Ulaşım

Trafik sorununu önlemek için hangi projeler hayata geçiriliyor?

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin, trafik sorununun en önemli problemlerden biri olduğunu ve bu alanda önemli projeler hayata geçirdiklerini söyledi. İşte hayata geçirilen projeler...

2023'e kadar, toplam taşıma talebinin bugünkü düzeyin 3 katına çıkacağı akademik çalışmalarla ortaya konulmuş durumda.


İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Maslak yerleşkesinde düzenlenen, "Kent İçi Ulaşım Çalıştayı"na katılan Bakan Bilgin, geçen yıl trafiğe yeni çıkan araç sayısının yaklaşık 900 bin olduğunu belirtti. Bilgin, "Bu yıl sadece ocakta, 3'de 1'i İstanbul'da olmak üzere yaklaşık 138 bin araç yeni trafiğe çıktı. Yeni çıkan her 100 araçtan 35'inin İstanbul, 9'unun Ankara, 6'sının İzmir'de olması kent içi ulaşım çözümlerinin ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. 2002'de 8 milyon 600 bin olan motorlu taşıt sayısı, 19 milyon oldu. Bu taşıtların 3,5 milyona yakını İstanbul, 1,6 milyonu Ankara, 1,2 milyonu da İzmir'de. Bugün itibarıyla günde yaklaşık 45 milyon insan motorlu taşıtlarla yolculuk yapıyor" diye konuştu.


Bilgin, AB ülkelerinde son 20 yılda taşıma taleplerinin, her yıl yüzde 2,6 artış gösterdiğini vurgulayarak, şöyle devam etti: "Buna paralel olarak, ulaştırma sektörü, AB Gayri Safi Yurtiçi Hasılası'nın yüzde 10'unu, toplam istihdamın yüzde 7'sini, üye ülke yatırımlarının yüzde 40'dan fazlasını ve enerji tüketimlerinin yüzde 30'unu oluşturuyor. Ülkemizdeki yıllık ortalama yüzde 1,6 nüfus artışı ve son 25 yılda büyüme eğilimlerinin sürmesi durumunda, 2023'e kadar, toplam taşıma talebinin bugünkü düzeyin 3 katına çıkacağı akademik çalışmalarla ortaya konulmuş durumda. Başta İstanbul olmak üzere Ankara ve İzmir gibi şehirler bu taleplerin en fazla artacağı iller arasında."


Ulaştırma projeleri


Trafik sorununu önlemek için büyük projeler hayata geçirdiklerini anlatan Bakan Bilgin, şunları kaydetti: "3. Boğaz köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu'nu yapıyoruz. İstanbul-İzmir Otoyolu ve İzmit-Körfez Geçişi Projesini devreye alıyoruz. Bu projenin yapım çalışmaları devam ediyor. Bursa-İstanbul kesiminde 2015, Bursa-İzmir kesimini ise 2017'de hizmete alacağız. Avrasya Karayolu Tüp Geçit Projesi de devam ediyor. Tünelin yarısı tamamlandı. 2015'de tüneli, 2017'de bağlantı yollarını tamamlayıp, hizmete açmayı planlıyoruz. Bunun tamamlanmasıyla Bostancı-Kadıköy arasındaki araçların Sirkeci-Yenikapı-Zeytinburnu geçişi sağlayacağız."


Raylı sistemlerde de önemli yatırımlar yaptıklarını anlatan Bilgin, İstanbul'da metroların her gün 1,7 milyona yakın insan taşıdığını dile getirdi. Raylı taşımacılığı yeniden dizayn etmek için çalıştıklarını aktaran Bilgin, bu kapsamda İstanbul'da "Marmaray", İzmir’'e "Egeray", Ankara'da "Başkentray", Gaziantep'de de "Gaziray" gibi projelere imza attıklarını hatırlattı.


