Sektörel

Turizmde iş otelleri dönemi başlıyor!

İş amaçlı seyahatler trendi, Türkiye'deki otel yatırımlarını da etkiledi. Girişimciler, lüks beş yıldızlı oteller yerine, daha düşük yatırım maliyeti ve yatırım geri dönüş süresi daha kısa olan bu tür otelleri tercih ediyor.



Son10-15 yıldır turizm dünyası, artık sa­dece güneş, kum ve denizden ibaret de­ğil. Kültür, sağlık, inanç ve gurme turizmi gibi kategoriler turizmin büyük tablosunda yer­lerini hızla alıyor. Turizmin en hızlı büyüyen ka­tegorilerinden biri de iş amaçlı seyahatleri ifade eden iş turizmi... İstatistiklere göre, iş seyahatle­ri toplam seyahatlerin içinde ciddi bir orana ulaşmış durumda. Küresel Ticari Seyahat Kuru mu’nun araştırma şirketi GBTA’nın 2012-2016 raporuna göre, sırf geçen yıl ticari amaçlı seya­hat harcamaları yüzde 5 oranında artarak 1.07 trilyon dolara yükselmiş bulunuyor. 


Uluslarası Kongre ve Toplantılar Birliği ICCA’nın (Inter­national Congress and Convention Association) rakamları da aynı doğrultuda. ICCA’ya göre, dünya turizm gelirinin yüzde 30’u iş amaçlı seya­hatlerden elde ediliyor. Yine bu rapora göre, iş seyahatlerinin toplam içindeki payı sadece son bir yılda yüzde 15 oranında artış göstermiş du­rumda. Belli ki bu trend hız kesmeden sürecek. Çünkü havayoluyla iş seyahatine çıkan kişilere uygulanan son anketler (Ascend Kurumsal Se­yahat Anketi, 2012), katılımcıların yaklaşık yarı­sının önümüzdeki yıl içerisinde uçak seyahati bütçelerinin artmasını beklediğini ve iş seyahati bütçelerinde kısıtlamaya gidecek şirket sayısının azalacağını ortaya koyuyor.


YATIRIMLAR HIZ KAZANDI


İş amaçlı turizm pastasındaki bu hızlı büyüyü­şün nedenlerini tahmin etmek pek de zor değil. Global şirketlerin yaygınlaşması, kıtalararası ti­cari ilişkiler, kongre ve etkinliklerdeki artış, iş yapış şekillerindeki değişimler, hava yolları uçuşlarındaki indirimler ve yeni destinasyonlara ulaşım olanağı, pazarı büyüten etkenlerden sa­dece birkaçı.



Tüm bu gelişmeler, iş insanlarının seyahatle­rini ve otel konaklamalarını artırırken, yatırım­cıları da herekete geçirmiş durumda. Global zincirler, deniz aşırı ülkelerde, kongre, toplantı ve ekonominin buluşma noktası olarak adlandı­rılan şehirlerde yeni şube ve franchise yatırımlaın peşine düşerken, yerel zincirler de peş peşe otel açmaya devam ediyor. Üstelik yatırımlar, sadece beş yıldızlı şehir otellerinde yoğunlaşmı­yor. Iş turizmi kategorisinde, üç ve dört yıldızlı şehir otelleri, butik yatırımlar, süit oteller ve yazlık bölgedeki tesislere kadar tüm alternatif­ler değerlendiriliyor.


ASIL PATLAMA ANADOLU'DA


Tüm dünyada yükselen iş turizmi pazarının en cazip destinasyonlarından biri de Türkiye. Dünyada en çok kongre düzenlenen şehirler sı­ralamasında dokuzuncu sıraya yükselen İstan­bul başta olmak üzere, Antalya, Ankara, İzmir, Bursa ve Adana, iş turizminin parlayan yıldızla­rı konumundalar. Ancak pazardaki en büyük patlamanın Anadolu’nun diğer illerinin de bu listeye eklenmesiyle yaşanması bekleniyor. Yu­karıdaki illerin yanı sıra Hatay, Afyonkq{ahisar, Kütahya, Balıkesir, Şanlıurfa, Mardin, Diyarba­kır, Van, Kayseri, Sivas, Konya, Erzurum, Trab­zon ve Samsun yeni destinasyonlar olarak gide­rek parlıyorlar.


Özel havayollarının seferlerindeki artış, bu konudaki devlet teşviği ve arazi maliyetlerinin düşüklüğü, otel yatırımcılarının önümüzdeki dönemde Anadolu’ya daha fazla odaklanmala­rına neden olacak.


Pazardaki potansiyel, yabancı otel zincirleri­nin de iştahını kabartıyor. Tüm dünyayı kasıp kavuran ekonomik krizin ülkemizde yansımala­rının az olması da, global otel zincirlerinin göz­lerini Türkiye’ye çevirmesine neden oldu. Öyle ki uluslararası otel markaları Türkiye’ye girmek için adeta yarışıyor. 


Yerli yatırımcılarla işbirliği yapan uluslararası çok büyük otel zincirleri, cid­di ortaklıklar, “equity fonlar” ve “joint venture” gibi farklı işbirlikleri teklif ederek, pazara girme konusunda ne kadar istekli olduklarım gösteriyorlar.



Para