Kim Kimdir?

TOKİ'den kalite atağı

Müşteri memnuniyeti araştırmasında olumsuz sonuçlarla karşılaşan TOKİ yeni stratejiler belirledi. TOKİ'nin yeni stratejisi ne? Nelere dikkat edecek?

Toplu Konut İdaresi (TOKİ) Başkan Vekili Erdoğan Bayraktar, vatandaşlardan gelen talepleri dikkate alarak konut projelerinin uygulamasında kullanım kolaylığı ve kaliteye yönelik değişiklikler yaptıklarını belirtirken, ''Kalite ayrı şey, lükslük ayrı şey. Türkiye'de konut yapımı sorunu değil, konut alma konusunda gelir sorunu var'' dedi.

Bayraktar, inşaatlarda her zaman TSE'li ürün kullandıklarını vurgularken, ''Biz, kaliteden ödün vermeden, fiyatları, maliyeti dikkate alarak, vatandaşı konut sahibi yapıyoruz'' dedi.

TOKİ'den konut alanların memnuniyet düzeyini ölçmek, projelere buna göre yön vermek amacıyla 2005 yılında bir araştırma yaptırdıklarını kaydeden Bayraktar, yaptığı açıklamada, ''Vatandaşın memnuniyetini en üst düzeye çıkarmak amacıyla'', bu araştırmanın sonuçlarını da dikkate alarak uygulamada bazı değişikliklere gittiklerini söyledi.

Söz gelimi Güneydoğu'daki vatandaşların çatı ve küçük balkon istemediğini, bu nedenle burada yapılan konutlarda çatıyı kaldırdıklarını, balkonları büyüttüklerini anlatan Erdoğan, şöyle devam etti: ''Vatandaş, artık 1+1 ya da çok küçük konut da istemiyor. Bu nedenle, yoksul vatandaşlar dahil, yaptığımız küçük konutların büyüklüklerini 45 metrekareden 65 metrekareye çıkardık. Mutfaklarda balkon talebi var. Konut büyüklüğü 87 metrekarenin üzerine çıkınca, mutfağa ortak balkon koyuyoruz. Artık banyolara da ayaklı lavabo koyuyoruz, hilton banyo yapıyoruz. Salonları, odaları halı yerine parke kaplıyoruz. Halıyı giderek kaldırıyoruz. Pencereleri artırdık. Bazı yerlerde dış cepheyi PVC kaplıyoruz. Tüm müşteri şikayetlerinin üzerine dikkatle gidiyoruz.''

Müşteri memnuniyeti ile ilgili araştırmanın 2004 yılında planlandığını, 2005 yılı sonunda yapılarak, geçen yıl sonunda değerlendirmelerinin tamamlandığını anlatan Bayraktar, ''Biz o zamanlar 30-40 bin konuttaydık. Şimdi 500 bin konuta ulaştık. Satışa çıkardığımız 260 bin konuttan 230 binden fazlası satıldı. Vatandaş bir taraftan şikayet ediyor, sorunu çözmeye gidince bile (daha çok konut yap, şuraya da konut yap, buraya da konut yap) diyor, sürekli konut istiyor. Çünkü bize güveniyor'' diye konuştu.

TOKİ'nin artık bir marka olduğunu vurgulayan Bayraktar, önceden sadece toplu konut projeleri yapılırken, artık ticaret merkezi, sağlık kompleksi, eğitim ve spor tesisleri olan yeni kent merkezleri kurduğunu belirtti.

-''2008, TOKİ'NİN KALİTE YILI OLACAK''-

Türkiye'de konut yapımı konusunda sorun olmadığına, esas sorunun alım gücü, gelir seviyesi olduğuna işaret eden Erdoğan Bayraktar, ''TOKİ olarak, kaliteden ödün vermeden fiyatları, maliyetleri de dikkate alarak konut üretiyoruz. Vatandaşın ödeyebileceği şartlarda, alım gücüne göre satıyoruz. Daha iyi nasıl yaparız, diye sürekli çalışıyoruz. Bu nedenle 2008 yılını TOKİ için kalite yılı ilan ettik'' dedi.

İnşaat uygulamalarından kaynaklanan sorunları en aza indirmek için, konut teslimi sırasında önce geçici kabul yapıldığını, konutların vatandaşa tesliminden bir yıl sonra da kesin kabule geçtiklerini anlatan Bayraktar, şu bilgiyi verdi: ''Zaten inşaatlarda kesinlikle TSE'li ürün kullanılıyor. Vatandaş bir yıl içinde oturunca, uygulamadan kaynaklanan şikayetler, bu bir yıllık sürede ortaya çıkıyor ve firma hemen devreye giriyor. Yasa gereğince, müteahhit firmanın sorumluluğu zaten 5 yıl devam ediyor. Biz de firmanın teminat mektuplarını kesin kabul yapılana kadar vermiyoruz. Ayrıca, yine bu tip şikayetler için izleme-kabul birimi oluşturduk.''

TOKİ, yetkilileri de 2005 yılında yapılan ve 2006 yılında tamamlanan ''müşteri memnuniyeti araştırmasının'' 16 ilde, 2 bin 500 konut üzerinde yapıldığına dikkati çekerken, bugün konut sayısının 500 bine ulaşması nedeniyle, daha geniş kapsamlı yeni bir araştırmanın başlatılacağını bildirdi.

İnşaatlarda TSE'li ürün kullanıldığını, ancak ara eleman-usta sorunu nedeniyle montaj ve uygulamada bazı hatalar yaşanabildiğini anlatan yetkililer, ''Malzeme çok kaliteli olsa bile, uygulamada bu tür sorunlar çıkabiliyor: Ara eleman sorunun da çözümü gerekiyor'' dedi.

TOKİ'nin bütün konut projelerinde alaturka tuvalete yer verildiğine, bu yönde taleplerin sürdüğüne de dikkati çeken yetkililer, ancak birçok vatandaşın, konut aldıktan sonra bu tuvaletleri depoya çevirdiğini, konunun yaşam tarzıyla ilgili olduğunu hatırlattı.