Sektörel

TSKB, ‘perakende park' konseptini başlatacak

TSKB GYO, krizden sonra Türkiye'ye yatırımcılar için riski daha az olan yeni bir alışveriş merkezi konsepti başlatma kararı aldı

Genel Müdür Korkut Ün, “Büyük bir hipermarket, elektronik market, dekorasyon merkezi gibi az sayıda büyük kiracıların birarada olduğu perakende parkları kuracağız. Adana, Antalya, İzmir, Gaziantep ve Bursa'da arsa arıyoruz” dedi

Türkiye'nin ilk özel sermayeli kalkınma ve yatırım bankası TSKB'nin yüzde 96 oranında iştiraki olan ve 2010 yılının ilk GYO halka arzını 1-2 Nisan'da gerçekleştiren TSKB GYO, halka arzdan elde ettiği gelirin de katkısıyla toplam 65 milyon doları 3 yeni ticari projeye yatırmaya hazırlanıyor.

Türkiye'de ilk olarak Pendorya Alışveriş Merkezi'ni hayata geçiren ve Adana'da 200 odalı iş otelini projelendiren şirket, bugünlerde Türkiye'de krizden sonra yeni bir alışveriş merkezi modelini de kurma kararı aldı. Krizden sonra Türkiye'de alışveriş merkezi konseptinde değişmeler olacağını söyleyen TSKB GYO Genel Müdürü Korkut Ün, “Artık pek çok markanın birarada olduğu devasa alışveriş merkezleri yerine sektörel veya tematik AVM'lere yönelme olacak. Çünkü büyük çaplı alışveriş merkezleri artık hem kiracılar hem de yatırımcılar için eskisi kadar kârlı değil. Bunun yerine ‘Retail Park' dönemi başlıyor. Yani ihtiyaç olan bölgelerde büyük bir hipermarket, bir elektronik market, bir dekorasyon merkezi gibi az sayıda büyük kiracıların birarada olduğu ve sadece ihtiyaç olan bölgelerde kurulan perakende parkları olacak. Bu kiracılarla uzun dönemli sözleşmeler yapılacak. Türkiye'de bu konsepti başlatacağız” diye konuştu.

Riski öngörülebilir konsept

‘Retail Park' yani perakende parklarının şehir arterlerine yakın bölgelerde, en az 10 dönümlük yerlerde inşa edileceğini kaydeden Ün, “Bu konsept, girişimcilere krizde daha az riskli ve öngörülebilir bir yatırım fırsatı veriyor. Biz de Türkiye'deki ilk ‘Retail park'ı kurmayı planlıyoruz. Bunun için Adana, Antalya, İzmir, Gaziantep ve Bursa'da arsa arıyoruz” dedi. Her yıl 1 yeni projeyi gerçekleştirme planı dahilinde şu anda Adana'daki otel projesine öncelik verdiklerini belirten Ün, şunları söyledi: “2011'de ise 1 ofis projesi, 2012'de ise bir ‘Retail Park'ı hayata geçireceğiz. Halka arzdan 33-34 milyon dolarlık bir gelir elde ettik. Bunu da içine katıp biraz da borçlanarak 60-65 milyon dolar yatırımla bu projeleri hayata geçireceğiz.”

Aktif büyüklüğü 4 yılda 30 kat arttı

TSKB'NİN kurulduğu 2006 yılındaki özsermaye büyüklüğünün 12 milyon TL seviyesinden 2009'da sonunda 164 milyon TL'ye ulaştığını kaydeden Ün, “2008'de 3 milyon TL düzeyinde olan net karımız ise Aralık ayında Pendorya AVM'nin hizmete açılmasıyla 55 milyon TL'ye ulaştı. 2009 sonu itibarıyla aktif büyüklüğümüz 4 yılda 30 kat artarak 298 milyon TL oldu. 279 milyon TL'lik gayrimenkul portföyümüz bulunuyor” dedi.

‘HALKA AÇILDIK, ARSA TEKLİFİ YAĞIYOR'

HALKA açıldıktan sonra Anadolu yakasında Pendik'te bir ofis projesi geliştirmeyi planlıyorken, bir anda Kartal ve Kozyatağı'ndan da arsa teklifi gelmeye başladığını aktaran TSKB GYO Genel Müdürü Korkut Ün, şöyle devam etti: “GYO'ların sahip olduğu likidite, şeffaflık ve kurumsal yönetimin önemi bir kez daha anlaşıldı. Krizden sonra farkettik ki önceden arsaları yüksek fiyattan satmaya eğilimli olan arsa sahipleri, hasılat paylaşımı projelerine ve GYO'lara daha çok yönelmeye başladı. Zaten agresif piyasa koşulları kalmadığı için büyük paralar verecek yatırımcıların azaldığını da görüyorlar. İMKB'de GYO'ların toplam piyasa değeri 2 milyar dolar. Biz TSKB GYO olarak 88 milyon dolarlık şirket değeri ile borsada 5'inci sıradayız.”
Nihal Yuvacan/Vatan