Otomobil

Tüm otomobiller yüzde 80'lik ÖTV diliminde girdi, ucuz otomobil için matrah talebi geldi!

Otomobillere peş peşe gelen zamlarla beraber Türkiye'de satılan bütün modeller yüzde 80'lik ÖTV dilimine girdi. İşte konu ile ilgili detaylar...Kur artışı ve araç bulunulurluğundaki sıkıntılar sebebiyle vergisiz fiyatların yükselmesiyle beraber yüzde 45, 50, 60 ve 70’lik ÖTV dilimlerinde araç kalmadı

Sıfır otomobillerin hangi ÖTV dilimine dahil olacağını belirleyen matrah limitleri aracın vergisiz fiyatı üzerinden hesaplanıyor. Kur artışı ve araç bulunulurluğundaki sıkıntılar sebebiyle vergisiz fiyatların yükselmesiyle beraber yüzde 45, 50, 60 ve 70’lik ÖTV dilimlerinde araç kalmadı. Paylaşılan detaylara göre, Temmuz 2023 itibarıyla Türkiye'de satılan tüm araçlar yüzde 80'lik ÖTV dilimine girdi. 

Konu ile ilgili olarak paylaşılan detaylara göre söz konusu bu durumunun yerli üretimin avantajını ortadan kaldırdığını ve ithalatı artırdığını, aynı zamanda düşük gelirli vatandaşların araçlara ulaşımını engellediğini kaydeden Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, "45, 50, 60, 70 vergi diliminde yerli üreticilere de bir rekabet avantajı sağlayan bir durumdu. Şu an yerli üreticilerin araçları aslında ithalatçılara göre daha fazla arttı" diye konuştu.

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, OSD tarafından İstanbul'da gerçekleştirilen basın toplantısında, otomotivin ilk yarı sonuçlarını ve sektördeki güncel gelişmeleri masaya yatırdı.

"TÜM MODELLER YÜZDE 80'LİK ÖTV DİLİMİNDE"

 Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu açıklamasında "Aralık'ta 80 ve üzeri vergi diliminde olan araçlar, pazarın yüzde 65’ini oluşturuyordu. Haziran'da söz konusu bu rakam 98’e geldi, Temmuz'da da yüzde 100 oldu, yeniden yapılan zamlarla ve ÖTV matrahlarının değişmemesi sonucunda. Bu tabii 45, 50, 60 vergi diliminde yerli üreticilere bir rekabet avantajı da sağlayan bir durumdu. Şimdi yerli üreticilerin araçları aslında ithalatçılara göre daha çok  artmış oldu çünkü 80’lik araçlarda, sene başında 80 olan bir araçta vergi değişimi yok fakat yıl başında 50 olan bir araçta 50’den 80’e gittiğiniz zaman bir vergi değişimi de geliyor. Bu da aslında gerçek ihtiyaç sahiplerinin mobiliteye ihtiyaçlarının erişimlerini zorlaştıran bir durum. Yani ülkemizde satılan bütün araçların yüzde 80’lik ÖTV diliminde olması bence Türk tüketicisinin mobiliteye erişiminde önemli bir sorun." dedi.

"YERLİ PAYI AŞAĞI DOĞRU GİDİYOR"

NTV'den Murat Şahin'in haberine göre, OSD olarak ÖTV matrah güncellemesi konusunda bir girişimleri olup olmadıkları sorusunu da cevaplayan  Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, şöyle konuştu:

"45-50-80 matrah yapısının oluşumunun amacı aslında hem tüketiciyi korumak hem de yerli sanayicilerin rekabetçiliğini gözetmekti. O yapı artık bozuldu. Herkes 80’lik dilime girdi ve yerli ürünlerin payı da aşağıya doğru gidiyor gördüğünüz gibi. Fakat bu tabii siyasi iradenin ve bakanlıkların vereceği bir karar. Biz yalnızca söz konusu bu durumun altını çizmek istiyoruz. Dar gelirli vatandaşların araçlara erişimi şu anda zorlaştı. Daha önce yüzde 50 ve yüzde 18 KDV ile araç alan vatandaşlar şimdi 80 ve artı 20 ile araç almaları lazım. Bu nedenle de bizim bir anlamda bu dar gelirli ve mobilite ihtiyacı olan insanları gözetmemiz gerekiyor. Bunu da söylemek istiyoruz."

