Eğitim

Turan Emeksiz vapuru otel oldu

İstanbul şehir hatlarında 40 yılı aşkın süre hizmet veren Turan Emeksiz yolcu vapuru, emekli olunca otel olarak hizmete girdi

İstanbul Şehir Hatlarında 40 yılı aşkın süre hizmet veren Turan Emeksiz yolcu vapuru, dört yıl önce emekliye ayrıldı. Tam parçalara ayrılıp hurda olacakken Bursa Mudanya Belediyesi'nce satın alınan gemi, iki yıldır Bursa Güzelyalı Yat Limanı'nda "otel" olarak hizmet veriyor. Mimar Hulki Türe tarafından orijinal yapısına sadık kalınarak 2 milyon dolara restore edilen otel gemi, deniz ortasında konaklamak ve harika bir gün batımı eşliğinde güne başlamak isteyenlerce tercih ediliyor. Türkiye'de bir eşi olmayan gemi, Bursalı iş adamlarının toplantılarına ve düğünlere de ev sahipliği yapıyor.

Turan emeksiz Türkiye'de sbir öğrenci protestosu sırasında ilk vurulan öğrenci... 1960 yılında İstanbul Üniversitesi'nde katıldığı protesto gösterilerinde bir polisin kurşununa hedef olunca "devrim şehidi" olarak kabul edildi. İngiltere'nin Glasgow Limanı'nda 1961'de yaptırılan bir yolcu vapuru da o yıllarda Turan Emeksiz'in ismi verildi. İşte bu öğrencinin adını taşıyan gemi, 45 yıl gibi uzun bir süre Şehir Hatları Vapuru olarak Kadıköy-Eminönü hattında hizmet verdi. Gün geldi, gemi artık yıpranmışlıktan çalışamaz oldu ve kızağa çekildi. Mudanya Belediyesi gemiyi satın alınca, hurdaya verilmekten paçayı kurtardı. Belediye, gemiyi "çay bahçesi" olarak kullanacaktı. Ancak, evdeki hesap çarşıya uymadı. Belediye işletmede başarılı olamayınca açılan ihaleyi BCR Turizm şirketi kazandı. Ve geminin statüsünü  "özel işletme" olarak değiştirip Bursa'nın ilk ve tek yüzen otel gemisinin ilk adımını attı. 2006'da restorasyonu başlayan ve 2008'de hizmete açılan otel, halen "gemi otel" olarak hizmetini sürdürüyor.

Turan Emeksiz Otantik Otel'in işletmeci ortaklarından Murat Mestan, bir şehir hatları vapurunun "otele" dönüşme sürecini anlatırken başlangıçta otel yapma amacıyla hareket etmediklerini belirtiyor: "önce bir oda yapalım, sonra sayısını arttıralım derken, gördük ki bir kat tamamen odalara ait olmuş. O zaman da 'Neden otel olmasın?' dedik. Batmış bir gemiye yatarım yapıp da 'batmaktan' hiç korkmadım. Arkamızdan 'Bunlar deli mi?' diyen olmuştur ama biz aldırmadık." Gemi otelin önemli müşterileri arasında Bursa'daki Tbfaş, Renault, Bosh gibi şirketler var. Mestan, şirketlerin yurt dışından gelen VIP turistlerini özellikle otellerine yönlendirdiğini söylüyor. Bir şehir hatları vapurunun otele dönüşme macerasını ise şöyle anlatıyor: "önce gemi tamamen soyuldu. Taşıyıcı ve ana saçların çürüyenleri tamir edildi. Ana bölümlerde orijinalliğe sadık kaldık. Gemideki her şey numaralanarak söküldü ve depoda stoklandı. Bakım ve temizlikleri yapıldıktan sonra birebir numara sırasına göre yerlerine monte edildi ve sonra da boyandı. Kaptan köşkünün içindeki her eşya orjinal ve çok güzel... Normalde küpeşte kısmı gemi kullanımdayken halka açık değildi. Biz burayı özel olarak düzenledik. Korkulularından bazıları eksikti, onların demirlerini bile tekrar aslına uygun şekilde döktürdük."
Tuğrul Tunalgil/Vatan