Türk markalarından yurt dışı atağı!
Kovid-19 salgını sebebiyle yurt içindeki satış gelirleri düşen Türk markaları, döviz kurunda yaşanan artış ve özellikle Avrupa’da ucuzlayan kiralar gerekçesiyle yurtdışına odaklandı.
Kovid-19 salgını sebebiyle yurt içindeki satış gelirleri düşen Türk markaları, döviz kurunda yaşanan artış ve özellikle Avrupa’da ucuzlayan kiralar gerekçesiyle yurt dışına odaklandı.
Dünya'dan Yener Karadeniz'in haberine göre; birçok marka, krizi fırsata çevirmek için harekete geçti. İpekyol gibi bazı markalar yurt dışında online kanala yönelik çalışmalar yaparken, Damat Tween gibi birçok marka ise mağaza sayısını artırmak amacıyla fırsatları değerlendirmeye başladı. Birleşmiş Markalar Derneği’nden (BMD) alınan bilgilere göre, 2019'da derneğe üye 106 marka, 125 ülkede 4 bin 396 mağazaya sahipken, söz konusu rakam geride bıraktığımız yıl derneğe katılan yeni üyelerin katkısı ile 5 bin 356’a ulaştı. Bu yıl ise yurt dışında açılacak yeni mağaza sayısının 700 ila bin arasında olacağı öngörülüyor.
Yurt dışında kiralar düşüyor
BMD Başkanı Sinan Öncel, aşının da katkısıyla açılmanın yaşanacağı pazarlara yatırım yapmanın önemli olduğunu vurgulayarak, markaların tutkuyla girmek istediği pazarlara adım atması için bu dönemin fırsat olarak kullanılabileceğine dikkat çekti. Öncel, “Markalarımız o pazarın istikrarına ve gelir seviyesine bakıyor. Hele hele malını da Türkiye’de üretiyorsa döviz ile satacak olmanın cazibesine kapılarak yatırımlarını devam ettiriyor. Yurtdışında fırsat sunan pazarlarda markalarımızın 700 ila 1.000 arasında yeni mağaza açacağını tahmin ediyoruz” diye konuştu. Söz konusu gelişmede yurtdışında düşen kiraların da önemli etkisi olduğunun da altını çizen Öncel, şunları kaydetti:
“Örneğin Venedik’te San Marco Meydanı’nda kiralar yarı yarıya düştü. Orada çok rahat yarı fiyatına mağaza bulabiliyorsunuz. AB’nin turizm merkezlerinde önemli mağazaların uygun fiyata tutulabildiği bir dönem yaşıyoruz.”
Orka’dan mağaza atağı
25 yılı aşkın süredir yurt dışı deneyimine sahip olan ve bünyesinde Damat, Tween ve D’S Damat gibi markaları bulunduran Orka Holding de, mağazalaşmayı hızlandıracak gruplardan biri. Halihazırda yurt dışında 200 civarında mağazası olan grubun Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu; Dubai, Bosna Hersek, Nairobi, Mogadişu, Tacikistan, Özbekistan, Rusya gibi birçok ülkede bu yıl 30’a yakın yeni mağaza açacaklarını dile getirdi. 2 yıldır üzerinde çalıştıkları İspanya’nın en büyük mağazalar zinciri El Corte Ingles’teki 5 mağazanın da yakın zamanda hizmete alınacağına dikkat çeken Orakçıoğlu, “Yaklaşık olarak 25 yıl önce yurtdışı mağazacılığı ve markalı ihracatı başlatan bir şirketiz. Bizim en büyük avantajımız global rekabeti biliyor olmamız. Şu an birçok firmamız yurtdışını çıkış gibi görüyor ama aceleci davranmamak lazım. Orada da işler kolay değil” şeklinde konuştu. Önümüzdeki sürecin Türk markaları için çok büyük bir fırsatlar barındırdığına dikkat çeken Orakçıoğlu, havlu atan yabancı markaların yerini Türk markalarının değerlendirebileceğini belirtti.
Peki tüm dünyada birçok havlu attığı bir dönemde Türk markalarının ayakta kalmasının sırrı ne? Orakçıoğlu, “Biz birçok kriz atlattık. Daha deneyimli ve dayanıklıyız. Ancak şu an Türk markalarına da en fazla destek yapılması gerek bir dönemdeyiz. İhracat, istihdam ve katma değer buradan gelecek. Türkiye ihracatının kg değeri 1 dolarken biz kg başına 70 dolarlık ihracat yapıyoruz” şeklinde açıkladı.
Ayaydın-Miroglio, online’a da odaklandı
Ayaydın-Miroglio Grubu İpekyol, Twist ve Machka markaları ile hem Türkiye hem de yurt dışında hizmet sunan gruplardan biri. Grubun Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, değişen dünya trendlerini her daim takip ettiklerini belirterek markalarına uyduğunu veya potansiyel olduğunu düşündükleri pazarlara rotalarını çevirdiklerini belirtti. 2020'yi 12 ülkede toplam 52 mağaza ile kapattıkları bilgisini paylaşan Ayaydın, 2021’de ise mağazalaşma hedefi doğrultusunda Ürdün ve Libya’da ilk mağazaları açarak yurt dışında toplam mağaza sayısını 56’ya yükseltmeyi hedeflediklerini ifade etti. Grup, yurt dışında online satışa da ağırlık verecek. Ayaydın, “Güçlü altyapıya sahip online satış kanallarımızla, markalarımızı yurtdışında farklı kültürlerin modasever kadınlarıyla buluşturmaya devam ediyoruz ve yurtdışı mağazalarımızın yanında, Zalando gibi online yurtdışı pazaryeri alanlarında faaliyetlerimizi genişletiyoruz” açıklamasında bulundu.
İhracata 600 milyon dolar katkı
Sektör temsilcilerinden alınan bilgilere göre, yurt dışında 200 metrekare bir mağazanın ihracata katkısı sezonluk olarak 250-300 bin dolar arasında değişiklik gösteriyor. Bu rakam metrekare yükseldikçe artıyor. Bir senenin iki sezon ile oluştuğu düşünüldüğünde bir mağazanın ihracata katkısı 1 senede 500-600 bin dolar arasında değişiyor. Bu hesapla yola çıkıldığında yurt dışında faaliyette bulunan 5 bin 356 mağaza Türkiye’nin yıllık ihracatına ortalamada 3.2 milyar dolardan fazla katkıda bulunuyor. Bu yıl açılması beklenen 1.000 mağazanın ise ihracata katkısının 600 milyon dolar olacağı öngörülüyor.
Türkler, dünyanın en ünlü AVM’lerindeki mağazaları ucuza kapatıyor! |