Egeray'ı, kuzey ve güneyden uzattıklarını bildiren Bilgin, şöyle konuştu: "Kentin her köşesine bunu ulaştırmayı hedefliyoruz. Ankara'da da yeni metro ağı bakanlığımızca yapılıyor. Kızılay-Çay Yolu ve Batıkent-Sincan hatlarını tamamladık. Keçiören metrosunda sona yaklaştık. Yeni hatlarla Ankara metro sistemini havalimanına ve Yüksek Hızlı Tren Garı'na bağlayacağız. Bunun çalışmalarında da son aşamaya gelindi. İstanbul'da Levent-Hisarüstü metrosunun açılışını yakın zamanda gerçekleştireceğiz. Sabiha Gökçen Havalimanı-Kaynarca, Bakırköy-Bahçelievler-Kirazlı metro hatlarının çalışmaları devam ediyor 3. Havalimanı'nı Gayrettepe'ye bağlayacak metro hattı için de proje çalışmalarını başlattık. Yenikapı-İncirli, İncirli-Sefaköy metrolarının da yapım işlerini üstlendik."


Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Bilgin, "dev" projeler hayata geçirdiklerini ifade ederek, "3 katlı İstanbul Metro Karayolu ve Boğaz Geçişi bunlarda biri. Günde 6,5 milyon yolcunun yararlandığı 9 farklı şehir için raylı sistem, hızlı tren ile entegre olacak. Bu proje ile İncirli'den Söğütlüçeşme'ye hızlı metro ile 40 dakikada ulaşılmasını, Hasdal Kavşağı'ndan, Ümraniye Çamlık Kavşağı'na araçla 14 dakikada geçilmesini planlıyoruz. Kuzey Marmara TEM ve E-5 ile de tam bir entegrasyonu sağlamayı planlıyoruz. Tüm ana arterler birbirine, üç havalimanı da raylı sistem ile birbirine bağlanmış olacak" diye konuştu.


Akıllı Ulaşım Sistemleri’ne yönelik çalışmalar


Bilgin, "ulaşımda tek ödeme sistemi" için de fizibilite çalışması hazırladıklarını dile getirerek, şöyle devam etti: "Bu kapsamda, 2016'ya kadar bir taraftan mahsuplaşma merkezinin kurulmasını bir de pilot uygulama yapmayı hedefliyoruz. Toplu taşımacılıkta, akıllı ulaşım sistemlerinin yaygınlaşmasına yönelik olarak, 2016'ya kadar tüm büyükşehirlerin merkez ilçelerinde en az bir güzergah üzerindeki durakların akıllı hale getirilmesini ön görüyoruz. Ayrıca, yine büyükşehirlerde, 'yerel mobil yolcu bilgi sistemi' uygulamalarının geliştirilmesi de bir başka eylem. Vatandaş evden çıkmadan önce kullanacağı güzergaha ait trafik yoğunluğu, kazası, yol onarımı, bakımı, hava durumu gibi bilgileri öğrenebilecek. Ayrıca, 'akıllı ulaşım sistemleri strateji belgesi ve eylem planı' kapsamında, kent merkezlerinde en az bir koridorda yeşil dalga uygulamasına geçiş yapmayı planlıyoruz."


Feridun Bilgin, filo yönetimi uygulamalarını yaygınlaştıracaklarını belirterek, "Kent içi toplu taşıma araçlarında araç takip ve filo yönetim sistemlerini kullanılmasıyla toplu taşıma filoları gerçek zamanlı olarak takip edilebilecek. Herhangi bir aksama anında daha hızlı hareket ve önlem alma kabiliyeti gerçekleşecektir. Bu eylem planının başarıyı sağlamaya yönelik en kritik konusu, ülkemizin akıllı ulaşım sistemleri mimarisinin oluşturulması. Bu konuda hazırlanan taslak rapor açıklandı. Yapılacak katkıların ardından nihai rapor oluşacak ve onu da paylaşacağız" ifadelerini kullandı.


TOKİ Haber