Turizmde iş otelleri dönemi başlıyor!
İş amaçlı seyahatler trendi, Türkiye'deki otel yatırımlarını da etkiledi. Girişimciler, lüks beş yıldızlı oteller yerine, daha düşük yatırım maliyeti ve yatırım geri dönüş süresi daha kısa olan bu tür otelleri tercih ediyor.
Son10-15 yıldır turizm dünyası, artık sadece güneş, kum ve denizden ibaret değil. Kültür, sağlık, inanç ve gurme turizmi gibi kategoriler turizmin büyük tablosunda yerlerini hızla alıyor. Turizmin en hızlı büyüyen kategorilerinden biri de iş amaçlı seyahatleri ifade eden iş turizmi... İstatistiklere göre, iş seyahatleri toplam seyahatlerin içinde ciddi bir orana ulaşmış durumda. Küresel Ticari Seyahat Kuru mu’nun araştırma şirketi GBTA’nın 2012-2016 raporuna göre, sırf geçen yıl ticari amaçlı seyahat harcamaları yüzde 5 oranında artarak 1.07 trilyon dolara yükselmiş bulunuyor.
Uluslarası Kongre ve Toplantılar Birliği ICCA’nın (International Congress and Convention Association) rakamları da aynı doğrultuda. ICCA’ya göre, dünya turizm gelirinin yüzde 30’u iş amaçlı seyahatlerden elde ediliyor. Yine bu rapora göre, iş seyahatlerinin toplam içindeki payı sadece son bir yılda yüzde 15 oranında artış göstermiş durumda. Belli ki bu trend hız kesmeden sürecek. Çünkü havayoluyla iş seyahatine çıkan kişilere uygulanan son anketler (Ascend Kurumsal Seyahat Anketi, 2012), katılımcıların yaklaşık yarısının önümüzdeki yıl içerisinde uçak seyahati bütçelerinin artmasını beklediğini ve iş seyahati bütçelerinde kısıtlamaya gidecek şirket sayısının azalacağını ortaya koyuyor.
YATIRIMLAR HIZ KAZANDI
İş amaçlı turizm pastasındaki bu hızlı büyüyüşün nedenlerini tahmin etmek pek de zor değil. Global şirketlerin yaygınlaşması, kıtalararası ticari ilişkiler, kongre ve etkinliklerdeki artış, iş yapış şekillerindeki değişimler, hava yolları uçuşlarındaki indirimler ve yeni destinasyonlara ulaşım olanağı, pazarı büyüten etkenlerden sadece birkaçı.
Tüm bu gelişmeler, iş insanlarının seyahatlerini ve otel konaklamalarını artırırken, yatırımcıları da herekete geçirmiş durumda. Global zincirler, deniz aşırı ülkelerde, kongre, toplantı ve ekonominin buluşma noktası olarak adlandırılan şehirlerde yeni şube ve franchise yatırımlaın peşine düşerken, yerel zincirler de peş peşe otel açmaya devam ediyor. Üstelik yatırımlar, sadece beş yıldızlı şehir otellerinde yoğunlaşmıyor. Iş turizmi kategorisinde, üç ve dört yıldızlı şehir otelleri, butik yatırımlar, süit oteller ve yazlık bölgedeki tesislere kadar tüm alternatifler değerlendiriliyor.
ASIL PATLAMA ANADOLU'DA
Tüm dünyada yükselen iş turizmi pazarının en cazip destinasyonlarından biri de Türkiye. Dünyada en çok kongre düzenlenen şehirler sıralamasında dokuzuncu sıraya yükselen İstanbul başta olmak üzere, Antalya, Ankara, İzmir, Bursa ve Adana, iş turizminin parlayan yıldızları konumundalar. Ancak pazardaki en büyük patlamanın Anadolu’nun diğer illerinin de bu listeye eklenmesiyle yaşanması bekleniyor. Yukarıdaki illerin yanı sıra Hatay, Afyonkq{ahisar, Kütahya, Balıkesir, Şanlıurfa, Mardin, Diyarbakır, Van, Kayseri, Sivas, Konya, Erzurum, Trabzon ve Samsun yeni destinasyonlar olarak giderek parlıyorlar.
Özel havayollarının seferlerindeki artış, bu konudaki devlet teşviği ve arazi maliyetlerinin düşüklüğü, otel yatırımcılarının önümüzdeki dönemde Anadolu’ya daha fazla odaklanmalarına neden olacak.
Pazardaki potansiyel, yabancı otel zincirlerinin de iştahını kabartıyor. Tüm dünyayı kasıp kavuran ekonomik krizin ülkemizde yansımalarının az olması da, global otel zincirlerinin gözlerini Türkiye’ye çevirmesine neden oldu. Öyle ki uluslararası otel markaları Türkiye’ye girmek için adeta yarışıyor.
Yerli yatırımcılarla işbirliği yapan uluslararası çok büyük otel zincirleri, ciddi ortaklıklar, “equity fonlar” ve “joint venture” gibi farklı işbirlikleri teklif ederek, pazara girme konusunda ne kadar istekli olduklarım gösteriyorlar.
Para