Perakende

Türk markaları yurtdışında mağaza açılışlarını hızlandırdı!

Koronavirüs salgını sonrasında kiraların gerilemesiyle beraber Türk markaları yurtdışında mağaza yatırımlarını hızlandırdı. 

Koronavirüsten en çok etkilenen sektörlerden biri perakende oldu. Capital Dergisi'nden Özbey Men'in haberine göre; kısıtlamalar nedeniyle alışveriş merkezlerinin bir süre kapalı kalması satışları azaltırken birçok mağazanın da kapanmasına neden oldu. Ancak yaşanan bu tablo yurtdışına açılmak isteyen Türk hazır giyim perakendecileri açısından aynı zamanda fırsat kapısını araladı. Başta Avrupa olmak üzere dünyanın birçok bölgesinde mağaza kiralarının gerilediği bu dönemde mağaza zinciri sahibi birçok firma yurtdışında mağaza yatırımlarına yöneldi. Öyle ki Türk markaları Avrupa'dan Asya’ya, Ortadoğu'dan Afrika’ya dünyanın hemen her bölgesinde bu sıralar art arda mağaza açılışı yapıyor. 

"TÜRK MARKALARI İÇİN FIRSAT VAR"

Kiğılı’nın 51 ülkede 45 mağazası, 72 tane de franchise bayisi bulunuyor. Kendi mağazalarının bulunduğu ülkeler İtalya, Almanya, Romanya, Sırbistan ve Makedonya. Firma geçen Nisan ayında İtalya'da üç mağaza daha açtı. Böylece bu ülkede sekiz şehre ulaştı. Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, pandemide Milano, Bergamo ve Bologna'da üç mağaza kiraladıklarını belirtiyor. Firmanın halen İtalya'da 11, Romanya, Azerbaycan ve Sırbistan'da dörder, Irak'ta beş, Bulgaristan'da üç, Libya, Gürcistan, KKTC, Kosova ve Ekvator’da ikişer, Almanya, Afganistan ve Filistin'de birer mağazası var. Kiğılı yılbaşından bu yana İtalya, Bulgaristan, Azerbaycan, Sırbistan, Özbekistan ve Irak'ta mağaza açtıklarını belirtiyor. Aynı ülkelerde yıl sonuna kadar ikinci ve üçüncü mağazaları da açarak bu yil 25 yeni mağaza açmış olacaklarını vurgulayan Kigili, şunları söyledi: 

“Türk markaları için pandemi dönemi önemli bir fırsattır. Bizim için Avrupa'ya açılmanın tam zamanı diyebiliriz çünkü daha önce yüksek kiralar nedeniyle ulaşamadığımız yerlere kiraların dörtte bir fiyatına düşmesiyle artık kiralama yapabiliyoruz. Textile Workshop dergisinin geçen ay yayınladığı bir makaleye göre pandemi bittiğinde Avrupalı markaların yüzde 25'i iflas etmiş olacak. O yüzden Türk markalarının geleceği çok parlak. Uygun lokasyonlarda düşük kiralama yaparak şartları lehimize çeviriyoruz Çok başarılı bir yurtdışı departmanı kurduk. Yurtdışında mağaza açmaya karar verirken ürünlerimizin alıcısı olup olmayacağını bakıyoruz. Hukuki süreçlerde sıkıntı yaşamayacağımız ülkeleri seçiyoruz. Devletimiz yurtdışı yatırımlarına inanılmaz destek veriyor, bu katkılar destekler sayesinde yakın gelecekte Türk markalarını dünyanın her yerinde görmek mümkün olacak.”

"ÖNCELİKLİ PAZARLARIMIZA ODAKLANDIK"

