Genel

TMMOB demiryollarında atılım yapılmasını bekliyor!

 Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği  (TMMOB) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber çakar, demir yolu taşımacılığındaki aşırı gerilemenin durdurulması gerektiğini bildirdi

 Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği  (TMMOB) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ekber çakar, demir yolu taşımacılığındaki aşırı gerilemenin durdurulması gerektiğini bildirdi.
                Ekber, yaptığı yazılı açıklamada, demir yolu yolcu ve yük taşımacılığında  olağan dışı gerilemeye yol açıldığının altını çizerek, 1950 yılında demir yolu  taşıma oranlarının yolcuda yüzde 42, yükte yüzde 78 iken, bugün yolcuda yüzde  1,8;e, yükte yüzde 5,4;e gerilediğini, kara yolu taşımacılığının ise aynı dönemde  yükte yüzde 19;dan yüzde 94,6;ya, yolcuda ise yüzde 98,3;e yükseldiğini ifade  etti.
                Uluslararası istatistiklere göre, Türkiye 'nin, 21 Avrupa ülkesi arasında  demir yolu ile yolcu taşımada yüzde 2,3 ve yük taşımada yüzde 4,4 oranı ile  sondan ikinci sırada olduğunu belirten Ekber, kaynaklarını kara yolları üzerinden  uluslararası petrol ve otomotiv tekellerine akıtarak demir yolu ve deniz yolu  taşımacılığını gerileten dışa bağımlı ulaşım politikalarının bu durumun başlıca  nedeni olduğunu savundu.
                Ekber, doğru bir demir yolu politikasının, hat kapasitesi, arazi,  maliyet, kullanım ömrü, güvenlik, enerji verimliliği, petrole bağlı olunmaması,  çevre gibi temel unsurlara ve kamusal hizmet perspektifine dayandırılması  gerektiğini vurgulayarak, mutlaka ciddi bir Ulaştırma Ana Planı yapılması, bu  plan kapsamında, demir yolu, deniz yolu, hava yolu ve kara yolu için ayrı ayrı
 Ana Planlar hazırlanması gerektiğini bildirdi.
                Ulaşım politikalarının kara yolu, deniz yolu, demir yolu, hava yolu  taşımacılığının, seri, ekonomik, çevreci, güvenli ve hızlı, tek bir taşıma  zinciri oluşturacak şekilde entegre edilmesini içeren Kombine Taşımacılığa  yönelim ekseninde belirlenmesi gerektiğine dikkat çeken Ekber, tüm ulaşım modları  arasında uyum sağlanarak, yük ve yolcu taşımada ağırlığın demir yolu
 taşımacılığına verilmesi, demir yolu taşıma oranlarının planlı olarak artırılması  gerektiğini kaydetti.
                Ekber, ulaştırmanın bütünü ve demir yollarında, altyapı, araç, arazi,  tesis, işletme ve taşınmazlara yönelik bütün özelleştirmeler ve belediyeler ile  üçüncü şahıslara devirlerin durdurulması gerektiğini ifade ederken, şöyle devam etti:
                'Yeni raylı sistemlerin mevcut ulaşım ağları ile entegrasyonu  sağlanmalı, Ankara–İstanbul hattı ile Boğaz Tüp Geçit projesi arasında  bağlantı kurulmalı, kentlerde başta metro olmak üzere hafif raylı sistemler  yaygınlaştırılmalıdır.
                Ulaştırma master planlarında, birim enerji tüketimi daha düşük olan  demiryolu ve denizyolu sistemlerine öncelik verilmeli, mevcut sistemler kapasite  ve verimlilikleri geliştirilerek kullanılmalı, ulaşımda petrol bağımlılığının  azaltılması hedeflenmeli; mevzuat bu doğrultuda gözden geçirilmelidir.
                TCDD;nin parçalanarak işlevsizleştirilmesi, siyasi kadro atamaları ve her  düzeydeki uzman kadro kıyımına son verilmelidir. Hizmet dışı bırakılan bakım ve  tamir atölyeleri ve bütün tesisler yeniden işlevli kılınmalıdır. Dünya Bankası ve  uluslararası sermayenin istemleri doğrultusunda hazırlanan Demiryolu ve TCDD  Kanun Tasarısı Taslakları geri çekilmelidir.
                TÜDEMSAşž, TÜVASAşž, TÜLOMSAşž gibi TCDD fabrikaları lokomotif ve vagon  üretecek teknik düzeye getirilmeli, montaj değil üretim esaslı bir yapıya sahip  olmalı; demir yolu yan sanayisine (ray, tekerlek v.b.) yatırım yapılmalıdır.
                Demir yolu modlarındaki atıl kapasitelerin değerlendirilmesi için işletme  iyileştirmeleri yapılmalı; demir yolu hatları ciddi ve bütünlüklü bir tarzda  onarılarak yeniden yapılandırılmalı; ulaşım güvenliğini etkileyen hatlar en kısa  sürede onarılmalı, elektrifikasyon ve sinyalizasyon gereksinimleri  karşılanmalıdır.
                Ülkenin ve kentlerin kaderini etkileyecek projelerde meslek odaları,  üniversiteler ve ilgili meslek örgütlerinin görüşleri alınmalı, karar süreçlerine  katılmaları sağlanmalıdır.'
                AA