İmar

TMMOB Uşak İl Temsilciliği'nden Uşak'taki imar planına tepki!

Şehrimizdeki imar uygulamalar hakkında bir basın toplantısı düzenleyen TMMOB Üyesi Uşak İl Temsilciliği Yönetimi "Kentteki imar uygulamalarından rahatsızız, mahkeme kararlarına rağmen hukuksuzluklar halen devam ediyor" dediler.

Tepki için hazırlanan basın açıklamasını okuyan Mimarlar Odası Uşak İl Temsilcisi Hüseyin Avni Özgencil ;"Mimarlar Odası Uşak Temsilciliği olarak Kentimizle ilgili bir çok sorundan öne çıkanları 05.Ekim.2015 tarihinde sayın Uşak kamuoyu ile paylaşmıştık. O günden bu güne kadar olan bazı gelişmeler ile ilgili olarak Uşak halkına aşağıda açıkladığımız konularla ilgili bilgi vermek ve uyarmak zorunluluğu doğmuştur. 


1.- Yıllardır Uşak Kentinin acilen bütüncül bir plana gereksinimi olduğunu belirttik, yerel yönetimlerin kamu ve toplum yararını, kentsel kimlik, doğal ve kültürel değerlere saygılı ve çağdaş-bilimsel anlamda planlama yaklaşımını esas alması gerektiğini söyledik. Geçmişteki ve şimdiki Yerel yönetimler tarafından haklısınız dendiği halde bugüne kadar sağlıklı bir girişimde bulunulmadığından kısmi mevzi Uygulama imar planları ile çarpık kentleşme devam etmekte ve ileride Uşak kentinin içinden çıkamayacağı sorunlar her geçen gün artarak birikmektedir. 


2.- Son günlerde kamuoyuna yansıyan açıklamalardan biride; Orman ve Köy İşleri Bakanı Sayın Veysel Eroğlu'nun 07.Ekim de Uşak'ta yaptığı açılışlar sırasında Kentsel Dönüşüm inşaatlarından ve Dokuz sele çayından bahsederken Hastane 'nin yanından dere geçtiğini atladıklarını, yanlış yaptıklarını beyan etmesidir. Bu açıklama yıllardır bu konuda kamuoyunu aydınlatmaya çalışan Mimarlar Odasının haklılığını bir kez daha ortaya koymuştur. Tüm uyarılarımıza rağmen Hastane alanının yanındaki parsellerin yapılaşma emsali 1 olduğu halde Bakanlık isteği doğrultusunda Uşak Belediye Meclisi almış olduğu bir kararla yapılaşma oranını 2 kattan fazla artırarak Emsali 2.25 e çıkarmıştır. Mimarlar Odası bu konudaki çekincelerini yasal yollardan aramaktadır. 


3.- Dikilitaş mah. 4851 ada, 6 nolu parselde Belediye Meclisinin almış olduğu yapılaşmayı artıran kararına istinaden Mimarlar Odası olarak açılan davaya Manisa Bölge İdare Mahkemesinin 27.10.2015 tarihinde Uşak Belediyesi aleyhine vermiş olduğu Hukuksal gerekçelere dayanan ders niteliğindeki YÜRÜTMEYİ DURDURMA kararına rağmen kaçak olarak devam eden inşaatın yapımı halen devam etmektedir.Acilen inşaatın durdurulması konusunda herhangi bir işlem yapılmadığı gibi birde tüm Hukuk tanımazlıkla durdurma kararının aksine bahse konu kaçak yapıya , Mahkeme kararının tebliğinden 16 gün sonra Uşak Belediyesi tarafından 27.Kasım.2015 de tarihinde İnşaat Ruhsatı kesilmiştir. Konu ile ilgili olarak Mimarlar Odasının Belediye Başkanlığına verdiği dilekçeye karşı zorunlu olduğu halde yanıt verme inceliği bile göstermeyen Uşak Belediyesinin bu tavrı " biz kimseyi tanımayız zihniyetinin ve Hukuk değerlerine saygısızlığın en açık göstergesi değilmi dir ? "



