Sektörel

Tünelcilik, inşaat sektöründe Türkiye’nin yeni gücü oldu!

Türkiye'de adından en çok söz ettiren sektörlerin başında Tünelcilik geliyor. Türkiye’de 5 yıldır bu önemli sektöre öncülük eden TÜNELDER, Türkiye’deki tünel projelerinin önemini ve son teknik gelişmeleri anlatmak amacıyla 2 – 3 Aralık 2017 tarihlerinde Uluslararası Tünelcilik Sempozyumu düzenliyor.

Tünelcilik Derneği Başkanı Prof. Dr. Nuh Bilgin; düzenleyecekleri etkinlik ve Türkiye’deki tünelcilik yapımının geldiği noktaya dikkati çekmek için şunları söyledi: “Her yıl gerek düzenlediğimiz gerekse de katıldığımız uluslararası etkinliklerde Türkiye’nin tanıtımına ve de sektöre katkıda bulunuyoruz. Son olarak da “Tünelciliğin Zorlukları” olarak belirlediğimiz ana temayla, mekanik ve klasik tünelcilik uygulamaları ve çalışmaları ile uluslararası bilgi platformu olacak Uluslararası Tünelcilik Sempozyumu’nu İstanbul’da 2 – 3 Aralık tarihlerinde düzenleyeceğiz.” dedi.

 

 

Bilgin: “Ulusal ve uluslararası eğitimcilerin katkıları ile kısa kurs ve sempozyumlar düzenliyoruz. Başlıca konulardan biri ise; sektörün bu kadar ilerlemesini sağlayan TBM (Tünel Açma Makineleri)’lerin kullanımı. TBM’lerin zor şartlarda kullanımı ile ilgili ilk uluslararası sempozyum 2015’te Singapur’da, ikincisi ise 2016 yılında tarafımızca İstanbul’da gerçekleşti. Üçüncüsü ise geçen hafta davetli olarak katıldığımız Çin’de yapılan TBM DIGS 2017’ydi. Tünelcilik sektörü ile ilgili uluslararası ilişkilerin güçlendirilmesi derneğimizin öncelikli amaçlarındandır” dedi. 

 

 

 

Bilgin; "2019 yılına kadar sadece İstanbul’da açılacak Metro Tüneli uzunluğunun 400 km’yi aşacağı tahmin ediliyor. Bununla birlikte şu an gerçekleştirilmekte olan ve planlanan hidroelektrik projelerinin sayısı yaklaşık 1700’dür ve bunların en az yarısında tünel bulunmaktadır, tüm bunlara otoyol tünelleri, altyapı tünelleri ve demiryolu tünelleri de ilave edildiğinde önümüzdeki bir kaç sene içerisinde Türkiye’de tünelcilik faaliyetlerine ayrılacak bütçenin önemi ortaya çıkmaktadır. İstanbul’da yeni ihale edilen Metro tünel projeleri işin ne kadar büyük olduğunu göstermektedir, bunları şöyle sıralıyabiliriz. 

 

1.Başakşehir-Kayaşehir Metro Hattı, 

2.Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı 

3.Kirazlı-Halkalı Metro Hattı, 

4.Ümraniye-Ataşehir-Göztepe Metro Hattı,

5. Sancaktepe-Sultanbeyli-Çekmeköy Metro Hattı, 

6. Gayrettepe-Üçüncü Hava Limanı Metro Hattı. 

Buna İstanbul Boğazında planlanan üç katlı karayolu ve raylı sistem tünelini de ilave edersek, işin büyüklüğü ortaya çıkmaktadır.

 

Karayolu tünelleri de tünelcilik faaliyetleri arasında önemli yer tutmaktadır. Rize-Erzurum karayolu güzergahındaki 2 bin 640 rakımlı Ovit Dağı'nda yapımı süren Ovit Tüneli'nin çok önemli bir bölümü başarı ile tamamlandı. Bu tünel, 14 bin 300 metre uzunluğu ile Türkiye'nin en uzun tünellerinden biridir. Tünel sayesinde Karadeniz ile Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgeleri arasında kış aylarında aşırı kar ve çığ tehlikesi nedeniyle aksayan ulaşım, kesintisiz ve güvenli hale gelecek. İnşaasına yeni başlanan Zigana Tüneli diğer önemli Karayolu tünellerinden,  Doğu Karadeniz'i Ortadoğu, Kafkaslar ve İran'a bağlayan tarihi İpek Yolu'nun da geçtiği güzergahta yapımı süren proje kapsamında, Gümüşhane'nin Torul ilçesine bağlı Köstere köyü mevkisiyle Trabzon'un Maçka ilçesine bağlı Başarköy köyü arasında, her biri 14,5 kilometre ve toplam 29 kilometre uzunluğunda çift tünelin inşasına bu sene başlandı.

 

Tüm tüektörünü düşündüğümüz zaman, yeni projelerde istihtamdam edilecek eleman sayısının 10 binleri geçeceğini düşünüyoruz. 2023 yılına kadar yukarıda verdiğim rakamların en az yüzde elli artacağını düşünüyoruz." diye açıklamada bulundu. 

 

 TÜNELDER (Tünelcilik Derneği), dünyaya örnek olan Türkiye’deki tünel projelerinin önemini ve son teknik gelişmeleri anlatmak amacıyla 2 – 3 Aralık 2017 tarihlerinde Wyndham Grand Levent Hotel İstanbul’da Uluslararası Tünelcilik Sempozyumu düzenliyor.