Gürmen Group'a ait Ramsey ve Kip markalarının Türkiye'de 93, Inda ise aralarında Azerbaycan, Kazakistan, Rusya, Romanya Özbekistan'ın bulunduğu 20 ülkede 28 mağazası var. Firma Markalardan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Zeynep Doğan, yakın zamanda Türkmenistan'da da mağaza açtıklarını, Katar'da mağaza açma hazırlığı içinde olduklarını belirtiyor. Doğan, yıl sonuna kadar Birleşik Arap Emirlikleri ve Irak'ta da açılış yapacaklarını söylüyor. Yurtdışında öncelikli pazarlar olarak Orta Asya Cumhuriyetleri, Ortadoğu, Balkanlar ve Doğu Avrupa ülkelerini belirlediklerini ifade eden Doğan, “Bu coğrafyada bölgesel bir güç olarak aynı zamanda derinerek büyüme planlarımıza uygun şekilde fırsatlar değerlendiriyoruz. Yurtdışındaki yatırımlarınızda celiğimiz; marka bilinirliğimizi artırırken yurt dışı etrasyonumuzu güçlendirecek, marka konumlanması da uygun, doğru lokasyonlarda bulunmak. yüzden pazarın nüfus yapısı, ekonomik büyüklük perakende altyapısı, ekonomik ve siyasal anlamda cari, lojistik açısından uygunluk gibi kriterleri önünde bulundurarak yatırım kararlarını alıyoruz” diyor. Pandeminin fiziki mağazacılık yatırımları ve kiralamalar konusunda da güncellemeleri beraberinde getirdiğinin altını çizen Doğan, bu süreçle birlikte değişen tüketici davranışlarının fiziki mağazacılık yatırımlarının hız kesmesine neden olduğunu vurguluyor. Doğan, sözlerini şöyle sürdürüyor:“Yurtdışında birçok lokasyonda kiralanabilir alan konusunda artış ve kiralama bedellerinde aşağı doğru güncellemeler görüyoruz. Özellikle tam kapanma sürelerinin uzadığı, turist trafiğinin azaldığı ve perakendede toparlanma süresinin gecikmesi muhtemel coğrafyalarda bu tip gerilemeler yaşanıyor.

Yurtdışı yatırımlarında fırsatları değerlendirirken sadece kiralama bedellerindeki düşüşe odaklanmaktan öte hedef pazarın ne kadar hızlı toplanacağı ve tüketicilerin gelir seviyesindeki iyileşme, tüketicilerin mağazalara  yeniden gelme konusundaki motivasyonu, uluslararası turist dolaşımının ne kadar sürede normale döneceği gibi birçok faktörü de doğru değerlendirmek gerekiyor.

"FIRSATLARI DEĞERLENDİRİYORUZ."


Ayaydın Miroglio Group'un İpekyol, Twist Miro ve Machka markalarıyla Türkiye'de 240, yurt dışında ise toplam 12 ülkede 51 mağazası var. Bu mağazalar Azerbaycan, Bahreyn, GürcisMin tan, Irak, Ürdün, Kazakistan, Kıbrıs, Suudi Arabistan, Kuveyt, Lübnan, Katar ve Birleşik Arap Emirlikleri'nde. İpekyol, Twist, Machka Genel Müdürü Uğur Ayaydın, yılbaşından bu yana Ürdün'de bir mağaza açtıklarını, yılsonuna kadar Suudi Arabistan'da bir, Libya'da ise üç mağaza açmayı planladıklarını belirtiyor. Ayaydın, bulunduklarını ülkelerde kiralarda bir gerileme olmadığını da aktarıyor. Ayaydın, “Kira sözleşmelerini yurtdışında bulunan işbirlikçilerimiz ilerletiyoruz. Bölgede bulunan bayilerimiz sözleşme sürecini yürütüyorlar. Bayilerimizle kira konusunda sürekli olarak irtibattayız. Özellikle Covid-19 sürecinde bulunduğumuz AVM'lerden bir takım gecici kira destekleri aldık. Yaşadığımız yüz yıl içerisinde yaşanan dijitalleşmeyle beraber yurtdışındaki fırsat bölgede bulunan ekiplerimizle anı anına değerlendiriyoruz ve geye özel stratejiler geliştirerek yeni yerlerde var olmayı ruz. Bu fırsatlar ise online ve mağazalar olmak üzere oldukça kuvvetli alanlar olarak karşınıza çıkıyor. Geçtiğimiz yıl Avrupa'nın en büyük e-ticaret siteleri arasında yer alan Zalando üzerinden koleksiyonlarımızın satışına başladık.

"GÜÇLÜ ADIMLAR ATACAĞIZ"

