkiye’yi bambaşka bir dünyaya taşıyacak.
2023 yılı kapsamında hedeflerini paylaşan ihracatçılarımızın önceliği bu değeri üst seviyelere çıkarmaktır. Pazarlık gücümüzü artırmak için temel strateji ‘Made in Türkiye’ markasını kuvvetlendirmek. Kendimizi daha iyi ifade etmek ve ürün kalitemizin tahmin edilenden üst seviyelerde olduğunu kanıtlamak.
Bugüne kadar çok fazla zorlu dönemde yükselmesini bilen ihracatçıların kilo değerini artırma konusunda ne kadar başarılı olacağını hep birlikte göreceğiz.
Dövizdeki dalgalanmayla ilgili sürpriz gelişme! Haberi duyanlar neye uğradığını şaşırdı!
E-ihracatta dudak uçuklatan rakamlar! 2023’te rekor kıracak