 4.- Yine çok önemli olan başka bir konu ise, Uşak Belediye Başkanı Sayın Nurullah CAHAN 'ın; Ekim ayı Uşak Belediye Meclisi toplantısında, Uşak Üniversitesi’ne yakın bir noktada bulunan motokros sahasının bulunduğu bölgeye 2 bin kişilik yurt yapılması için imar değişikliğinin onaylandığını belirten açıklamasındaki "bizim isteğimiz yurt yapacak girişimci sayısının artması. Yurt yapmak isteyen yatırımcılara, Uşak Belediyesi olarak gerekli kolaylığı sağlayacağız," beyanı üzerine bu konudaki Mimarlar Odasının görüşlerini de Sayın Uşak Halkı ve kamuoyuyla paylaşmak istemekteyiz. Açıklamada Uşak Üniversitesindeki öğrencilerin acil Yurt ihtiyacı olması nedeniyle imar değişikliği yapıldığı belirtilmektedir.Öğrenci sayısının son yıllarda 2-3 kat artıran YÖK ve Rektörlüğün Kredi ve Yurtlar Kurumu ile beraber çalışarak önceden planlama yapmadan ve bu önlemi almadan, kendi hatalarının sonucunda, Uşak kentinin İmar planları ile oynanmasını istemelerini sorgulamalıyız. (Öğrencilerin barınma sorununu halletmeden, planlama yapmadan öğrenci sayısını bilinçsizce artırıp sonrada İmar planının değiştirilmesini istemenin Uşak halkına izah edilmesi gerekmektedir.) Uşak Belediye Meclisinin Yasalara aykırı ve Şehircilik İlke ve Prensiplerine uymayan kişiye özel yapılaşma şartlarını (Emsali) 2.25 olarak aldığı karar geri dönülemeyecek sonuçlar doğuracaktır. Bu karar Kentimize büyük zarar veren, yasalara aykırı bir karardır. Uşak Üniversitesinin yapılaşma oranı (Emsali) 1.20 iken, kişiye özel olarak 2 katına yakın yapılaşma oranı verilmesi kabul edilemez bir karardır. Siyasi kimliği olanlarında bu konuya müdahil olduğunu görmek olayın boyutunun ve tehlikesinin büyüklüğünü hepimize göstermektedir. İzmir yönünden gelirken ana yola cephe 15-16 katlı bir YURT binasının Uşak kent girişine bir hançer gibi saplanmasına ve bu bölgede bu yoğunluktaki bina yapımına yol açacak kararı alan Sayın Yöneticilerimizin Uşak kentine nasıl bir yatırım yaptıkları konusunda verecekleri yanıtı merakla beklemekteyiz. Mimarlar Odası olarak 07 Ekim 2015 tarih ve 639-640 sayılı Belediye Meclis Kararına 08.12.2015 tarih ve 2015/039 sayı ile itiraz etiğimizi de sayın Kamuoyunun bilgisine sunarız. Aynı şekilde bu bölgede YURT yapmak için 6-7 ay önce Belediyede 1.20 emsal talebi olup, Mimarlar Odası karşıysa ben de talebimi değiştirmem söylemindeki Siyasi kimliği olan kişinin daha sonra 2.25 taleple Belediyeye başvurmasını da Kamuoyunun takdirlerine bırakıyoruz. Her kim olursa olsun YURT bahanesi adı altında 2.25 Emsal ile yapılaşma taleplerine karşı Mimarlar Odası yasal yollara başvurarak mücadelesine devam edecektir. Üniversite açarken öğrencilerin barınma olanaklarını düşünmek Anayasal bir zorunluluktur, Yurt alanları belirlenip, kent planlaması ile bir bütün olarak yatırımcılara ayrım gözetilmeden açılmalıdır. ÖĞRENCİLERİN BARINMA/YURT HAKKI ANAYASAL ZORUNLULUKTUR, BUNUN İÇİN YAPILAN UYGULAMA VE ÇALIŞMALARA "EVET", KİŞİLERE ÖZEL , PLANLARLA OYNAYARAK İMAR ŞARTLARININ DEĞİŞTİRİLMESİNE VE EMSAL ARTIŞINA "HAYIR" DİYORUZ. 