Avva’nın yurtdışında 41 mağazası bulunuyor. Bunların 16'sı Özbekistan'da. Irak'ta üç, Azerbaycan, Gürcistan, KKTC Suudi Arabistan, Kosova, Libya, Fas, Umman, Rusya ve Ukrayna'da ikişer, İsviçre, Tacikistan ve Türkmenistan'da birer mağazası var. Yılbaşından bu yana Özbekistan'da üç mağaza açtıklarını belirten Awa Yönetim Kurulu Başkanı Volkan Atik, bu yılın üçüncü çeyreğinin sonuna kadar Mısır, Kazakistan, Filistin ve Rusya'da da mağaza açılışları planladıklarını söylüyor. Avrupa'da mağazalaşma anlamında kuvvetli adımlar atacakları bir döneme girdiklerini ifade eden Atik, “Küresel ölçekte karşı karşıya kaldığımız pandemi sürecinde bazı AVM'lerin kira oranlarında bir düşüş yaşandığını söyleyebilirim, tabii ki bu durum AVM'den AVM'ye değişiklik gösteriyor. Genel olarak baktığımızda ülkenin pandemi dönemindeki koşullarını çok iyi bir şekilde gerektiğine inanıyorum. Bu dönemde yurtdışı mağaza kira oranlarında değişmeler söz konusu. Neredeyse bulunduğumuz ülkedeki AVM'lerde pandemiden kaynaklı olarak kira oranlarında dönemsel olarak iyileştirmeler ve bazı destekler sağlandı. Özellikle pandemide tüketicilerin ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik stratejilerimizi hayata geçirdik. Bununla beraber uzun vadeli yatırım stratejilerimizi de pandemi koşullarına uygun bir şekilde  entegre ederek ilerleme kaydediyoruz.

 

"AVRUPA'DA KİRALAR GERİLEDİ"

Altınyıldız Classics'in yurtiçinde 300'ü aşkın satış noktası, yurtdışında ise dokuz farklı ülkede 23 mağazası bulunuyor. Firmanın Romanya'da beş, Almanya, Cezayir ve Özbekistan'da üçer, Kıbrıs, Kazakistan ve Kırgızistan'da ikişer, Irak ve Türkmenistan'da birer mağazası var. Firmanın Uluslararası Operasyonlar ve Satış Direktörü Osman Çavusoğlu, yılbaşından bu yana Romanya, Özbekistan ve Cezayir'de mağaza açtıklarını belirterek, “Yeni kiraladığımız lokasyonlarda kiralama şartlarında ciddi avantajlar sağladık. Filistin, Kosova, Mısır ve Fas radarımızda, buralardan yakında güzel haberler gelebilir. Özbekistan, Cezayir ve Romanya'da yeni mağazalar açarak operasyonla rımızı derinleştirmeye devam edeceğiz. Hedefimiz yılsonuna kadar 30-35 mağaza bandına ulaşmak” diyor. Yurtdışındaki bazı AVM'lerde kiraların ciddi anlamda düştüğünü, özellikle Batı Avrupa'da kiraların oldukça gerilediğini vurgulayan Çavuşoğlu, şunları söylüyor:

“Almanya ve Polonya yeni yatırım yapmak isteyen Türk firmaları için çok avantajlı bir duruma geldi. Yatırımlarımızı planlarken zarar etmeyecek şekilde anlaşmalar yaparak genişlemeyi amaçlıyoruz, pande
mi sonrasında eskisinden çok daha güçlü bir pazar olacağına inancımız tam. Yurtdışı online satış kanalları önceliğimiz, bu yönde önemli araştırma ve çalışmalarımız var. Türkiye'deki offline ve online kanallardaki liderliğimizi yurtdışına taşımak istiyoruz ve bu yönde ciddi adımlar atıyoruz.”

"PİYASA GERÇEK DEĞERİNİ BULDU"

Bisse’nin Türkiye'de 30 mağaza ve 450 satış noktası var. Yurtdışında ise 17 satış noktasıyla faaliyetlerini sürdürüyor. Firma yılsonuna kadar Kiev ve Dubai'de ikişer, Kazakistan ve Romanya'da ise birer olmak üzere toplam altı mağaza açmayı planlıyor. Firmanın Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Onur Kefeli, pandemi sürecinde Avrupa'daki birçok AVM'den kira indirimi aldıklarını söylüyor. Kefeli, “Pandeminin yoğun yaşandığı ülkelerde bu oran daha fazla olabiliyor. Bu indirimler, o ülkelerdeki sürdürülebilirliğimizi olumlu yönde etkiliyor. Yapılan bu indirimlerle piyasa aslında gerçek değerine buldu. Biz de düşük kira bulduğumuz noktalarda agresif olarak büyümeye başladık. Ülke ve markanın uyumu bizim için en büyük kriter... Ayrıca havalimanı mağazalarımızdan alışveriş yapan müşteri profillerini çıkararak o müşterilerin bulunduğu ülkelere yoğunlaşıyoruz” diyor.

