Genel

Trafik problemini gişesiz İstanbul çözer mi?

Yıllar öncesinde, yıllar öncesinin sorunlarını belki çözerdi... Şimdi etkisi dahi olmaz!..TEM ve E-5 yollarında “ Levent-Bahçeşehir “ hattını 1998 yılından 2011 yılına kadar sürekli kullanan biri olarak ilk isyanımı 2007 yılında dile getirmişim.

26.EKİM.2007’ de Emlak kulisindeki köşemden isyanımı dile getirirken “  İstanbul trafiği artık ruh ve beden sağlığını fazlası ile etkilemeye başladı. Trafik artık içinden çıkılamayacak karmaşa, keşmekeş içinde... Bu yazımı akşam 18:00'den sonra Bahçeşehir'den Levent'e 3 saatte eriştikten sonra ve sabah trafiğini yaşadıktan sonra kaleme aldım. “  diye belirtmişim.

2007 yılından 2015 yılına geçen süre içinde ben çareyi 2011 yılında ev ile işi ayni bölgeye taşımakta buldum. 

Bu süre içinde TEM bağlantılı ve TEM çevresinde gelişen konut projeleri sayısı ve haçmi  5 kat arttı. Bu artışa paralel Trafiğe çıkan araç sayısı  2007 yılında İstanbul’da yaklaşık 2.500.000 iken 4.000.000 seviyelerini zorlamaya başladı. Şehirler arası yolcu ve nakliye, Uluslararası transit geçişlerdeki değişim işin artısı.

8 yılda; benim evimi Bahçeşehir’ e taşımam dışında ne değişti?... Gişeler’deki para ödeme sistemleri değişti. El’den ödemeler OGS/HGS gibi otomatik/elektronik sistemlere geçti.  TEM bağlantılı konut projeleri/yerleşim alanları için katılım noktaları inşa edildi. 

Gözlemlerime göre  günümüz trafiğinin başlıca nedenleri:

Hızla artan yerleşim ve paralelinde artan araç sayısı;

TEM katılım noktaları ve katılım şeritleri sayısındaki yetersizlik; 

Gişelerde şerit  kapasitenin 5 katına çıkıp sonra tekrar 2 veya 3 şeride düşmesi;

Yol ve köprülerde insan geçiş sayısı ile araç geçiş sayısı arasında  tersine dramatik değişim; 

Yüksek tonajlı araç kaynaklı kazalar;

Köprüler kapasitelerini çoktan aşmış, rekorları kırıyor. Pazartesi ve Cuma sendromu yaşayan trafik; günlük sendroma dönüşmüş. Alın trafik yayınlarını, haritaları her gün bir başka günün tekrarı.

Bu gün işin özünde; kapasitelerinin çok üstüne çıkmış köprüler ve ulaşım ağlarımız var. Bu ağlara farklı erişim alternatifler eklemedikten sonra yolları “ paralı yapmışsınız/parasız yapmışsınız “ bugünün sorunlarına çözüm olamayacaktır.

Birde olaya farklı bakalım ve gişeleri baraj gibi düşünelim... Katılım noktaları ile akamayan trafik bu kez  merkezi noktalarda yığılma ve taşmalara sebep olabilecektir.

Ancak;  yüksek kalitede erişimin simgesi olan ve karşılığında bir bedel ödenen  “ Highway “ lerin bizdeki bir örneği  Trans Europe Motoway – TEM özelliğini, fonksiyon ve işlevliğini yitirmiştir. Bu yüzden bedel ödenip, ödenmemesi değerlendirilmelidir. 


Bilge Özdemir