Torun Center'a mühür!
Torun Center'a mühür vuruldu. Mecidiyeköy'deki asansör faciasının ardından hükümet 'acil eylem planı' hazırladı: ILO'nun 167 nolu sözleşmesi imzalanacak. Şantiye asansörüne yaşam hattı takmayan firma mühürlenecek.
İstanbul'da 10 işçinin yaşamını yitirdiği asansör faciasının ardından hükümet, rezidans inşaatlarını kıskaç altına aldı. Başbakan Ahmet Davutoğlu başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, Türkiye'yi yasa boğan bu kazanın nedenleri ve iş güvenliği tedbirlerini masaya yatırdı. Hükümet, Türkiye'de iş kazalarında başı çeken inşaatlarda ve maden ocaklarında iş güvenliği sistemini elden geçirecek. Bu sektörlere yönelik mevzuatlar masaya yatırılarak, acil eylem planı devreye sokulacak.
BAŞBAKAN TALİMAT VER Dİ
Başbakan Davutoğlu, yürek yakan kazaya ilişkin incelemelerin titizlikle yürütülmesi ve aileler için her türlü desteğin verilmesi talimatını verdi. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, Bakanlar Kurulu toplantısında kazaya ilişkin müfettişlerden gelen ilk tespitleri aktardı, firmanın faaliyetlerinin durduğu bilgisini verdi. Bakan Çelik'e, İş Sağlığı Güvenliği, İş Teftiş Kurulu başkanları eşlik etti. Kazada yaşamını yitiren işçilerin sosyal güvenlik dosyalarının da Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından incelenmesi istendi. Bundan böyle, şantiye asansörlerine yaşam hattı takmayan firmaların kapısı mühürlenecek.
İLK ADIM "ILO SÖZLEŞMESİ"
Hükümet, inşaat sektöründe iş güvenliği koşullarını belirleyen Uluslararası Çalışma Örgütü'nün (ILO) 167 nolu sözleşmesini imzalamayı da resmi gündemine aldı. Sözleşmeyle getirilen en temel haklardan biri işçilerin sağlık ve güvenliklerine ilişkin tehlike olduğuna dair sebepleri olduğunda kendilerini tehlikeden uzaklaştırma hakkına sahip olmaları. Muhtemel kaza ile karşı karşıya kaldıklarında da kendilerini koruyabilecekleri yapı, geçiş ve tünel, koruyucu hat gibi güvenlik önlemleri zorunlu olacak. Sözleşme, inşaatlarda en çok kaza nedeni olan taşıyıcı unsur ve asansörlere yönelik kriterler de getiriyor. Yeni dönemde ILO'nun ilgili sözleşmelerindeki çekinceler kaldırılarak imzalanması öngörülüyor. Acil eylem planı kapsamında Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İstanbul ağırlıklı olmak üzere çoğalan rezidans inşaatlarına yönelik iş güvenliği denetimlerini sıklaştıracak. İş Sağlığı Güvenliği'nde çalışan teknik personel sayısı artırılacak. Facianın yaşandığı rezidansın iş güvenliğini sağlayan firmanın 301 işçinin yaşamını yitirdiği Soma Holding'in de denetçisi olduğu ortaya çıkarken, bu alanda hizmet verecek firmalara yönelik kriterlerin yeniden belirlenmesi öngörüldü.
BAKIM KRİ TERİ GELECEK
Binalardaki normal asansörler Asansör Yönetmeliği kapsamında ayda bir kez bakımdan geçiyor. Ancak gökdelen, inşaatlarında kullanılanlar "taşıyıcı makine" kapsamında değerlendiriliyor. Periyodik denetlenmiyor ve iş güvenliği firmasının inisiyatifinde bulunuyor. Yapılacak düzenleme ile bu uzman insafına bırakılmayacak.
YAŞAM HATTI ZORUNLU OLACAK
Benzeri kazaların yaşanmaması için rezidanslar başta olmak üzere yüksek binalarda düşmeyi önleyecek dikey yaşam hattı oluşturma zorunlu olacak. İnşaat asansörleriyle birlikte bina dışlarına kurulan temizlik amaçlı asansörlerin kurulum ve kullanımına ilişkin yönetmelik hazırlanacak. Asansörlerin kurulumunda yapılan test sayısı artırılacak. Bağlantı hatlarının dayanıklılığı uzman ekip tarafından test edilecek. Bu koşullara uymayan ölüm asansörleri çalıştıran firmaların kapısına mühür vurulacak.
ZORUNLU YAVAŞLATMA FRENİ
İnşaatlarda kullanılan bu asansörlerde yavaşlatan buton, fren olması, bozulması durumunda kat seviyelerine kadar çekecek düzeneğin kurulması da zorunlu olacak. Öte yandan kaza, asansör denetimlerini yeniden gündeme getirdi. TMM OB Makine Mühendisleri Odası'nın nisan ayında yayımladığı rapora göre, Türkiye'deki 350 bin asansörden 150 bine yakını AB'nin sağlık ve güvenlik uygunluk belgesi olan CE işaretine sahip değil. CE işareti olmayan asansörleri günde ortalama 10 milyon kişi kullanıyor.
İNŞAAT İŞÇİLERİ 6 KAT DAHA RİSKLİ
Türkiye Müteahhitler Birliği (TMB), Şişli'deki asansör kazasına ilişkin, "Mevzuat açısından bakıldığında, öncelikle ilgili tüm yönetmelik, standart ve uygulama şartnamelerinin ihtiyaçlara ne ölçüde yanıt verdiği sorgulanmalı, eksikleri tamamlanmalı ve uygulama sürecindeki etkinlikleri değerlendirilmelidir" açıklamasını yaptı. Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) verilerine göre tüm dünyada inşaat işçilerinin, diğer sektörlerde çalışan işçilere oranla 4-6 kat daha fazla kazaya uğrama riski taşıdıklarını belirten TMB, bu konuda Türkiye'nin bulunduğu noktanın ise maalesef henüz kabul edilebilir düzeylerde olmadığını vurguladı.
Sabah