"FIRSATLARI DEĞERLENDİRİYORUZ"

 Kadın giyim üreticisi Faik Sönmez'in Türkiye'de 33, yurtdışında ise Azerbaycan'da dört mağazası var. Ayrıca internet sitesi üzerinden Türkiye ve dünyanın hemen her yerine ürün satışı gerçekleştiriyor. Firmanın Yönetim Kurulu Başkanı Mete Sönmez, bu yıl yurtdışında henüz yeni mağaza açmadıklarını ancak franchising yöntemiyle yeni mağazalar açmak için fırsatları değerlendirdiklerini söylüyor. Sönmez, "Yurtdışı mağazalarımızı bayilerimize açtırıyoruz. Pandemide yurtdışında kira rakamlarının daha makul seviyelere indiğini gözlemliyoruz. Yurtdışı pazaryerleri ile çalışma sistemini oluşturmak için çalışıyoruz. Moda ve moda perakendeciliği işi ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip, markamızı bulunduğu pazarlarda gerekli özenle temsil edebilecek ve geliştirip büyütebilecek, yatirim kapasitesi olan, ekibi müşteri hizmet faik sönmez leri konularında deneyimli, profesyonel anlayışla çalışan yatırımcı adayları ile işbirliği yapmaya özen gösteriyoruz” diyor.

 

Vahap Küçük /LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı

"Hedefimizde Güney Amerika var"

LC Waikiki olarak toplamda 1090 mağazamız bulunuyor. Mağazalarımızın yarıdan fazlası yurtdışında. Global bir marka olarak üç kıtada 48 ülkede 578 mağazamızda müşterilerimiz ile buluşuyoruz. Çok yakında dördüncü kitaya adım atacağız. Fiziksel mağazamız olmayan ülkelerde ise e-ticaret sitelerimiz aracılığıyla faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Hedefimiz 2023'te Avrupa'nın ilk üç moda perakende markası arasında yer almak, Yılbaşından bu yana iki yeni ülkede, Senegal ve Gana'da mağazalarımızı açtık Peru, Ekvator, Kamerun ve Fildişi Sahili de bu yıl yeni gireceğimiz ülkeler arasında. Yılsonuna kad yurtdışında yaklaşık 140 yeni mağaza açmayı planlıyoruz. Kiraların uygunluğunu, ciro/kiraoranına göre değerlendiriyoruz. AVM'lerdeki arz ve talebe göre kira fiyatları şekilleniyor. Bir ülkede az AVM varsa kira fiyatı daha yüksek oluyor, yoğun AVM sayısına sahip ülkelerde ise kiralama şartları daha uygun hale gelebiliyor. Örneğin 10-15 sene önce Rusya çok pahalıydı ve AVM'lerde yer bulmak imkânsızdı, ülkede art arda açılan AVM'ler sonrasında kira fiyatları geriledi. Rotamızda Güney Amerika ile yeni bir kıtaya adım atmak var.

Süleyman ORAKÇIOĞLU / Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı

“Alım gücü yüksek pazarlara öncelik tanıyoruz"

Orka Holding olarak Damat Tween ve D'S damat markalarımızla İtalya'dan Avustralya'ya, İspanya'dan Rusya'ya, Almanya'dan Dubai'ye 80'i aşkın ülkede toplam 431 mağazamızla yer alıyoruz. Bu yılın ilk çeyreğinde Mogadişu, Nairobi, Duşanbe, Taşkent, Aşkabat ve Bosna gibi merkezlerde toplam sekiz mağaza açtık. Yılsonuna kadar da toplamda 30 yeni mağaza açmayı hedefliyoruz. İspanya'da El corte ingles departman store'ların tümünde yer alacağız. Dubai'de üc, Moskova ve Güney Afrika'da ikiser Bosna Hersek, Özbekistan, Gürcistan, Polonya, Kazakistan ve Güney Afrika'da birer mağaza açılışımız olacak. Pandemide yurtiçi ve dışında mağazalarımız bazı
saatler ya da günler kapalı kalsa da, bir nevi altın çağını yaşayan online alışveriş sayesinde yurt içi ve dışında mağazalarımızın olmadığı noktalardaki müşterilerimize 7/24 ulaşıyoruz. Pandemide, halihazırda A+ birer mağaza gibi iş yapan online mağazalarımız bir anda en çok satış yaptığımız mağazalar haline geldi. Damattweencom ve dsdamatcom daki trafik 2020'de yüzde 100'ün üzerinde arttı. Mağaza yatırımlarımız öncesi detaylı bir pazar analizi yapıyoruz. Markalarımızın profiline uygun, dinamik, eğitimli ve alım gücü yüksek pazarlara öncelik tanıyoruz.

Perakendeciler yazlık bölgelerde mağaza açıyor!