Sektörel

Türk şirketleri Expo Turkey By Qatar'da şov yaptı!

Katar'ın başkenti Doha'da bu yıl ilki düzenlenen Expo Turkey By Qatar 2017 Fuarı'nda Türkiye ve Katar işbirliği güç kazandı. Mediacity Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Kurt, fuarla ilgili açıklamalarda bulundu.

Medyacity tarafından Katar'ın başkenti Doha'da bu yıl ilki düzenlenen, SABAH, Daily SABAH ve aHaber'in sponsor olduğu Expo Turkey By Qatar 2017 Fuarı'nda Türk şirketleri adeta şov yaptı. 19-21 Nisan'daki fuara inşaattan bilişime kadar çok sayıda sektörün 154 temsilcisi katıldı. İki ülke arasında kurulan güçlü siyasi ilişkiler fuara da yansıdı. Türk inşaat şirketleri, fuardan 120 milyon TL'lik ön satış anlaşmasıyla döndü. Bin 600 görüşmenin yapıldığı fuar, Türk şirketlerinin 2022'de Dünya Kupası'na hazırlanan ülkenin altyapısının şekillenmesinde önemli rol üstlenmelerinin de önünü açtı. Fuar sonrası değerlendirmelerde bulunan Mediacity Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Kurt, Katar'daki Türkiye Fuarı'na hazırlıklı gelen firmaların, doğrudan satış için anlaşma yaptığını söyledi. Fuar süresince, sadece Katar Ulusal Kongre Merkezi'ndeki özel toplantı odalarında kayıtlı bin 600 iş görüşmesinin gerçekleştiğini anlatan Kurt, söz konusu görüşmelerde hazırlıklı gelen firmaların doğrudan satış için anlaşma yaptıklarını kaydetti.


ORTAKLIK YAPMAK İSTİYORLAR

Katarlıların, fuara satın alma ve ortaklık yapmak için geldiklerini anlatan Kurt, 2022 Dünya Kupası'na hazırlanan ülkenin altyapısının şekillenmesinde Türk firmaların yer aldığını ifade etti. Kurt, "Bugün burada devam eden metro ve otoyol inşaatlarında Türk firmalarının yürüyen 7.5 milyar dolarlık iş hacmi var. Bunun, her geçen yıl artacağını düşünüyorum. Ayrıca bilişim ve güvenlik anlamında da Türk firmalarının önemli roller alacağını düşünüyorum" diye konuştu. Her geçen yıl fuarı büyüterek yapmaya devam edeceklerini dile getiren Kurt, "Gelecek yıl fuarı yüzde 20 büyütmeyi hedefliyoruz. Ziyaretçi hedef kitleyi ve fuardaki ticaret hacmini de yüzde 50 büyütmeyi planlıyoruz" dedi.



Sabah


Haber Hürriyet'te şu şekilde yer aldı


TÜRKİYE ve Katar’ın stratejik ortaklığı ‘Expo Turkey by Qatar’la dünya sahnesine çıktı. İki büyük ülke, ekonomik ilişkilerini kuvvetlendirmek ve bölgede etkin bir ticari güç olmak amacıyla bir araya geldi. 2022 Dünya Kupası’na ev sahipliği yapmak için 170 milyar dolarlık yatırım yapacak Katar’ın ticaretinden daha fazla pay almak isteyen Türk şirketleri, 19-21 Nisan tarihlerinde düzenlenen Expo Turkey by Qatar Fuarı’na adeta çıkarma yaptı. Türkiye, fuara gayrimenkul, mobilya, yapı malzemeleri, bilişim, taahhüt ve sanayi şirketlerinden toplam 150 firmayla katılım sağladı.


20 MİLYAR DOLARLIK FIRSAT

Fuarı gerçekleştiren Medyacity Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Kurt, “Hedefimiz Türkiye ile Katar arasındaki ekonomik işbirliğini daha da geliştirecek yeni ve uluslararası bir platform oluşturmak” diyerek, Katar’ın 170 milyar dolarlık alt ve üst yapı planlamasındaki fırsatlara dikkat çekti. Katar’ın güçlü ekonomik yapısı ile gelişen genç ve dinamik bir ülke olduğunu da vurgulayan Kurt, “Katar, kişi başına düşen milli gelir açısından Dünyanın en zengin ülkesi. Aynı zamanda Gayrisafi Milli Hasılaya oranla yaptığı doğrudan dış yatırımlarla da Dünyada birinci sırada. Katar, 170 milyar dolarlık altyapı ve üst yapı yatırım planı yürütüyor. Katar Finans Bakanlığı bu doğrultuda haftada 500 milyon dolarlık yatırım gerçekleştiriyor. Şu an bu yatırım planlamasında Türk şirketleri, 7.5 milyar dolarlık bir iş hacmine sahip. 2022 yılına kadar bu rakamın 15-20 milyar dolarlara kadar ulaşmasının mümkün olabileceğini düşünüyorum” dedi.