5.- Eski Devlet ve SSK Hastanesinin arsalarının TOKİ ye devri ile bu alanlarda yapılaşma için yapılacak her türlü girişime Mimarlar Odası tarafından şiddetle karşı çıkılacağını da büyük bir önemle tekrar hatırlatmak isteriz. Adalet Sarayı Adalet Bakanlığı, Emniyet Müdürlüğü binası İçişleri Bakanlığı bütçesinden karşılanırken Devlet Hastanesine Sağlık Bakanlığı bütçe vermezde ,Uşak halkının kullanımına açık olması gereken alanlar neden TOKİ ye verilir. Bunu anlamak mümkün değildir. Bir yetkilinin bunu açıklamasını beklemek Kentte yaşayan bizlerin en doğal hakkıdır. Yanlış bir bölgede yapılaşmaya gidilerek yapılan Kamu binalarının Uşak kentine getirdiği ulaşım , planlama hataları haklılığımızı bir kere daha kanıtlamıştır.


6.- Son günlerde kamuoyunda konuşulan bir konuda kent içi ulaşımın değiştirilmesidir. Uşak Kent İçi Ulaşım Planı olmadan noktasal çözümlerle bir yere ulaşılamayacağı yapılan düzenlemelerle ortaya çıkmışken, noktasal çözümlerin geçici çözümler üreteceğini, Otogar kavşağında yapılacak geçit düzenlemesinin diğer noktalarda çözümsüzlük getireceğini belirterek, bir kaç sene sonra "haklı olduğumuzu, biz söylemiştik" demek istemiyoruz. Marka şehir diye yola çıkanların Yüzlerce Mimarın emek verdiği Türkiye Mimarlık ortamında ses getiren Yarışma sonucu elde edilen Otogar projesini ve Belediye Hizmet Binasını bütçe bahanesi ile uygulamayanların 10.000.000 TL nin çok üzerinde bedelle mal olacak battı-çıktı projesini yapmak istemeleri de bizleri acı ile gülümseten bir düşüncedir. Kent içi Ulaşım planlaması; bilimsel ve simülasyon teknikleri ile önce otopark vb. alt yapı sorunlarının çözümlenmesi, önceliğin çevreye, insan odaklı projelere, çocuklara ve toplu taşıma sistemini kullanmak zorunda olanlara verilmesi ile çözülür. 


7.- Eski sanayi alanında TOKİ ye verilen ve 400 - 450.000.000 TL lik yatırım diye övünülen yapıların Uşak kentine nasıl bir yatırım olduğu hususu da izah edilmesi gereken bir diğer önemli konudur. Ne yazık ki bu alanda Uşak kentini rahatlatacak ana yolları, İsmet Paşa caddesinin yükünü hafifletecek Kamu Binalarını arıyor fakat göremiyoruz. TOKİ yatırdığı bedelin en az iki katını Uşak halkının birikimlerinden geri alacağı bir gerçektir. Bunun da herkes tarafından sorgulanması gerekmektedir. Özellikle 2. Etap için Kentle bütünleşen (TOKİ nin olmadığı) yeni bir İmar Planı yapılarak hayata geçirilmesi gerektiğini savunuyoruz. 


8.- Kentpark, Sigorta evleri, Otogar alanı vb. konularda yapılan ön çalışmalarda Uşak Kamuoyu, Meslek Örgütleri, Sivil Toplum Kuruluşları ile paylaşılmayan projelerin oldu bitti ile önümüze çıkarıldığında yapılan eleştirilere ve yasal hak aramalara karşı "siz yatırıma karşımısınız" diyerek savunmaya geçeceklerini bildiğimiz yöneticilerin, önce ortak akıl ile kentin sorunlarına birlikte çözüm bulmayı denemeleri bu kadar mı zordur . Mimarlar Odasının kamusal mücadelesi YASALARA ve BİLİMSEL VERİLERE dayanmaktadır. Yasalara karşı saygılı olduğumuzu belirtirken seçilmiş ve atanmış tüm yöneticilerin de yasalara saygılı olmalarını beklemek en doğal hakkımızdır. Beklenti ve temennimizin Mimarlık ve Şehircilik anlamında Uşak kentinin yasa ve yönetmeliklere saygılı, herkesin Uşak'ta yaşamakta mutlu olacağı ve gurur duyacağı yaşanabilir bir kent olması dileğiyle Sayın Kamuoyuna duyurulur."dedi.


Uşak İlk Haber