"TALEP DEVAM EDECEKTİR"

Açıklamasında mevcut ortamda otomotive olan talebin devam etmesini beklediklerini kaydeden  Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, "Faiz enflasyon dengesiyle birlikte sadece otomotive değil, bugün dayanıklı tüketimden işte elektrik elektroniğe kadar birçok üründe bu talebin biz senenin 2. yarısında da süreceğini öngörüyoruz. Eğer bu biçimde devam edeceksek yani faizler enflasyonun altında kalacaksa. Bir de tabii enflasyon beklentisiyle de alakalı bir durum var. Şimdi sokaktaki vatandaşlar enflasyonun artmaya devam edeceğini düşünüyorlarsa genel algı oysa o zaman mal alma saikı öne çıkmış oluyor. Fakat biz ne zaman ki insanları enflasyonun düşme eğilimine gideceğine ikna edebiliriz? Ki şu anda yeni ekonomik program tam olarak açıklanmadı. Açıklandığı zaman da eğer bu şey yaratılırsa enflasyonun düşme eğilimine doğru gideceği o zaman bu talepte de farklı yönler görebiliriz. Lakin bugünkü bildiğimiz ve gördüğümüz ortamın devamı durumunda bu talep gene devam edecektir diye düşünüyorum." dedi.

"PAZAR 1 MİLYON ÜSTÜ GÖRÜNÜYOR"

Bu sene pazarın 1 milyon adet seviyesine doğru gittiğini dile getiren  Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, "Şimdi aslında şöyle bir durum var. Mayıs ayına kadar olan tempoyu sürüklersek, bir milyonun üzerine gidiyor çok rahatlıkla. Yine herhalde 1 milyon arttı demek lazım pazara, yani şu andaki trend bunu gösteriyor. Yani nerede durur, nereye gider bunu kestirmek oldukça zor. Ama zaten temmuz ayı sonunda 650’ye gelmiş olacağız ki Türkiye pazarı hepimiz biliyoruz yılın özellikle son döneminde kuvvetli olur. Yani artık Temmuz ayında 650 bin adet olduktan sonra sene sonunda 750 bin adet olmaz bu pazar." dedi.

"ÇİP SORUNU SÜRÜYOR"

Açıklamasında yerli üreticilerde şu andaki en kritik problemleri de peş peşe sıralayan  Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Eroldu  "Aslında çiple ilgili sorunlarımız sürüyor. O sorun aşılamadı. Şu anda bizi en çok zorlayan, verimsiz üretimlere neden olan konu, hâlâ çip ağırlıklı malzeme bulunurluğu. Malzeme temininde sorunlarımız sürüyor maalesef." değerlendirmesini yaptı.

"PAZARDAKİ RAKAMLAR GEÇİCİ DEĞİL, KALICI"

Yaptığı açıklamada pazardaki rakamların önceki aylardan sarkan teslimatlardan çok etkilenmediğini ve kalıcı rakamlar olduğunu dile getiren Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu sözlerini şöyle sonlandırdı:

"Teslimatlar anlamında da şimdi şunu söyleyebilirim, çok marka olduğu için her markada nasıl bir pozisyon var onu söylemek oldukça zor. Avrupa'da 2023'ün ilk 6 ayında çok ciddi lojistik sorunları yaşandı. Fabrikalarda üretilen araçlar sahalarda kaldı ve pazarlara taşınamadı. Bu sadece gemi nakliyesi değil, kamyon nakliyesi ile ilgili çok ciddi sorunlar yaşandı. Hatta Ukrayna-Rusya savaşında herkes anladı ki TIR şoförlerinin büyük bölümü Ukraynalıymış. Hakikaten bu teslimatlarda aslında bitmiş araçları müşteriye ulaştıramadılar. Şimdi oranın bir miktar iyileştiğini de görüyoruz. Onun için de ülkemize gelen ithal araç sayısında bu aylar itibarıyla baktığımız zaman bir artış var. Bu tabii lojistik problemlerinin parça parça çözülmesiyle de alakalı. Bekleyen araç muhakkak vardır fakat kuvvetli bir talep var. O açıdan bunlar geçici rakamlar değil."

Bu liste çok konuşulur: Citroen fiyatını 1 milyon 70 bin 700 TL yaptı

Ticari araç alacaklar dikkat! Peugeot Rifter'da temmuz kampanyası başladı! İşte Peugeot Rifter Temmuz fiyat listesi

Ek MTV'de can sıkan gelişme! Büyük ceza kapıda