YENİ MODEL GEREK

Türkiye ile Katar arasındaki bu işbirliğinin sürdürülebilir olması için tek taraflı değil, her iki ülkenin de karşılıklı kazanacağı bir model yaratılması için tüm altyapı şartlarının da mevcut olduğunu belirten Hakan Kurt, “Her iki ülkenin, ekonomilerinin ve şirketlerinin karşılıklı kazanacağı bir model geliştirilmeli. Katar Riyali ve dolar uzun süredir 3.66 ile sabit konumunda. Bu doğrultuda özel sektörümüz Katarlı yatırımcılara dolar bazında kazanç sunmalı. Türkiye önemli fırsatlar içeren güçlü bir yapıya sahip. Gayrimenkul sektörü de Türkiye’nin lokomotif sektörü. Bu fırsatların görünür olması gerekli. Başta gayrimenkul sektörümüz olmak üzere tüm alanlarda Katarlı yatırımcıların önüne küresel rekabet şartlarına uygun, gerçekçi portföyler koyabilmeliyiz” dedi. İki ülke arasındaki ticaret hacminin de önemli bir gelişme potansiyeli bulunduğuna dikkat çeken Kurt, “Katar’a ihracatımız 400 milyon doların üzerinde, ithalatımız da 300 milyon dolardan fazla. İki ülke arasında toplamda 700 milyon doları aşkın bir ticaret hacmi bulunuyor. Doğru ve efektif bir yaklaşımla bu potansiyeli de güçlü bir şekilde değerlendirmek mümkün” dedi.


TÜRK ŞİRKETLERİNE İŞ VERMEK İSTİYORUZ

FUAR kapsamında düzenlenen Türk-Katar İş Zirvesi iki ülke iş dünyası yöneticilerini bir araya getirdi. Fuarın ikinci gününde gerçekleştirilen zirvenin açılış konuşmasını yapan Katar Ticaret Odası Başkan Yardımcısı Mohammed Ahmed Twar Al-Kawari, “Expo Turkey By Katar organizasyonunun iki ülke iş çevreleri arasındaki köprüleri daha da güçlendireceğine inanıyoruz. Katar’ın kalkınmasında Türk işadamlarının çok katkısı oldu. Türk şirketlere daha çok iş vermek istiyoruz” dedi. Kawari, “Türkiye’yle mevcut 800 milyon dolarlık ticari hacmi önümüzdeki yıllarda artacaktır. Türkiye’de yatırımları destekleyen kanunların çıkmasıyla beraber özellikle özel sektörün ilgisi hızla yükselecektir” diye konuştu. Kawari şöyle devam etti: “Türk şirketleri de burada önemli projelere imza attıklarını biliyoruz. Katar’ın kalkınmasında büyük katkıda bulunmuştur. Özellikle altyapı projelerinde Türk şirketlerine daha çok iş vermek istediğimizi belirtmek isterim. Türk şirketleri gerçekten de faaliyet gösterdikleri alanlarda standardı yüksek işlere imza atmaktadır. Bu nedenle onlarla çalışmak istediğimi belirtmek istiyorum.”


1.2 MİLYAR DOLAR DOĞRUDAN YATIRIM

TÜRKİYE’nin Doha Büyükelçisi Fikret Özer, Türkiye’nin Katarlılar için önemli turizm destinasyonu olduğunu söyledi. Türk inşaat firmalarının Katar’da 2002’den bu yana üstlendiği 126 projenin toplam değerinin 17 milyar doları aştığını ifade eden Özer, “Hamad Uluslararası Havaalanı, Katar Ulusal Kongre Merkezi, İslam Sanatları Müzesi gibi sembol yapılar Türk müteahhitleri tarafından tamamlandı. Bunun dışında Türk müteahhitleri Katar’ın sanayi ve lojistik altyapısına önemli katkılarda bulundu” dedi. Katar’ın Türkiye’ye doğrudan yatırımlarının 1.2 milyar dolar seviyesinde olduğunu dile getiren Özer, Katarlı şirketlerin Türkiye’de pek çok satın alma gerçekleştirdiğini anlattı. Özer, Finansbank, ABank, Digitürk, BMC, Boyner, Mado gibi Türk şirketlerinin tamamı ya da bir kısım hissesinin Katarlı yatırımcılarca satın alındığını hatırlattı. 


BAKANDAN DESTEK SÖZÜ GELDİ

KATAR  Belediye ve Çevre Bakanı Mohammed bin Abdullah Al Rumaihi, geniş bir heyetle fuarı ziyaret etti. Al Rumaihi, yaklaşık iki saat kaldığı fuarda tüm stantları inceledi. Mohammed bin Abdullah Al Rumaihi, iki ülke arasındaki ilişkilerin her geçen gün daha ileri taşındığını vurguladı. Özellikle, başta gayrimenkul, inşaat ve mobilya olmak üzere birçok sektörde hem Türkiye ve hem de Katar’ın birbirlerine önemli fırsatlar sunduğuna dikkat çeken Bakan Al Rumaihi, “Türkiye ile Katar arasında her alandaki köklü ve güçlü dostluk çerçevesinde bu fırsatları karşılıklı olarak değerlendirmek, her iki ülke için de çok önemli faydalar yaratacaktır” dedi. Mohammed bin Abdullah Al Rumaihi, işbirliğinin arttırılması için her iki devletin de önemli bir alt yapıyı oluşturduğunu ve geliştirmek için gerekli tüm desteğin de verileceğini söyledi. 


