Sektörel

Torun Center asansör davasında son durum bildirisi!

2014'te Torun Center şantiyesi B Blokta meydana gelen yük ve personel taşıma platformunun 32. Kat seviyesinden zemine düşmesi sonucu 10 kişinin ölümü ile sonuçlanan kaza için dava süreci devam ediyor.

06.09.2014 günü Torun Center şantiyesi B Blokta meydana gelen yük ve personel taşıma platformunun 32. Kat seviyesinden zemine düşmesi sonucu 10 kişinin ölümü ile sonuçlanan kaza dolayısıyla başlatılan soruşturmanın 13. Celsesinde Av. Mustafa Güneş asansör firması çalışanı müvekkillerinin beraatini istedi:


Kazanın oluş şekli dikkate alındığında müvekkillerimiz GEDA MAJOR’ün kusurlu olmadığı açıkça ortadadır.


Av. Mustafa Güneş kazanın gerçek sorumlularının Torunlar firması yetkililer ile TOKİ olduğunu, iş güvenliği firması olan NCA Güvenlik ile vefat eden işçilerin işvereni olan Nur Yapı ve Yurtsever Elektrik firmalarının yetkililerinin de sorumlu olduğunu belirtti.


Kazanın oluş şeklinde asansörün güvenlik tertibatının dışarıdan müdahale ile devreden çıkarıldığını belirten Av. Mustafa Güneş “Eğer bu dış müdahale olmasa asansör 31’nci katı geçmeyecek ve 32’nci kata girmeyecek, yeterli mesafede bulunmayan asansör boşluğundaki kalıp bir engel olarak o noktada olmayıp daha yukarıda olması halinde çarpma gerçekleşmeyecek ve dolayısıyla kaza olmayacaktı. Önüne bir engel çıkmasa asansör rayları terk etse dahi rayın üzerinde hareket eden patenler doksan derece dönerek mast üstüne tutunabilecekti.”dedi.


Kaza tarihi itibariyle 19 ay boyunca Torunlar şantiyesinde 30 tane iş kazası olmuştur ama bunların bir teki bile asansörle ilgili olmamıştır.


Gerçek sorumluların Torunlar firması yetkilileri ile TOKİ olduğunu belirten Av. Mustafa Güneş ayrıca iş güvenliği firması olan NCA güvenlik ile vefat eden işçilerin işvereni olan Nur Yapı ve Yurtsever Elektrik firmalarının da bu kazadan sorumlu olmaları gerektiğini şu sözlerle açıkladı: ““TORUNLAR GYO Yetkilileri, İdari ve Teknik Personeli; 19 aylık kısa bir süre içinde 30’dan fazla ciddi iş kazasına rağmen iş yerinde ciddi hiçbir tedbir almadığı; Kazaya neden olan Hareketli Platformu olmaması gereken bir seviyeye indirip sabitlediği; Yetkin personel kullanmadığı gibi, görevlendirdiği personele gerekli eğitimi de aldırmadığı; İnşaat yasağına rağmen müteahhit kullanmadığı gibi kendisi de taşeronları koordine edemediği; Kontrolleri altındaki şantiyede etkin bir iş güvenliği düzeni oluşturmadığı, eğer oluştursa kimsenin bir iş makinesi olan asansöre müdahale etmeye cesaret edemeyeceği için kazada birinci dereceden asli fail olarak sorumluluk taşımaktadır. NCA İş Güvenliği firması kendi rollerini bir “danışman” veya “rehber” olarak tanımlarken, icrai bir görev veya yetkileri olmadığını söylerken; kimse onlara tanık işçilerin anlatımına göre insanlık dışı çalışma düzenine neden karşı çıkmadıklarını, en azından neden raporlamadıklarını ve yetkili mercilere gerekli şikâyetleri yapmadığını; o kadar kaza olurken bu kazaların bazılarını kayda alan “kâtip” rolünden çıkıp önleyici aktiviteleri neden yürütmediklerini, vermedikleri eğitimleri neden vermiş gibi gösterdiklerini sormamaktadır. Mal Sahibi TOKİ yetkilileri aslında 520 Milyon TL tutarındaki proje bedelini peşin aldıkları için sırf Müteahhit firma tapuyu üstüne almadığı için “şeklen” malik göründüklerini söylerken; kimse onlara basında da yer alan çok sayıda iş kazasını duydukları halde, kamu kuruluşu oldukları için projenin yapı denetim sürecinden muaf tutulmasına neden sebep oldukları ve aynı zamanda ödenmeyen harçlar nedeniyle kamunun kaybına da sebep olduklarını, en azından ölümlü ve yaralanmalı kazaları duyunca kendi sorumluluklarının da mı akıllarına gelmediğini sormamaktadır.”


Asansör firması olan müvekkillerinin bu asansörlerin işleteni olmadığını belirten Av. Mustafa Güneş, “Müvekkillerimin çalıştığı asansör firması asansörlerin işleteni değildir, bu asansörleri Torunlar firmasına sadece kiralamıştır. Buradaki günlük ve haftalık bakımlarının yapılması, eğitim almış operatör tarafından kullanılması sorumluluğu tamamen Torunlar’a aittir.” açıklamasını yaptı.