YABANCIYA GÖRE ÜRETİM OLMALI

KATAR’IN başkenti Doha’da 19-21 Nisan 2017 tarihlerinde, Türkiye’den çok sayıda gayrimenkul firmasının katılımıyla gerçekleşen ‘Expo Turkey by Qatar’da yerini alan Gayrimenkul ve Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği (GYODER), Türkiye gayrimenkul sektöründeki son gelişmeleri ve yatırım fırsatlarını, yatırımcılarla paylaştı. GYODER Başkanı Aziz Torun ve Başkan Yardımcısı Füsun Yılmaz Phillipson’ın da bulunduğu GYODER standında, Katarlı sektör temsilcileri, bireysel ve kurumsal yatırımcılarla, yakın vadede önemli adımların atılacağı özel görüşmeler yapıldı.  Fuarın iki ülke arasındaki işbirlikleri için önemli bir başlangıç olduğunu belirten GYODER Başkanı Aziz Torun, “Yabancı yatırımcının talep ve beklentilerini doğru okuyarak, bu beklentilere uygun farklı projeler üretmeli ve ürün çeşitliliğini arttırmalıyız” dedi. 


GÜVENİLİR ADRES

Türkiye’nin, 19 milyar dolar yatırım değeriyle Katar’ın dış yatırımlarında dördüncü sırada yer aldığını belirten GYODER Başkanı Aziz Torun, “Türkiye Katar ekonomik ilişkilerinin gelişmesi, gerek bölgede faaliyet gösteren Türk firmaları, gerek Türkiye’de yatırım yapmak isteyen Katarlı yatırımcılar için çok önemli. Türk şirketlerin Katar’daki etkinliği her geçen gün artarken, Katarlı yatırımcılar da Türkiye’deki gayrimenkul yatırımı seçenekleri ile tanışıyor. Gayrimenkul sektörü olarak, Katar ile ilişkilerimizi geliştirerek, ülkemize çok daha fazla yabancı yatırımcı çekecek potansiyele sahibiz” diye konuştu. Bulunduğu coğrafya itibarıyla Türkiye’nin, çevresindeki birçok ülkeden daha güvenilir, daha istikrarlı bir ülke olduğunun altını çizen Torun, “Türkiye’deki gayrimenkul yatırımları da, Avrupa’daki yatırımlara göre çok daha fazla kazandırmaktadır” dedi.‘


BEKLENTİ DOĞRU OKUNMALI

’Türkiye’ye ilgi duyan yatırımcılara hitap eden projeler geliştirmek gerektiğini savunan Torun, şöyle konuştu: “Yabancı yatırımcıların Türk gayrimenkul ürünlerine ilgisi ve talebi, 2012’de Mütekabiliyet Yasası ile başladı. Geçen süre içinde yabancı yatırımcıların nasıl konut istediklerini öğrendik. Bundan sonra istenen tipte ve boyutta konut yapmaya ağırlık verebiliriz. Örneğin Katarlılar daha büyük daireyi tercih ediyor. Yabancı yatırımcının talep ve beklentilerini doğru okuyarak, bu beklentilere uygun farklı projeler üretmenin yanı sıra, ürün çeşitliliğini de artırmalıyız.” Yabancı yatırımcıya yönelik ‘1 milyon dolarlık konut alana vatandaşlık hakkı tanınması’, ‘KDV muafiyeti sağlanması’ gibi düzenlemelerin sektörün elini güçlendirdiğini belirten Torun, “Yabancı yatırımcılara yapılacak satışlar, hem gayrimenkul sektörü hem de ülke ekonomisi için önemli olduğundan, gayrimenkulü bir ihracat kalemi olarak görmeliyiz” dedi.


‘İLİŞKİMİZİ GÜÇLENDİRDİK’

GYODER Başkan Yardımcısı ve Organizasyon, İletişim ve Üyelik Geliştirme Komitesi Başkanı Füsun Yılmaz Phillipson, uluslararası fuarlarda Türkiye’nin gücünü öne çıkarmak için tüm firmaların işbirliği içinde hareket etmesi gerektiğini belirtti. Phillipson, şöyle devam etti: “Uluslararası fuarlar sadece gayrimenkul sektörünün değil, Türkiye’nin temsili açısından da bizim için çok büyük önem taşıyor. GYODER olarak bu temsilin sürekli ve daha verimli olması adına uluslararası fuarlarda her sene daha güçlü konumlanıyoruz. Yurtdışında gerek bireysel gerek kurumsal yatırımcıya yönelik hazırladığımız yayınlarımızla gayrimenkul sektörünü anlatıyoruz. Bu fuarda ilk defa GYODER olarak ortak bir alan oluşturduğumuz GYODER Presentation Hub’da üye firmalarımız projelerini katılımcılara daha detaylı anlatabildik. Farklı başlıklarda iş görüşmeleri yaparak ilişkilerimizi daha da güçlendirdik.”


 

Hürriyet